Veileder for verving
Ved å få flere med på laget, sprer du kunnskap og engasjement for klimaet og naturen. Her er tips til hvordan du kan verve.
Hvorfor verve?
Verving dreier seg om å tiltrekke flere medlemmer til vår organisasjon. Hovedgrunnen til at de fleste ikke er medlemmer i Naturvernforbundet er rett og slett at de aldri har blitt spurt. Å verve er både enkelt og givende, samtidig som det spiller en avgjørende rolle for Naturvernforbundets troverdighet som organisasjon. Men hvorfor burde du verve?
- En større organisasjon gir mer slagkraft. Ved få inn flere medlemmer får vi større gjennomslagskraft.
- En større organisasjon gjenspeiler mangfoldet i samfunnet, og det vil gjøre at vi får mer troverdighet politisk.
- Naturvernforbundet får mer midler fra staten
- Flere medlemmer betyr også at flere kan jobbe med sakene vi er opptatt av.
Hvordan verve?
Vev alle – alltid! Verving kan gjøres når som helst og kan forekomme i mange former. Det er overraskende enkelt og viktig for at Naturvernforbundet skal ha legitimitet i samfunnet. Det er mange der ute som er interessert i klima og natur, men kanskje ikke har hørt om Naturvernforbundet før eller blitt spurt om å bli medlem.
Det finnes en rekke ulike arenaer som kan benyttes for å verve nye medlemmer:
- Lunsjpauser på arbeidsplassen, i gangen på vei til forelesningen, på tur med venner eller hvor enn du finner noen å slå av en prat med.
- Lokallaget kan ha stand på lokal festival, ved en tursti eller holde innledning eller en aktivitet hos en annen organisasjon.
- Bruke dine egne sosiale medier plattformer og SMS for å verve venner og bekjente som du tror kunne være interessert i å bli medlem.
- Ved at lokallaget arrangere uformelle aktiviteter som sopptur, juleverksted, eller åpne møter. Etter aktiviteter kan du spørre folk om de kunne tenke seg å bli medlem og engasjere seg.
Husk – det viktigste er å tørre å spørre om dem du møte kunne tenke seg å bli medlem!
Hva kan du si?
- Jeg er medlem i Naturvernforbundet, og de har mange spennende arrangementet. Neste arrangement handler om… Kunne du tenke deg å være med?
- Jeg vet du bryr seg om dette. Det jobber Naturvernforbundet med. En måte du kan støtte saken er ved å bli medlem. Kan jeg verve deg?
- Du kan veldig mye om… Vi i Naturvernforbundet arbeider mye med det og kunne treng en som deg. Kunne du tenkt deg å bli med?
- Ønsker du å bidra til bedre natur og miljø der du bor, og stille krav til politikere og myndigheter om at de tar naturen på alvor? Da burde du bli medlem i Naturvernforbundet!
Hva slags verktøy kan man bruke?
Sosiale medier
På sosiale medier kan man dele inspirerende innlegg om naturvern, bruk relevante emneknagger, lage videoer og lage innlegg med andre samarbeidspartnere for å nå et bredere publikum.
Tradisjonelle medier
Medieinnsalg kan øke organisasjonens synlighet blant potensielle nye medlemmer. Mange der ute kjenner ikke til oss, så vi kan nå dem ved å bli omtalt i lokalaviser. Fremheve aktivitetene og meningene til laget når dere uttaler dere i media. Det er viktig å nevne at vi har mange medlemmer som er aktive i saker og at medlemskap er avgjørende for å oppnå miljøseier.
Åpne møter og aktiviteter
Åpne møter og enkle aktiviteter gir en flott mulighet til å presentere Naturvernforbundets arbeid og tiltrekke nye medlemmer. Det kan være alt fra klesbyttemarked til naturgledetur eller åpne møter med foredrag om et tema. Etter aktiviteten er det viktig å følge opp deltagerne ved å tilby medlemskap og oppmuntre til videre engasjement.
Annonse og reklame
For å nå ut til nye medlemmer, kan dere utnytte oppslagstavlene i lokale butikker og undersøke muligheten for annonsering i lokale aviser eller medlemsblader til store organisasjoner i deres område. Selv om dette kanskje ikke fører til direkte kontakt med potensielle medlemmer, kan det bidra til å øke bevisstheten om organisasjonens eksistens og dens arbeid blant andre.