Klimatoppmøtet 2019 (COP25) – Madrid, Spania – torsdag 12. desember

Deltagerne fra sivilt samfunn som ble kastet ut av klimatoppmøtet på onsdag, inkludert 9 fra Norge, fikk lov til å komme tilbake inn på torsdag. Men det er ikke veldig mye fremgang på innsiden. Mens vi venter, prøver vi å legge press på Norge og andre land, slik at de anerkjenner alvoret og lytter til de helt rimelige kravene fra klimautsatte land og folk i Sør.

Norske organisasjoner hadde et nytt møte med lederen for Norges delegasjon, Henrik Hallgrim Eriksen. Organisasjonene leverte et brev til Klima- og miljøminister Ola Elvestuen, som leder forhandlingene om «tap og skade» – klimakonsekvenser som ikke lenger kan unngås eller tilpasses.

I brevet understrekte norsk sivilt samfunn hvor viktig det er at rike land i Nord lytter til kravene fra Sør for:

• Ny finansiering for tap og skade fra klimakatastrofer
  • En ny ekspert gruppe som kan evaluere behov for støtte og
  • Et nytt nettverk som kan støtte respons til klimakatastrofer på bakken

Noen enkelte land, spesielt (overraskende nok) USA, har vært spesielt vanskelig når det gjelder tap og skade. Men alle land i Nord, inkludert Norge, må gjøre mer for å skille seg fra USA og komme seg nærmere forslagene fra land i Sør som representerer flesteparten av mennesker på jorda – og de som er mest utsatt for klimakrisa.

DU kan fortsatt påvirke forhandlingene – send klar beskjed til Klima- og miljøminister Ola Elvestuen i sosiale medier (Twitter eller Facebook) og tagg Naturvernforbundet!

Følg med på våre oppdateringer fra COP25 på denne nettsiden og i sosiale medier!

Bli med i Naturvernforbundet og støtt vårt arbeid for klimarettferdighet!