Med toget til Berlin

En langhelg med toget til Berlin byr på langt mer enn en spennende tysk metropol. På kjøpet får du en hel reise gjennom nye landskap og
stopp i fine byer. Alt takket være et svensk nattog.

Foto: Tor Bjarne Christensen

Nå kan du gå på toget i Oslo ved totiden på en torsdag, legge deg til å sove i Malmø, våkne i Hamburg og spasere ut i Berlins gater klokka ni fredag morgen. Jeg tok turen og kom tilbake til Oslo med et knippe opplevelser jeg ikke ville fått på en flyreise.

På sporet av tapt tid

Det er mange grunner til å besøke Berlin. Jeg dro med noen venner fra en bokklubb for å være med på den internasjonale litteraturfestivalen og se på spor etter den tiden da byen var delt i to av en 4,2 meter høy mur.

– Dette med Berlinmurens fall har fascinert oss. Vi levde alle da det skjedde i 1989, og vi har vært opptatt av brytningene mellom kommunisme og kapitalisme. Vi har lest bøker av tyske forfattere, og ville dra til Berlin for å oppsøke steder der delingen av byen fortsatt er synlig, sier Petter von Krogh, et av medlemmene i bokklubben.

Nattog til Berlin

Men hvordan skulle vi komme oss dit? Fly er selvfølgelig den enkleste løsningen, men tre av oss bestemte oss for å reise langs bakken. Det første som slo oss, er at det å bestille en slik tur er mer komplisert. Derfor tok vi kontakt med togreise-guru Kristian Skjellum Aas for å få noen gode tips. Han er administrator i Togferie-gruppa på Facebook, som har over 65 000 medlemmer, og er redaktør for Natur & miljø. Til vår store begeistring kunne Skjellum Aas fortelle at vi nærmest kunne sove oss fram til den tyske hovedstaden. I 2021 og 2022 ble det nemlig startet to forskjellige ruter med nattog fra Stockholm til Berlin. Og, flaks for oss, toget stanser i Malmø, slik at vi kan hoppe på der.

Å reise med tog til Berlin ble mye enklere etter at nattoget kom. Her like før avgang fra Malmø klokka 23.25. Foto: Tor Bjarne Christensen

Oslo 14.15 – Gøteborg 18.00

Reisen starter en solfylt dag i Oslo. Foran oss venter nesten 2500 kilometer tur-retur, delt opp i etapper med buss, dagtog, nattog og båt. To tusen fem hundre kilometer, det er langt. Hvis du vil vite hva avstand er, må du komme deg ned på jorda og reise langs bakken!

Vi tar oss fri fra jobben et par timer før arbeidsslutt, og har planer om å jobbe inn noen timer underveis. Slik kan vi – på magisk vis – forvandle reisetid til arbeidstid. På denne strekningen kunne vi tatt toget, men vi velger bussen fordi prisen er lavere. Veien går gjennom Østfold, over Svinesund og nedover langs den svenske vestkysten i fin ettermiddagssol. Vi innser ganske snart at planen om å jobbe underveis går i vasken. Det er mye hyggeligere å sitte og prate og se ut av vinduene.

Gøteborg 19.23 – Malmø 22.00

Etter en god middag på en mongolsk-kinesisk restaurant i Gøteborg går turen videre med tog til Malmø. Nå lykkes vi godt med forvandling av reisetid, og vi ankommer Malmø etter to og en halv time med jobbing.

Siden det er en stund til toget går, rusler vi en tur i byen. Det er første gang jeg er her, og etter alle oppslagene om kriminelle gjenger og vold er jeg litt på vakt. Men Malmø er fredelig i kveld, og ganske snart kommer vi inn i et koselig område der husene står tett i smale gater. Min reisekamerat Thorbjørn Faber Geirbo kan fortelle at de er bygget i en nordtysk stil, med teglstein og bindingsverk.

– Det huset der er eldre enn de andre her. Slike hus har jeg sett mange av i Nord-Tyskland, sier han.

Og ganske riktig. Huset heter «Flensburgska huset» og ble bygget i 1596. Vi kommer til et koselig torg med uteserveringer opplyst av lenker med lyspærer, før vi fortsetter mot Malmøhus slott, et av Nordens eldste renessanseslott. Men vi kommer aldri fram til slottet, akkurat som hos Kafka, vi ser det bare i det fjerne, mektig og uoppnåelig. Og så må vi gå tilbake til togstasjonen.

Malmø er langt bedre enn sitt rykte. På vår lille tur gjennom byen kom vi over denne trivelige gjengen i «Optimistorkestern». Foto: Tor Bjarne Christensen

Malmø 23.25 – Berlin 09.00

Nattoget til Berlin står klart på perrongen da vi kommer klokka elleve. Konduktøren kan fortelle at det ikke var enkelt å sette opp denne togforbindelsen, for det er ulike togsystemer i Sverige, Danmark og Tyskland.

– Vi måste byta lok två gånger på vägen. En när vi kör in i Danmark, och en när vi ska in i Tyskland, sier han.

Det er helt mørkt da vi kommer inn i sovekupeen. Den består av seks senger, tre på hver side, og vi har fått de to i midten. I de andre køyene ligger det allerede folk og sover. De har sikkert kommet på i Stockholm, der toget startet for noen timer siden.

Jeg sover ganske godt, selv om jeg våkner noen ganger. Da kan jeg høre lyder fra stasjoner, folk som prater og lokomotiver som byttes. Jeg har alltid likt å ligge slik og sove meg gjennom landskap og fremmede byer.

Berlin fredag til søndag

Vi våkner uthvilte på toget et sted etter Hamburg og befinner oss snart i Berlin. Her følger to hele dager med god mat og drikke, foredrag av forfatteren Herta Müller på litteraturfestivalen, besøk i Stasi-arkivet, kunstmuseer, Mauer park og East Side Gallery. Der har en rest av Berlinmuren blitt til et galleri for gatekunst, blant annet med den berømte graffitien av de to kommunistlederne Leonid Bresjnev og Erich Honecker som kysser. Kjeder du deg i Berlin, har du dårlig fantasi og få interesser!

East Side Gallery i Berlin. Rester etter muren som delte byen mellom øst og vest har blitt et galleri for gatekunst. Her den berømte graffitien av de to kommunistlederne Leonid Bresjnev og Erich Honecker som kysser. Foto: Tor Bjarne Christensen

Berlin 10.38 – Oslo 10.00

To dager senere går turen hjemover. Vi starter i Berlin klokka 10.38, spiser pretzler på bakeri i Hamburg ved lunsjtider, før reisen går opp gjennom Danmark. Her blir det stopp med beinstrekk i Kolding og pizza i Ålborg før vi ankommer Frederikshavn sent søndag kveld. Det var Skjellum Aas som tipset oss om dette smarte trikset. Siden det ikke går noe nattog til Norge, sover vi på båten og ankommer Oslo mandag morgen, uthvilte og klare for en ny arbeidsuke, om enn litt forsinket til morgenmøtet.

Frokost på båten

Da vi spiser frokost på båten, spør jeg reisekameratene mine om hvordan turen har vært.

– Det har gått bra. Jeg kjørte en del slike turer da jeg var student i Tyskland for tjue år siden, så dette er ikke helt nytt for meg. Men jeg gjør det ikke så ofte nå, sier Faber Geirbo.

Han vil helst holde seg på jorda når han reiser, og synes ikke det gjør noe at selve reisen tar mer tid.

– Det er fint å reise fra by til by. Man slipper stressende flyplasser, det er hyggeligere og man får sett mer underveis.

– Er det ikke litt kjedelig?

– Det kan være fint at det er litt kjedelig.

Petter von Krogh har ikke reist så langt med tog siden interrailen for 25 år siden.

– Jeg synes dette var veldig bra. Når man reiser på denne måten, spiser det litt av tiden. Derfor må man slå seg til ro med at reisen er en del av opplevelsen. Nå har vi vært innom Hamburg og Aalborg. Det er opplevelser å ta med seg hjem, sier han.

– Det er også artig å se hvor mange som reiser på denne måten. I Tyskland og Danmark er folk sikkert mer vant til å kjøre tog, og det er en del unge. Det er et kult miljø, som ikke bare er for noen særinger som absolutt må kjøre tog, men noe mange gjør. Her har vi noe å lære.

Reiserute

Oslo-Berlin
Torsdag
■ Buss fra Oslo 14.15 til Gøteborg 18.00
■ Tog fra Gøteborg 19.23 til Malmø 22.00
■ Tog fra Malmø 23.25 til Berlin fredag 09.00

Berlin-Oslo
Søndag
■ Tog fra Berlin 10.38 til Hamburg 12.21
■ Tog fra Hamburg 12.53 til Frederikshavn 22.25 (bytte i Kolding og Aalborg)
■ Båt fra Frederikshavn 23.25 til Oslo 10.00

Klimaregnskap

Oslo-Berlin: 24 kg CO2
Berlin-Oslo: (inkludert ferge) 79 kg CO2
Sum: 103 kg CO2
Tilsvarende tur med fly: 228 kg CO2

Kilde: https://klimatsmartsemester.se/

Les Naturvernforbundets guider til togferien!