Nytt år: 100 tips for å gjøre livet og verden litt bedre, uten engang å prøve

Enten det er å sove mer på jobb, smile til en fremmed eller vaske buksene sjeldnere, her er en bunke tips fra Naturvernforbundets ansatte for å gjøre verden bedre med minimal innsats:

1. Sliten på hjemmekontoret? Ta en hvil, da! Pauser er viktig. Mange store historiske personligheter har jobbet fra sengen eller passet på å få sine power-naps aka høneblund.

2. Iskrem er alltid bra. Ta ansvar for å spise opp den siste slanten i boksen, unngå matsvinn.

3. Vurdert å jobbe kun fire dager i uka? Kanskje du klarer deg godt på den lønna, du får mye mer fritid og får gjort nesten like mye på jobb.

4. Frukt og grønt. Alltid. Velg sesong og lokalt når mulig.

5. Ha fuglemater utenfor kjøkkenvinduet. Da har du alltid noe hyggelig selskap av småfugl. Ikke bruk meiseboller med farlig plastnetting.

6. Av den store hvilen fødes den største energien. Når var sist du tok et par dager HELT fri?

7. Ta vare på barnas tegninger og malerier. Da trenger du arkiveringshefte og rammer for de beste. Resten går til resirkulering.

8. Ikke vær sær om hvordan man stabler oppvaskmaskinen, det viktigste er at den fylles og at vaskemiddelet er svanemerket.

9. Plastposer kan alltid gjenbrukes. Papirposer og bærenett også.

10. Det er en selvfølge for mange, men å drikke skikkelig med vann før du legger deg etter en lang kveld hjelper deg, ja, dagen derpå.

11. Les bruksanvisningen før montering.

12. Sett skjermtidvarsel på favorittappene dine. Du trenger ikke gå fra 5 timer dagen på Facebook til å slette kontoen, reduser heller til en halvtime?

13. Ta trappa når du kan.

14. Kjøtt trengs ikke til alle måltider.

15. Spis mer sjømat. Prøvd dessert som premie til barna når alle spiser fisk?

16. Velg fisk det er nok av i havet nær du bor. I Norge for eksempel skrei, sei og makrell.

17. Pust dypt og vær høflig mot frekke fremmede, enten det er på jobb eller nett. Det er alltid givende.

18. Kjenn på elementene. Isbading light: Prøv en barfotsving ute, særlig når det er kaldt.

19. Finn frem eller skaff deg medlemskortet på ditt lokale bibliotek. Mye glede. Gratis.

20. Legg mobilen hjemme, gå en tur og se om du treffer noen kjente.

21. Send postkort fra ferien. Send dem selv om du ikke er bortreist.

22. Kan skoene dine få nytt liv av en tur innom skomaker, en vask og nye lisser? Finn din nærmeste reparatør.

23. Skaff flere planter. Dyrt? Plant en avokadostein. eller test frø du finner ute eller fra frukt.

24. Slett noen apper og slett litt i bilderullen, gi mobilen og laptopen lengre levetid.

25. Overbevist om at du har dårligere hjem/bil/liv/helse/kropp enn alle andre? Mest sannsynligvis har du bare scrollet for mye på sosiale medier. Bruk noe av scrolletiden til å blokkere annonser og dempe profiler som gir deg dårlig humør og bruk mobilen (notisblokk) til å notere ting du er takknemlig for istedenfor. Orker du ikke skrive, gjør lydopptak.

26. Noen i familien som trenger en eksotisk reise nå? Prøvd å sove under stjernene på verandaen, eller en hundremetersekspedisjon?

27. Det plagget du virkelig elsker og vet du kommer til å bruke for alltid, kjøp tre. Plaggene du bruker mest er virkelig verdt å betale for kvalitet på.

28. Genseren ubrukelig for jobb på grunn av hull? Samle hele stabelen du har av tynnslitte albuer og lever til skredderen (eller bestemor) for lapping.

29. Lær deg å lappe sokker eller bukser. Tips og triks for å reparere egne klær: feste knapper, lappeteknikk osv, se https://tavarepadetduhar.no/

30. Skriv svar også for å si tusen takk.

31. Kjøp brukt!

32. Handle lokalt.

33. Se deg rundt hjemme, og selg noe du ikke bruker på Finn.

34. Sett på høy musikk og sjekk om du greier å headbange. Når var forresten sist du sjekket radiokanalen “Alltid Jazz” eller “NRK klassisk”?

35. Irriterer du deg over noe feil med et produkt du har kjøpt, Forbrukerrådet hjelper deg! Og lurer du på om produktet kanskje inneholder noe farlig, spør forhandlern, du har rett på svar!

36. Vær alltid glad for å miste en buss eller trikk.

37. Glem ting du uansett ikke får gjort noe med.

38. Lær navnene på ti slags trær. Sjekk Naturvernforbundets lynkurs.

39. Lær deg å kjenne sangen fra minst fem fugler.

40. Kontakt en venn du ikke har sett på lenge.

41. Ta ut ørepluggene mens du går eller sykler – hør på verden!

42. Gjerne nå med en gang, søk dine mailinnbokser etter ordet «unsuscribe» «avregistrer» og bruk muligheten til å avregistrere deg fra alle nyhetsbrevene du egentlig aldri har ønsket deg. Alle nyhetsbrev skal ha «avbestill» lenke nederst. Har de ikke, merk dem som søppelpost!

43. Kjøp en papiravis.

44. Still spørsmål, og lytt til svarene.

45. Senk skuldrene. Altså, dra dem ned en og en mens du legger hodet forsiktig til siden.

46. Strekk ut: kattestrekk med hendene opp over hodet og bakover. Stå på gulvet og heng fremover med hode og armer og la ryggen bli lang, rull forsiktig opp.

47. Gi en massasje. Og skaff deg selv en massasjeball.

48. Involver deg i lokalt frivillig arbeid. Sjekk frivillig.no eller hør med kommunens kulturkontor for en foreningsoversikt.

49. Syng!

50. Rett deg opp.

51. Skru av telefonen når du har ferie. Og ikke tenk på e posten (Du har såklart lagt inn en feriemelding?).

52. Ha en fast plass for nøklene. Og muligens brillene?

53. Hold knivene skjerpet og verktøyet på plass.

54. Ta ut avspasering du har til gode!

55. Bli med i en strandrydde– eller søppelplukkegruppe!

56. Finn noe du enkelt kan gjøre for velforeningen eller borettslaget.

57. Unn deg en lur.

58. Se nøye!

59. Skal du forflytte deg mindre enn et par kilometer, gå eller sykle! Du kommer mest sannsynlig raskere frem, og slipper tenke på parkering. Nesten halvparten av veitrafikken er slike korte turer og forurenser mest i nærmiljøet.

60. Skaff deg en sykkel. Gjerne elsykkel. Bruk den overalt i hverdagen. Vintersykling = piggdekk.

61. Vurdert å selge bilen og bli med i en bildeleordning? Du kan ta mye mer taxi!

62. Nei, ikke se på mobilen mens du spiser middag.

63. Gi komplimenter.

64. Gå en tur ut mens det er lyst.

65. Fyr med ved! Andre enkle strømsparetips finner du her.

66. Prøv en kjapp kalddusj før den varme. Det frisker opp både kropp og sinn, og sparer varmtvann og strøm.

67. Har du egentlig brukt «trimmetimen» jobben din har innført?

68. La oppvasken stå til i morgen?

69. Kjøp et brukt ullteppe.

70. Le uforskammet høyt av dine egne vitser.

71. Det er ikke sikkert du trenger pusse opp. Hva med å ommøblere litt i huset? Se grønne oppussingstips.

72. Funnet noe nytt på nett du har veldig lyst til å kjøpe? Vent et par dager.

73. Vannet i springen kan trygt skrus av når du ikke trenger det, for eksempel mens du har tannbørsten i munnen. Rent vann er en kostbar fellesressurs.

74. Ikke putt mer i boden. Kvitt deg med et par ting. Du har sikkert noe som kan gis bort eller selges via https://www.finn.no/ eller lokale bruktmarkeder. Bruk den kommunale gjenbruksstasjonen.

75. Har du forsømt hagen? Kanskje det ikke er så dumt. Hyggelige små villdyr setter pris på uraket løv, en uryddet kvisthaug og en uklipt plen med kløver og markblomster. Planlegg hagen for mer ville naboer.

76. Utforsk nærnaturen. Knaser snø og is når du går tur? Finn noe som lukter godt eller er fargerikt. Hvor mange spor av smådyr kan du se på runden din?

77. Plant noe du kan høste og spise! Krydderurter funker om vinteren også.

78. Plukk alltid opp litt søppel der du går. Du klarer alltid plukke litt i hånden eller en pose og dumpe i nærmeste offentlige søppelkasse eller ta hjem.

79. Bytt ut en kaffekopp med vann, eller drikk en kopp vann ekstra for hver kaffekopp.

80. Lag ukentlige handlelister, så slipper du stresset med å dra innom butikken mange ganger. Sannsynligvis sparer du penger på det også.

81. Stopper ungen eller vennen din for å se på en stein, blomst eller et insekt? Sett deg ned så dere kan se på det sammen!

82. Tenn bål i skogen og drikk varm kakao. Og husk å ta med søpla hjem.

83. Det er greit å gå med slitte og hullete klær, spesielt på hjemmekontor. Hvem bryr seg egentlig?

84. Om du ikke vil, takk nei.

85. Pant alt, alltid.

86. Gi litt til et godt formål, for eksempel Naturvernforbundet, Redd barna, Regnskogsfondet, Flyktninghjelpen eller Natur og Ungdom.

87. Gjør den enkle tingen du har utsatt. Ikke utsett ting du kan gjøre, og som tar mindre enn tre minutter. Bare gjør det. Prokrastinering tar også tid.

88. Slå opp prokrastinering i Google.

89. Lei av den evinnelige klesvasken? Den dongeribuksa kan definitivt legges tilbake i skapet istedenfor i vaskekurven. Mange vasker klær etter vane, ikke etter behov.  Sannsynligvis kan du slippe unna med å vaske klærne dine langt sjeldnere.

90. Se i matskapet: det er neppe akutt behov for å gå på butikken. Restemiddag? Sjekk kjøleskapet.

91. Bla i et gammelt fotoalbum.

92. Rydd en (1) hylle av klesskapet.

93. Lag noe helt selv, fra bunnen.

94. Hør på de unge! Ja, de kommer til å ta over både huset og kloden.

95. Trenger du noe dyrt utstyr? Sjekk om du kan leie eller låne før du kjøper.

96. Hvis noe i verden gjør deg sinna, skriv høflig til din Stortingsrepresentant, de vil lese det.

97. Ignorer algoritmene. Utforsk musikken og nettprofilene på egen hånd.

98. Finn frem til en ny matrett.

99. Vekk deg selv på en grå dag, sleng på plagget med den friskeste fargen.

100. Smil til en fremmed.

Denne listen er inspirert av og delvis oversatt fra en sak i Guardian sitt helgemagasin januar 2021, se artikkelen her, kombinert med tips for miljøvennlig hverdag fra Naturvernforbundet sine ansatte.

Er du ikke medlem ennå? Bli med her og nå!