Klimaminister på klesbytte

Gammelt var godt da klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen besøkte klesbyttemarkedet til Naturvernforbundet i Oslo og Akershus.

Hansen og Bjelland Eriksen

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen tok denne uka turen til Sognsveien i Oslo, der Naturvernforbundet i Oslo og Akershus holder til. Med seg hadde han en pent brukt skjorte og genser som han ønsket å levere inn til lørdagens klesbyttearrangement.

– En som går så mye i dress, må naturligvis ha en skjorte å bytte bort. Håper noen kan få glede av denne, sa Bjelland Eriksen og fikk en byttelapp i retur.

Den var han rask til å bruke på en gammel, blå anorakk av typen «retro», som han faktisk har ønsket seg i lang tid. Det ble nestleder i Naturvernforbundet, Pernille Bonnevie Hansen glad for å høre.

-Det er supert at du også tar med deg et plagg hjem – og faktisk bruker det. For selv om vi generelt er flinke til å gi bort klær, må vi også bli bedre på å gå med de brukte plaggene, påpeker Hansen.

Klesbyttedagen er ett av tiltakene som er med på å gi lengre liv til klærne våre, og på den måten redusere behovet for å kjøpe nytt. Under helgens byttearrangementer vil tusenvis av plagg få nye eiere.

Fast fashion må bremses

-Det å bytte klær i stedet for å kaste dem, det er et viktig tiltak vi gjør for å begrense tekstilavfallet vårt. Hver nordmann forbruker nesten 20 kilo med tekstiler hvert eneste år, og kaster 7. Det er tekstiler som kunne fått et nytt liv, som kunne blitt brukt av andre, og med det redusert klima og miljøfotavtrykket, slår Bjelland Eriksen fast.

Klesindustrien står for rundt 10 prosent av de globale klimagassutslippene. Det er mer enn all fly- og skipstrafikk til sammen! Mye av det som produseres i dag er billige klær til kolleksjoner som skiftes ut i høyt tempo. Konsumet går opp, mens bruken av hvert plagg går ned. Dette er såkalt fast fashion, og den ønsker Klima- og miljøministeren å bremse opp.

-Vi har en klima-, natur- og forurensningskrise, og hvis man er opptatt av å løse denne så bør man reflektere over hva man er med på når man handler fast fashion. Har du tenkt igjennom konsekvensene – og alternativene? Kjøp heller klærne dine et annet sted, i den lille butikken på hjørnet, av den norske designeren, i bruktbutikken – eller på et klesbyttemarked, oppfordrer han.