Seks partier garanterer for nok en seier i Lofoten

Foran et smekkfullt torg i Svolvær lørdag formiddag lovet Senterpartiet, SV, Krf, Venstre, De Grønne og Rødt å kjempe for fortsatt oljefrie havområder utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.

Politikere i debatt

Det var sol og  stort engasjement for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja på folkefesten som Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og Folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja arrangerte i Svolvær i dag.

De fire partilederne, Audun Lysbakken, Trine Skei Grande, Bjørnar Moxnes og Rasmus Hansson, og nestlederne Anne Beathe Tvinnerheim og Kjell Ingolf Ropstad var alle svært tydelige på at høstens valg er avgjørende for Lofotens fremtid, og at en stemme til Arbeiderpartiet, Frp eller Høyre er en stemme for oljeboring.

Kjell-Børge Freiberg (FrP), Bjørnar Selnes Skjæran (AP) og Jonny Finstad (H) fikk lite støtte for sine synspunkter i folkemengden i sola i Svolvær.

– Det går mot nok en seier for Lofoten, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet. – Uansett hvilken regjeringskonstellasjon vi får etter valget, så vil støttepartiene sikre at ikke at havområdene åpnes. Vi er svært glade for at alle disse seks partiene er så tydelige om sitt standpunkt, sier Ask Lundberg.

– Det folkelige engasjementet er større enn noensinne, sier Ingrid Skjoldvær, leder i Natur og Ungdom. – Våre politikere må tenke på fremtidas generasjoner. Klimaendringene krever at norsk olje må ligge, og Lofoten, Vesterålen og Senja er det selvsagte stedet å starte med en ansvarlig klimapolitikk, sier Skjoldvær.

– Motstanden hos befolkningen her i området bare øker, sier Wenche Cumming, leder i folkeaksjonen Oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja og selv fra Vesterålen. Hun og folkeaksjonen er svært fornøyd med dagens arrangement.

– Oppmøtet her i dag viser stor oppslutning om saken. Her er alle som er engasjert; lokalbefolkning, folk fra hele landet, politikere fra alle partier, internasjonale besøkende, ungdom og besteforeldre. Folk skjønner problemstillingen – og tar et standpunkt for fiskeriene, reiselivet og fornybare arbeidsplasser i vår region. Det handler om å velge, fisk eller olje. Sameksistens er ikke mulig, avslutter Cumming.

Kontakt:
Wenche Cumming, leder i folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja tlf: 97 96 95 23
Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet, tlf 91 33 17 29
Ingrid Skjoldvær, leder i Natur og ungdom, tlf 97 70 21 81