En grønn og frodig elv i en skog.

Foto: Bård Løken

Naturvern

Alt henger sammen med alt. Sjelden har uttrykket slik gyldighet som når det gjelder balansen i naturen. At ett lite insekt blir borte for godt kan ha alvorlige konsekvenser for hele økosystemer, og i sårbare områder kan den minste menneskelige påvirkning endre alt.

Naturen slik vi kjenner den er ingen selvfølge. Mange steder i hele verden er naturen truet. I Norge er omkring tusen arter kritisk eller sterkt truet. Hva ringvirkningene blir for andre arter og for leveområdene deres dersom de forsvinner, vet vi ikke.

At naturen forandrer seg er normalt. Økosystemer forandres og arter dør ut, mens nye kommer til gjennom evolusjonen. Dette er naturlige prosesser som foregår over svært lang tid. Men dagens artsutrydding skjer trolig minst tusen ganger raskere enn naturlig.

Selv om vi trenger en fornuftig naturforvaltning, betyr ikke det at vi ikke skal høste av og bruke naturen. En rik og variert natur gir oss verdifulle goder som mat, vann, medisiner, bygningsmaterialer, klær, trygghet, helse og ny teknologi. Kulturlandskap er også en del av vår naturarv og må vernes om.

Naturen har også en stor egenverdi. Artsmangfold, naturglede og rekreasjonsverdi er vanskelig å måle, og i kampen mot økonomiske interesser og andre samfunnshensyn vil ofte naturvernet tape.

Vi er avhengige av fornuftig forvaltning og god naturpolitikk, både i Norge og i resten av verden. Vi trenger lover, regler og modige politikere som sørger for at presset på sårbar natur ikke blir for stort.

Artikkelen ble sist oppdatert: 01.02.2019

Hva gjør vi - til nett

Hva gjør vi?

Naturvernforbundet jobber over hele landet for å ta vare på naturen. Våre fylkes- og lokallag kjemper for å ta vare på de lokale naturperlene, der du bor.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Det er naturen som gjør at det går an å leve på jorda. Den gir oss ren luft, rent vann, medisiner, mat og unike opplevelser.

Hva kan du gjøre

Hva kan du gjøre?

Naturvernforbundets over 30 000 medlemmer gjør en forskjell. Men vi trenger flere. Dette gir oss mer gjennomslag for de gode løsningene.

IStock-1143537002 foto kjekol Istockphoto(2)

Ulvefamiliene må få leve

21.08.2019

Rovviltnemndene ønsker å gå inn i ulvesonen og skyte ut ulvefamilier, selv om det er skutt rekordmange ulver det siste året. – Den norske ulvebestanden er nå så svak at vi ikke har en eneste ulvefamilie å miste, sier Arnodd Håpnes, fagleder i Naturvernforbundet.

Trillemarka traktorhogst Grunntj 02 juli 1996øe
Avdekker underrapportering av verdifull skog

Skandaløs feilregistrering i skog

26.06.2019

En fersk rapport fra det anerkjente biologiske konsulentselskapet BioFokus avdekker at skogbruket foretar svært alvorlig feilregistrering av biologisk verdifull skog.

Lillomarka
Vern av 29 nye skogområder

Gledelig med økt skogvern

24.06.2019

Naturvernforbundet ønsker vern av 29 nye skogområder velkommen – men etterlyser enda mer skogvern i tråd med forskning og Stortingets vedtatte mål.

Humlebilde flickr Foto Asbjørn Hansen

God kantslått kan hjelpe humler og andre bier

14.06.2019

Hvis kantslåtten gjøres riktig, kan veikanter forvandles til oaser for bier, blomsterfluer og andre pollinerende insekter. – Måten veikantene klippes på er helt avgjørende. Det er mye kommuner og grunneiere kan gjøre for å hjelpe insektene, sier Ingvild Fonn Asmervik, rådgiver i Naturvernforbundet.

UNG HANN-jerv avliva av SNO  19
Naturvernforbundet fikk medhold i klage

Seks jerver skutt uten grunn

12.06.2019

Seks jerver er skutt i Hedmark uten juridisk eller faglig grunnlag. Det slår Klima- og miljødepartementet fast i sin behandling av en klage fra Naturvernforbundet. Rovviltnemnda i Hedmarks vedtak av 14. desember 2018 om utvidet kvote for lisensfelling av jerv var ugyldig.