Jernbane

Jernbanen har små utslipp, tar liten plass og bruker lite energi sammenliknet med andre transportformer. Norsk jernbane trenger imidlertid mer omsorg fra våre politikere.

For å redusere bil- og flytrafikken og utslippene derfra, må vi ha attraktive og gode alternativer. Norsk jernbane er gammel og skrøpelig i det meste av landet. Både Dovre- og Nordlandsbanen har vært stengt i lengre perioder på grunn av klimarelaterte værhendelser og dårlig vedlikehold. Samtidig er det meste av norsk jernbane enkeltsporet, noe som gir svært begrenset kapasitet på sporet.

Utenom storbyområdene går det meste av norsk jernbane i de samme traseene som ble bygd på 1800-tallet og tidlig på 1900-tallet. Der andre land moderniserte sin jernbane gjennom andre halvdel av 1900-tallet, valgte Norge å ikke gjøre det. Det gjør at vi i dag har Vest-Europas tregeste langdistansetog. Det er en viktig grunn til at nordmenn flyr tre ganger oftere enn de som flyr nest mest innenriks i Europa.

Naturvernforbundet vil fornye og bygge ut jernbanen i Norge, men det betyr også at vi må vedlikeholde og ta bedre vare på de banene vi har. Tiltak må gjøres for å øke kapasitet og hastighet på våre langdistanselinjer, samtidig som tilbudet oppgraderes i de tettbygde områdene av landet. Banene må også bygges for å bli mer robust overfor værhendelser som forsterkes av klimaendringer.

Tog i byenChristopher I/Flickr.com

Bli medlem!

Vil du støtte Naturvernforbundets arbeid med å forbedre togtilbudet i Norge, samt mellom Norge og resten av Europa?

Vil du velge tog?

I Norge:

Du kan finne alle rutetider for alle norske tog, og kjøpe billetter, på nettsidene til Entur. Der finner du også rutetider for all annen kollektivtrafikk i Norge.

Til og fra utlandet:

Naturvernforbundet har utarbeidet flere guider for å gjøre det enklere for deg å velge tog til og fra utlandet. Her finner du dem!

Annonse