Foto: Bård Løken

Naturvern

Alt henger sammen med alt. Sjelden har uttrykket slik gyldighet som når det gjelder balansen i naturen. At ett lite insekt blir borte for godt kan ha alvorlige konsekvenser for hele økosystemer, og i sårbare områder kan den minste menneskelige påvirkning endre alt.

Naturen slik vi kjenner den er ingen selvfølge. Mange steder i hele verden er naturen truet. I Norge er omkring tusen arter kritisk eller sterkt truet. Hva ringvirkningene blir for andre arter og for leveområdene deres dersom de forsvinner, vet vi ikke.

At naturen forandrer seg er normalt. Økosystemer forandres og arter dør ut, mens nye kommer til gjennom evolusjonen. Dette er naturlige prosesser som foregår over svært lang tid. Men dagens artsutrydding skjer trolig minst tusen ganger raskere enn naturlig.

Selv om vi trenger en fornuftig naturforvaltning, betyr ikke det at vi ikke skal høste av og bruke naturen. En rik og variert natur gir oss verdifulle goders om mat, vann, medisiner, bygningsmaterialer, klær, trygghet, helse og ny teknologi. Kulturlandskap er også en del av vår naturarv og må vernes om.

Naturen har også en stor egenverdi. Artsmangfold, naturglede og rekreasjonsverdi er vanskelig å måle, og i kampen mot økonomiske interesser og andre samfunnshensyn vil ofte naturvernet tape.

Det avhenger av en fornuftig forvaltning og god naturpolitikk, både i Norge og internasjonalt. Vi trenger lover, regler og modige politikere som sørger for at presset på sårbar natur ikke blir for stort.

Artikkelen ble sist oppdatert: 08.04.2014

Hva gjør vi - til nett

Hva gjør vi?

Naturvernforbundet jobber over hele landet for å ta vare på naturen. Våre fylkes- og lokallag kjemper for å ta vare på de lokale naturperlene, der du bor.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Det er naturen som gjør at det går an å leve på jorda. Den gir oss ren luft, rent vann, medisiner, mat og unike opplevelser.

Hva kan du gjøre

Hva kan du gjøre?

Naturvernforbundets 20 000 medlemmer gjør en forskjell. Men vi trenger flere. Dette gir oss mer gjennomslag for de gode løsningene

Eidsfossen-5 Foto Ivar Øyan

Kraftutbygging ødelegger fiskeparadis

27.04.2017

Regjeringen har vedtatt det største og mest naturødeleggende utbyggingsalternativet for Tolgafallene i Glomma. Sikk i strid med alle faglige råd fra NVE, Miljødirektoratet, fylkesmannen og Tolga kommune.

Utsikt over Roskreppfjorden i Njardarheim Foto Statsskog SF CC

Naturvern i det grønne skiftet

17.03.2017

Vår arealbruk utgjør allerede et for stort press på arter og natur. Hvilke naturkostnader kan tolereres for å produsere grønn energi? Bli med på frokostseminar 27. mars på Miljøhuset i Oslo.

11401484_991910427508095_2550506810947422088_n

Regjeringen vil svekke naturens viktigste lov

28.02.2017

Klima- og miljødepartementet (KLD) foreslår å endre naturmangfoldloven for å gjøre det enda lettere å skyte ikke bare ulv, men også bjørn og jerv. Alle er truede og fredede arter som Norge gjennom Bern-konvensjonen har internasjonalt ansvar for å bevare.

Ulv 4
Regjeringen vil endre naturmangfoldloven

Gjør hastegrep for å skyte ulv

22.02.2017

I dag la Regjeringen ut forslag om endringer i naturmangfoldloven slik at det blir mulig å skyte ulv som ikke har gjort skade på beitedyr. Lovendringen er sendt ut med tre virkedagers høringsfrist.

Reinen kommer ned til Repparfjorden
Fra Alta til Repparfjorden

Gratulerer med dagen!

06.02.2017

I flere tiår, fra Alta-aksjonene til dagens kamper mot gruveindustri, mineralutvinning og naturødeleggende vindkraft, har naturvernere og samer kjempet sammen for naturen. Gratulerer med samefolkets dag!

Østmarka NP

Ny optimisme rundt Østmarka nasjonalpark

17.01.2017

Selv i en ulvetid for naturvernet er håpet lysegrønt for en ny nasjonalpark i Østmarka utenfor Oslo. Alle partiene minus FrP, H og SP står bak et forslag i Stortinget om at regjeringen nå må utrede prosjektet.