En grønn og frodig elv i en skog.

Foto: Bård Løken

Naturvern

Alt henger sammen med alt. Sjelden har uttrykket slik gyldighet som når det gjelder balansen i naturen. At ett lite insekt blir borte for godt kan ha alvorlige konsekvenser for hele økosystemer, og i sårbare områder kan den minste menneskelige påvirkning endre alt.

Naturen slik vi kjenner den er ingen selvfølge. Mange steder i hele verden er naturen truet. I Norge er omkring tusen arter kritisk eller sterkt truet. Hva ringvirkningene blir for andre arter og for leveområdene deres dersom de forsvinner, vet vi ikke.

At naturen forandrer seg er normalt. Økosystemer forandres og arter dør ut, mens nye kommer til gjennom evolusjonen. Dette er naturlige prosesser som foregår over svært lang tid. Men dagens artsutrydding skjer trolig minst tusen ganger raskere enn naturlig.

Selv om vi trenger en fornuftig naturforvaltning, betyr ikke det at vi ikke skal høste av og bruke naturen. En rik og variert natur gir oss verdifulle goder som mat, vann, medisiner, bygningsmaterialer, klær, trygghet, helse og ny teknologi. Kulturlandskap er også en del av vår naturarv og må vernes om.

Naturen har også en stor egenverdi. Artsmangfold, naturglede og rekreasjonsverdi er vanskelig å måle, og i kampen mot økonomiske interesser og andre samfunnshensyn vil ofte naturvernet tape.

Vi er avhengige av fornuftig forvaltning og god naturpolitikk, både i Norge og i resten av verden. Vi trenger lover, regler og modige politikere som sørger for at presset på sårbar natur ikke blir for stort.

Artikkelen ble sist oppdatert: 01.02.2019

Hva gjør vi - til nett

Hva gjør vi?

Naturvernforbundet jobber over hele landet for å ta vare på naturen. Våre fylkes- og lokallag kjemper for å ta vare på de lokale naturperlene, der du bor.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Det er naturen som gjør at det går an å leve på jorda. Den gir oss ren luft, rent vann, medisiner, mat og unike opplevelser.

Hva kan du gjøre

Hva kan du gjøre?

Naturvernforbundets over 30 000 medlemmer gjør en forskjell. Men vi trenger flere. Dette gir oss mer gjennomslag for de gode løsningene.

Silje erna
Naturvernforbundets leder i møte med Statsminister Erna Solberg idag

Tiltakene må bidra til å løse klima- og naturkrisa

29.04.2020 | Sist oppdatert: 05.05.2020

Helt feil når lederen i programkomiteen til Høyre, Linda Ofstad Helleland hevder at vi ikke har råd til å ta hensyn til miljøet. Tvert imot - om det er noe vi ikke har råd til nå, så er det å fortsette i de samme sporene som før.

3O0A9661

Norsk jakt truer Nordens eneste kattedyr

28.04.2020 | Sist oppdatert: 28.04.2020

En av fem gauper ble skutt under årets gaupejakt. Den norske gaupejakta er en stor trussel mot Nordens eneste kattedyr. På ti år er bestanden nesten halvert.

Myrhauk Numme(1)
Kritikk mot DNTs hytteplaner

Hvor bør turisthytta Dronningsetra bygges?

21.04.2020 | Sist oppdatert: 22.04.2020

Plasseringen av DNTs turisthytte Dronningsetra i Oppland kan bli avgjort onsdag 22. april. Da har Fylkesmannen invitert DNT Gudbrandsdalen og Nord-Fron kommune for å drøfte om DNTs planlagte «Dronningsetra» kan flyttes til et mindre kontroversielt område.

Innspill koronapakke

Framtidsretta motkonjunkturtiltak for natur og klima – innspill fra miljøorganisasjonene

25.03.2020 | Sist oppdatert: 05.05.2020

Koronaepidemien stiller oss overfor en stor, global krise i økonomi, helse og samfunn. Krisen får store negative konsekvenser for enkeltmennesker og samfunnsfunksjoner. Vi har likevel en mulighet til å bruke krisen konstruktivt til å ta nye retningsvalg og omstille samfunnet i en mer miljøvennlig retning, og denne omstillingen må starte allerede med krisepakkene for norsk økonomi. Flere miljøorganisasjoner foreslår derfor ulike tiltak som tar samfunnet i denne retningen og som samtidig styrker sysselsetting og aktivitet i norsk økonomi. Flere av tiltakene kan med fordel utredes nærmere av Miljødirektoratet.

Oppdrag fuglekasse – nasjonal dugnad for fuglene:

Har laget 5000 nye kasser til fuglene

17.03.2020 | Sist oppdatert: 17.03.2020

Oppslutningen om Oppdrag fuglekasse har vært svært stor. Mer enn 11 000 deltagere har laget over 5000 fuglekasser. Nå ønsker Norsk Ornitologisk Forening, Naturvernforbundet og Miljøagentene å videreføre prosjektet.

Myrhauk foto Steve Byland istockphoto

Dronningsetra: DNT på sidespor

11.03.2020 | Sist oppdatert: 11.03.2020

Mange av oss bærer på et bilde av et sted bak de bakerste blånene. Et sted hvor det fortsatt finnes områder med inngrepsfri natur og et intakt naturmangfold. Men det begynner å bli veldig langt mellom slike steder.