En grønn og frodig elv i en skog.

Foto: Bård Løken

Naturvern

Alt henger sammen med alt. Sjelden har uttrykket slik gyldighet som når det gjelder balansen i naturen. At ett lite insekt blir borte for godt kan ha alvorlige konsekvenser for hele økosystemer, og i sårbare områder kan den minste menneskelige påvirkning endre alt.

Naturen slik vi kjenner den er ingen selvfølge. Mange steder i hele verden er naturen truet. I Norge er omkring tusen arter kritisk eller sterkt truet. Hva ringvirkningene blir for andre arter og for leveområdene deres dersom de forsvinner, vet vi ikke.

At naturen forandrer seg er normalt. Økosystemer forandres og arter dør ut, mens nye kommer til gjennom evolusjonen. Dette er naturlige prosesser som foregår over svært lang tid. Men dagens artsutrydding skjer trolig minst tusen ganger raskere enn naturlig.

Selv om vi trenger en fornuftig naturforvaltning, betyr ikke det at vi ikke skal høste av og bruke naturen. En rik og variert natur gir oss verdifulle goder som mat, vann, medisiner, bygningsmaterialer, klær, trygghet, helse og ny teknologi. Kulturlandskap er også en del av vår naturarv og må vernes om.

Naturen har også en stor egenverdi. Artsmangfold, naturglede og rekreasjonsverdi er vanskelig å måle, og i kampen mot økonomiske interesser og andre samfunnshensyn vil ofte naturvernet tape.

Vi er avhengige av fornuftig forvaltning og god naturpolitikk, både i Norge og i resten av verden. Vi trenger lover, regler og modige politikere som sørger for at presset på sårbar natur ikke blir for stort.

Artikkelen ble sist oppdatert: 01.02.2019

Hva gjør vi - til nett

Hva gjør vi?

Naturvernforbundet jobber over hele landet for å ta vare på naturen. Våre fylkes- og lokallag kjemper for å ta vare på de lokale naturperlene, der du bor.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Det er naturen som gjør at det går an å leve på jorda. Den gir oss ren luft, rent vann, medisiner, mat og unike opplevelser.

Hva kan du gjøre

Hva kan du gjøre?

Naturvernforbundets over 30 000 medlemmer gjør en forskjell. Men vi trenger flere. Dette gir oss mer gjennomslag for de gode løsningene.

Rovdyrmøte 1309 2019
Naturvernforbundet med krav til klima- og miljøministeren

Etterlyser forsvarlig rovdyrpolitikk

20.09.2019

Under et møte med klima- og miljøminister Ola Elvestuen i forrige uke etterlyste Naturvernforbundet flere tiltak for å sikre en forsvarlig rovdyrpolitikk.

Hiuttak jerv
Den store jervejakta

Vil skyte to av fem jerver

10.09.2019

I dag starter jakten på norske jerver. Rovviltnemndene har bestemt at 122 jerver skal skytes. Det tilsvarer førti prosent av bestanden. – Jerven er definert som sterkt truet, og den er også totalfredet som art i Norge. Derfor er det absurd av nemndene å vedta skyhøye jaktkvoter, sier Arnodd Håpnes, fagleder i Naturvernforbundet.

Ulver foto kjekol(1)
Vedtok å skyte tre ulveflokker i ulvesonen

– Hårreisende jakt på ulvefamilier

06.09.2019

Rovviltnemndene vedtok i dag å skyte ulver i tre ulvefamilier inne i ulvesonen. Blant ulvene som skal skytes er Rømskogflokken, som delvis lever i Sverige. Tidligere denne uken avviste svenske myndigheter jakt på denne flokken. – Det er hårreisende at man nå vil gå inn i ulvesonen og skyte så mange ulver. Vedtaket om å skyte Rømskogflokken er en ren provokasjon. Ulvebestanden er nå så svak at vi ikke har en eneste ulvefamilie å miste, sier Arnodd Håpnes, fagleder i Naturvernforbundet.

IStock-468799246 foto Andy_Astbury Istockphoto
Naturvernforbundet klager på ulvekvoten i Hedmark og Akershus

– Dette er ren utryddelsespolitikk

04.09.2019

Naturvernforbundet har klaget vinterens lisenskvote på 12 ulver utenfor ulvesonen inn til Klima- og miljødepartementet. – Dette er ren utryddelsespolitikk. Kvoten er mye høyere enn antall ulver som faktisk finnes i området, sier Arnodd Håpnes, fagleder i Naturvernforbundet.

XxxTurelva

– Nei til utbygging av Turrelva/Durejohka

03.09.2019

Naturvernforbundet ba i dag i Olje- og energidepartementet (OED) om å stanse utbygging av vannkraft i Turrelva/Durejohka i Troms. Hvis kraftverket bygges, vil det ramme naturmangfoldet, samiske kulturminner, reindrift og inngrepsfri natur.

IMG_20190824_150636
Femti år gamle miljøsynder skal revideres:

Regjeringa må gi nytt liv til Skjoma

25.08.2019

Nesten 50 år etter at elva Skjoma ble regulert sønder og sammen var naturvernere fra hele landet i helgen samlet til vassdragstreff i Narvik og Skjomen. Statkraft tvinges nå til å se på gamle synder. Konsesjonen de fikk av Stortinget i 1969 skal revideres. Konsesjonen har ingen krav om minstevannføring i elva, og både storlaks- og storørretbestanden er nærmest utryddet.