På ferie uten fly eller bil

Har du tenkt deg på utenlandsreise? Tog, buss og båt kan ta deg langt, med lavere utslipp og energiforbruk enn fly og bil. Naturvernforbundet forklarer deg hvordan du kommer deg ut av Norge uten fly eller bil – fra hele landet.

Getty Images/iStockphoto

Her er Naturvernforbundets guide til deg som vil reise utenlands uten fly eller bil. Tog, buss og båt kan ta deg langt! Vi arbeider for et bedre kollektivt reisetilbud, så du skal få et bedre og mindre miljøbelastende reisealternativ til fly og bil.

Finner du feil eller uklarheter, send en mail til ka@naturvernforbundet.no!

Vil du at det skal bli lettere å reise miljøvennlig?

Støtt oss i arbeidet for å styrke de grønne transportmidlene!

Nordmenn er blant de mestreisende folkene i verden, og flyet dominerer. Ifølge en undersøkelse fra flysøkemotoren Momondo i 2014 har hele 29 prosent av oss fem eller flere utenlandsturer (tur/retur) med fly i løpet av året, når jobbreiser ikke regnes med. Fly er den mest klimaødeleggende og energikrevende transportformen vi kan bruke til slike reiser, men det finnes alternativer.

I fremtiden må vi reise med et langt lavere klima- og miljøavtrykk enn dagens fly, biler og båter har. Derfor arbeider Naturvernforbundet for et bedre tilbud på tog og buss, samt at rammebetingelsene skal bli utjevnet.

Har du noen spørsmål? Få råd og tips fra andre som reiser langs bakken på Facebook-gruppen Togferie!

Tog, buss og båt tar lengre tid enn fly, men gir også nye muligheter. Reiser du langs bakken, kan du stoppe flere steder langs veien. Hvis du tenker deg en tur til København og en tur til Paris i løpet av året: hvorfor ikke slå de sammen, og ta turen med tog? Da kan du også oppleve f.eks Hamburg, Köln, Frankfurt, Luxembourg, Metz, Strasbourg eller Brussel på samme tur, eller kanskje fuglekikking ved Vadehavet? Hvorfor ikke oppleve Bayern og Alpene på vei til Roma? Turen blir da en ekstraopplevelse i seg selv – ikke bare en frustrerende transportetappe.

Men: Tog-, buss- og båtreiser krever litt mer forarbeid enn reiser med fly eller bil. Ruteopplysning og billettsystemer er tilpasset kortere, innenlands reiser – det er jo tross alt der det er flest reisende. Derfor har vi i Naturvernforbundet laget denne reiseguiden, for å gjøre det enklere å navigere seg ut av Norge.

Guiden gir oversikt over tilbudet som finnes på den første strekningen ut av Norge, og noen tips til hvordan du kommer deg lengre. Du får tips for billetter og tidtabeller, og kan snekre din egen, mindre miljøbelastende ferie langs bakken. I tillegg får du lenker til våre andre reiseguider, som kan hjelpe deg videre i Europa.

Synes du det virker uoversiktlig? Togreisebyråene Togrejse.dk og Entur, med flere, kan hjelpe deg. I tillegg finnes det mange hjelpemidler på nett, som kan guide deg i Europas reisejungel. Facebook-gruppa Togferie har blitt et levende forum for folk som ønsker å reise langs bakken, samtidig som de arbeider for et bedre togtilbud i, til og fra Norge.

Hvor reiser du fra?

Andre guider fra Naturvernforbundet

Våre reisetips

De største veiene ut fra Norge på kollektivt vis er med båt til Danmark/Tyskland, og med tog eller buss til Sverige. Men visste du at det sommer og vinter går daglige busser fra det meste av Finnmark til Finland, med forbindelser til Helsingfors og videre til Baltikum? Eller at det går to tog daglig som gir gode forbindelser fra Trondheim til Stockholm?

Klikk på ditt underveis-stopp, og få informasjon om reisen videre!

Sverige:
Strömstad
Göteborg
Malmö/Sør-Sverige
Stockholm

Danmark:
Frederikshavn/Hirtshals
København

Tyskland:
Kiel

Andre har også laget gode guider, og vi henviser til flere av disse gjennom artiklene. Her har du lenker til disse guidene!

Togbilletter til langdistansetog bør bestilles på forhånd, på nett, uansett om du kjøper enkeltbilletter eller Interrail-pass. God tur!