Sterk allianse for oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja

Politikere fra Venstre, KrF, MDG, Sp, SV og Rødt er nå samlet på Røst for å vise at de står sammen for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja.

Politikere på tur

I går kveld ankom politikerne fra de seks partiene, blant dem partilederne Trine Skei Grande (V), Audun Lysbakken (SV) og Rasmus Hansson (MDG). Nestleder i KrF, Dagrun Eriksen, nestleder i Rødt, Marie Sneve og førstekandidat for Senterpartiet i Nordland, Willfred Nordlund, deltar også på turen. Det er Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og Folkeaksjonen Oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja som står bak arrangementet.

– Det faktum at seks partier er mot oljevirksomhet utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja viser bredden i den folkelige motstanden. Uavhengig av om det blir Jonas Gahr Støre eller Erna Solberg som vinner valget, må de samarbeide med partier som krever at olja utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja skal få ligge. Det ønsker vi å vise med denne turen, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Høyre og Fremskrittspartiet er begge for oljevirksomhet utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja, og Arbeiderpartiets ledelse foreslo nylig at området utenfor Røst skal kunne åpnes for oljevirksomhet.

– Dersom Arbeiderpartiet vinner valget i september må de samarbeide med partier som ikke vil åpne disse områdene for oljeboring. Vi vil vise dem at det aldri vil være et kompromiss å åpne området utenfor Røst for oljevirksomhet, sier Ask Lundberg.

Politikerne ankom Røst i går, og har møtt både fiskere og AP-ordfører Tor Arne Andreassen som advarer mot oljevirksomhet i dette området. I dag skal politikerne få prøve seg på skreifisket, besøke lokalt næringsliv og delta på et åpent folkemøte på Røst.