Hils på Naturverngenseren

Linka Neumann, skaperen av villmarksgenseren, har laget et nytt design. Nå kan du skaffe deg strikkeoppskriften til en nydelig ullgenser og støtte Naturvernforbundet samtidig!

Kollasj av tre bilder som viser naturverngenseren i blåtoner, bruntoner og grå og blå. Linka Neumann
Tre varianter av Naturverngenseren (hette, lav hals, høy hals) i tre ulike fargepaletter. Foto: Linka Neumann

Få i verden bruker ull like mye som oss her i Norge. En strikka genser isolerer godt, også om den blir litt våt, og den kan vare i flere generasjoner om vi stopper hullene før de får vokse seg store. Nå har Naturvernforbundet fått en nydelig gave av strikkedesigner Linka Neumann: En genseroppskrift for han, henne og hen, som omfavner livet under vann. Kjøper du strikkeoppskriften til Naturverngenseren, går inntektene til Naturvernforbundet!

Linka Neumann

Naturvern er min store hjertesak og jeg ønsket å bidra med noe og da måtte det nesten bli en genseroppskrift!

Linka Neumann

Strikk og miljøpolitikk

Fast fashion og overproduksjon skaper store globale miljøproblemer. Vi kjøper dobbelt så mye klær som for 15 år siden og bruker dem halvparten så lenge. Brorparten er laget helt eller delvis av plast. Klær solgt i rike land ender opp som søppelberg andre steder. Å strikke selv er én måte å si nei til fast fashion på: Det krever tid og tankekraft, varer lenge og kan tilpasses dine ønsker og behov i valg av farger, materiale og snitt!

Visste du at ull har selvrensende egenskaper? I dag jobber klesindustrien hardt for å pushe på oss antibakterielle og lukthemmende plagg, selv om kjemikaliene som brukes, er skadelige for mennesker og miljø. Ull er selvrensende helt av seg selv, så lenge vi ikke dekker fibrene med plast. Derfor holder det som oftest å lufte ullgenseren, faktisk er det mer effektivt mot lukt enn å vaske. Hver klesvask og hver tur i tørketrommelen sliter også på klærne våre. Å lufte sparer altså energi og samtidig som det forlenger livet til plagget.

Minimér miljøavtrykket maske for maske

Naturverngenseren vist frem og strikket av Naturvernforbundets nestleder Pernille Hansen

Vil du strikke Naturverngenseren og holde ditt eget miljøavtrykk så lavt som mulig? Første bud er å strikke noe du vet vil bli brukt. Et strikkemønster kan justeres så det passer mottakerkroppen perfekt, og gjøres personlig gjennom valg av farger og garntype.

Dette mønsteret har flere farger som brukes litt av, så her er kan du få brukt opp rester! Ellers anbefaler vi å velge kortreist, gjerne fra norske sauer! Om du går for GOTS-sertifisert garn, er du trygg på at produsenten har oppfylt miljø- og helsekrav gjennom hele produksjonsprosessen. Unngå superwash-garn om du ikke vil ha plast i plaggene dine.

Flere strikketips til naturverneren

Det er mange grunner til å velge ull, og til å legge krefter i gode plagg som varer. Ifølge flere studier gir strikking deg ro og bedre mental helse. Etter at du har gjort ferdig Naturverngenseren kan du jo fortsette å strikke! Naturvernforbundet har en egen strikkekolleksjon laget av strikkespaltist Kjersti Album:

Vi trenger flere på laget for å ta vare på naturen og de unike artene våre – enten de lever nært oss eller i vann.