Oppvarming står for omtrent 60% av energibruken i en gjenomsnittlig bolig. Velg riktig oppvarming, og unngå unødvendig varmetap fra boligen. Foto: Carl-Frederic Salicath

Energieffektivisering

Bruk mindre! Det er det smarteste, billigste og mest miljøvennlige svaret på framtidas energispørsmål.

All energiproduksjon belaster miljøet i mer eller mindre grad. Derfor vil det beste miljøvalget alltid være å redusere forbruket av energi. Med den teknologien vi har til rådighet er det fullt mulig å bruke mye mindre energi på å løse de samme oppgavene. Faktisk er energieffektivisering et bedre ord enn energisparing.

I 2013 lanserte Naturvernforbundet nettsiden Energismart.no for boligeiere som ønsker å spare energi i boligen.

Potensialet for å effektivisere energibruken er enormt - spesielt innen industrien og byggsektoren. Lavenergiutvalget som leverte sin rapport til Regjeringen juni 2009, mente at vi her i landet har muligheten til å halvere energiforbruket i våre bygg i løpet av de neste 30 åra. De konkluderte også med at vi kan senke energibruken i industrien med 20 prosent på 10 år.

Det internasjonale energibyrået IEA har trukket frem energieffektivisering som det viktigste virkemiddelet for å begrense den globale oppvarmingen til 2 grader.

Artikkelen ble sist oppdatert: 29.08.2018

Magnhild_kleppa

Varsler strengere energikrav i bygninger

22.09.2009

Statsråd Magnhild Meltveit Kleppa ba byggebransjen forberede seg på tøffere energikrav i årene som kommer da hun åpnet ”Bygg reis deg”-messen i dag. Naturvernforbundet er fornøyd med statsrådens signaler. - Nå må Kleppa følge opp og konkretisere ambisiøse krav i neste byggeforskrift, sier Audun Randen Johnson, energirådgiver i Naturvernforbundet.