Foto: Bård Løken

Naturvern

Alt henger sammen med alt. Sjelden har uttrykket slik gyldighet som når det gjelder balansen i naturen. At ett lite insekt blir borte for godt kan ha alvorlige konsekvenser for hele økosystemer, og i sårbare områder kan den minste menneskelige påvirkning endre alt.

Naturen slik vi kjenner den er ingen selvfølge. Mange steder i hele verden er naturen truet. I Norge er omkring tusen arter kritisk eller sterkt truet. Hva ringvirkningene blir for andre arter og for leveområdene deres dersom de forsvinner, vet vi ikke.

At naturen forandrer seg er normalt. Økosystemer forandres og arter dør ut, mens nye kommer til gjennom evolusjonen. Dette er naturlige prosesser som foregår over svært lang tid. Men dagens artsutrydding skjer trolig minst tusen ganger raskere enn naturlig.

Selv om vi trenger en fornuftig naturforvaltning, betyr ikke det at vi ikke skal høste av og bruke naturen. En rik og variert natur gir oss verdifulle goders om mat, vann, medisiner, bygningsmaterialer, klær, trygghet, helse og ny teknologi. Kulturlandskap er også en del av vår naturarv og må vernes om.

Naturen har også en stor egenverdi. Artsmangfold, naturglede og rekreasjonsverdi er vanskelig å måle, og i kampen mot økonomiske interesser og andre samfunnshensyn vil ofte naturvernet tape.

Det avhenger av en fornuftig forvaltning og god naturpolitikk, både i Norge og internasjonalt. Vi trenger lover, regler og modige politikere som sørger for at presset på sårbar natur ikke blir for stort.

Artikkelen ble sist oppdatert: 08.04.2014

Hva gjør vi - til nett

Hva gjør vi?

Naturvernforbundet jobber over hele landet for å ta vare på naturen. Våre fylkes- og lokallag kjemper for å ta vare på de lokale naturperlene, der du bor.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Det er naturen som gjør at det går an å leve på jorda. Den gir oss ren luft, rent vann, medisiner, mat og unike opplevelser.

Hva kan du gjøre

Hva kan du gjøre?

Naturvernforbundets 20 000 medlemmer gjør en forskjell. Men vi trenger flere. Dette gir oss mer gjennomslag for de gode løsningene

Erna ill Egil Nyhus
Naturvernforbundet, WWF og SABIMA med ny rapport

Solberg-regjeringen rammer naturen hardt

28.08.2017

Fire år med Regjeringen Solberg har svekket naturpolitikken vesentlig og systematisk. Det viser en fersk rapport som Naturvernforbundet, WWF og SABIMA står bak.

Øystesevassdraget
Regjeringen bevarer Øystesevassdraget

– En stor seier!

28.08.2017

Regjeringen gikk i dag inn for å bevare det unike Øystesevassdraget i Hordaland. Enestående elvenatur er nå reddet. – Dette er en stor seier! Øystesevassdraget er en nasjonal perle, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Skurvedalsåna

Besøk våre truede vassdrag!

16.07.2017

Vannkraften har allerede ført til at store deler av norsk vassdragsnatur er nedbygd. Naturvernforbundet arbeider for å redde resten, men mange planer om nye utbygginger ligger nå klare. Her er våre tips til vassdrag du bør besøke før det er for sent!

Ny skogaksjon i Nordmarka

Stanset bygging av omstridt skogsbilvei

28.06.2017

I går gikk Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) til aksjon og stanset byggingen av en omstridt skogsbilvei gjennom et av de mest urørte områdene i Oslomarka. Nye aksjoner er varslet.

Aalegress
Naturvern

Torskebarnehagen

26.06.2017

Det er ikkje berre på land det veks gras. Også i sjøen fins det store grasenger – ålegrasenger, og akkurat som savannene i Afrika er også ålegrasengene heim til eit yrande dyreliv.

Amy Felce_CC BY-NC-ND 2
Hage

Hjelp marihøna!

22.06.2017

Den folkekjære marihøna er ikke bare fin å se på, den er også et nyttig lite insekt som spiser skadedyr. Dessverre trues den av fremmede arter.