Det gamle gruveområdet ved Repparfjord i Finnmark. Her ynskjer Nussir ASA å dumpe to millionar tonn kobberhaldig avfall i fjorden kvart år i minst 20 år. Foto: Gunnar Reinholdtsen

Det gamle gruveområdet ved Repparfjord i Finnmark. Her ynskjer Nussir ASA å dumpe to millionar tonn kobberhaldig avfall i fjorden kvart år i minst 20 år! Foto: Gunnar Reinholdtsen.

Gruvedrift og miljø

Det er stor interesse for å starte ny gruvedrift i Noreg. Dette gir store utfordringar i form av naturinngrep, avfallsproblematikk og truslar for naturbaserte næringar.

Det moderne samfunnet er avhengig av mange mineral, men fordi mineral er ikkje-fornybare ressursar, kan vi ikkje la marknadskreftene fritt få styre utvinningstempoet. Behovet for mineralet må vurderast opp mot konsekvensane for naturmiljø, klima, naturbaserte næringar og sosial utvikling.

Noreg har ein lang historie med gruvedrift. Under tidlegare drift var miljøkunnskapen langt dårlegare enn i dag. Dette har ført til at giftige stoff har blitt slept ut i naturen, og store naturinngrep er framleis synlege i landskapet.

I dag fins kunnskap og teknologi som tilseier at ein bør kunne velje mindre naturskadelege metodar for utvinning og avfallshandtering enn tidlegare. Underjordsdrift gir mindre inngrep i landskapet enn opne dagbrot. I staden for å legge overskotsmassen i store opne deponi kan mykje av den brukast t.d. i byggebransjen. Resten kan fyllast tilbake i tomme gruvegangar. Internasjonalt blir desse, og mange andre tiltak, brukt for å gjere mineralnæringen mindre miljøskadeleg. Noreg har mykje å lære.

I 2013 la regjeringa fram ein strategi for mineralnæringa i Noreg. I den står det at norsk mineralnæring skal vere blant verdens mest miljøvennlege, og aktivt søke framtidsretta løysingar. Likevel er vi eit av berre fire land i verda som tillater å dumpe avfallet frå gruveindustrien i sjø.

Å dumpe restmassen frå gruvedrift i dei norske fjordane er både svært skadeleg for naturen i havet, ein trussel mot bærekraftige arbeidsplassar i distrikta, og direkte sløsing med ressursane. Både miljø-, mat- og fiskerimyndigheitar har advart mot konsekvensane. Er vi tent med å ha ei forvaltning som gjere gruvedrift lønsamt ved å sende rekninga til fiskeri, turistnæring og framtidige generasjonar?

Artikkelen ble sist oppdatert: 19.12.2016

Vevringfolket byr på Fjordfiskarens festbord, henta frå Førdefjorden, rett framfor brygga her

Kva gjere vi?

Dårlige gruveprosjekt er ein trussel mot naturmangfald, landskap og berekraftige næringar. Vi kjempar for dei gode løysingane og ein strengare regulering av gruveindustrien.

Fjorden ingen søppelfylling

Kva meiner vi?

Verden treng mineral, men ikkje i uavgrensa mengder, og ikkje til ein kvar pris. Om mineralnæringa skal ha ei framtid i Noreg må vi stille strenge miljøkrav som sikrar at utvinninga ikkje går på bekostning av viktige naturverdiar og naturbaserte næringar.

Havelgen - vikingbåt mot gruveavfall i sjø

Kva kan du gjere?

Engasjer deg! Naturvernforbundet har fleire lokal- og fylkeslag som jobbar med lokale gruveprosjekt. I tillegg har vi eit gruveutval som jobbar med nasjonal politikk.

Bøkfjorden foto Gunnar Reinholdtsen
Naturvernforbudets klage avvist:

Gruvedumping i Bøkfjorden - en skandale!

19.03.2019

– Det er en skandale at gruveselskapet Sydvaranger får dumpe gruveslam i Bøkfjorden, som er en nasjonal laksefjord. Forrige gang dette ble gjort ble miljøkonsekvensene store, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Nussirdemokauto

Klager på Nussir-konsesjonen

12.03.2019

Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og Vest-Finnmark Jeger- og fiskerforening er blant organisasjonene som klager på driftskonsesjonen til Nussir ASA i Repparfjorden.

53580514_438382806933437_4919239263465242624_o
Gruvedumping i Repparfjord

Stilte gruvekrav til Venstres landsmøte

08.03.2019

Stans den forurensende Nussir-gruven, respekter urfolks rettigheter! Venstre må nå vise seg som et ansvarlig miljøparti i regjering, krever Naturvernforbundet, Norske Samers Riksforbund (NSR), Natur og Ungdom og NSR Ungdom.

Repparfjorden 2 skjerm Foto NU

Klager gruvekonsesjon inn for Kongen i statsråd

08.03.2019

Naturvernforbundet klager nå på driftskonsesjonen som ble gitt til gruveselskapet Nussir. - Vi mener konsesjonen er gitt på sviktende grunnlag, i strid med føringer i mineralloven, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Repparfjorden 5 Foto NU

Hvorfor er sjødeponi i Repparfjorden en elendig løsning?

20.02.2019

Naturvernforbundet er ikke mot gruver, men mot gruver som forurenser fjorder og rammer samiske rettigheter, reindrift, fiskeri og andre naturbaserte næringer. Når Regjeringen tillater dumping av gruveavfall i Repparfjorden, så plasserer de Norge på den internasjonale verstinglista når det gjelder miljø.

Repparfjorden_Helene-Lind-Jensen
Gruvedumping har skapt rekordinnmelding

821 nye medlemmer på 5 dager

19.02.2019

Etter at Næringsdepartementet ga tillatelse til gruvedrift ved Repparfjorden, har 821 personer meldt seg inn i Naturvernforbundet. – Vi opplever en voldsom tilstrømming, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.