På ferie uten fly eller bil

Har du tenkt deg på utenlandsferie? Fly og bil er ikke de eneste mulighetene. Tog, buss og båt kan ta deg langt. Naturvernforbundet forklarer deg hvordan du best reiser utenlands uten fly eller bil, fra hele Norge.

Her er Naturvernforbundets guide til deg som vil reise utenlands uten fly eller bil. Tog, buss og båt kan ta deg langt! Vi arbeider for et bedre kollektivt reisetilbud, så du skal få et bedre og mindre miljøbelastende reisealternativ til fly og bil.

Finner du feil eller uklarheter, send en mail til ka@naturvernforbundet.no!

Nordmenn er blant de mestreisende folkene i verden, og flyet dominerer. Ifølge en undersøkelse foretatt av flysøkemotoren Momondo i 2014 har hele 29 prosent av oss fem eller flere utenlandsturer (tur/retur) med fly i løpet av året, når jobbreiser ikke regnes med. Fly er den mest klimaødeleggende og energikrevende transportformen vi kan bruke til slike reiser, men for mange reiser finnes det heldigvis alternativer.

Skal vi kunne fortsette å reise, må vi gjøre det med et langt lavere klima- og miljøavtrykk enn dagens fly, biler og båter har. Naturvernforbundet arbeider for et bedre tilbud på tog og buss, samt at de fordelene som flypassasjerer får i dag, med blant annet fritak for CO2-avgift på internasjonale flygninger og støtte for opprettelse av nye ruter, skal avskaffes.

Har du noen spørsmål? Få råd og tips fra andre som reiser langs bakken på Facebook-gruppen Togferie!

Tog, buss og båt tar oftest lengre tid enn fly, men gir også andre muligheter. Reiser du langs bakken, får du muligheten til å stoppe langs veien. På vei til Paris kan du for eksempel få med deg Hamburg, Köln eller Brussel på samme tur, eller hvorfor ikke fuglekikking ved Vadehavet? En reise til Riga blir rikere med stopp i Stockholm. Eller hvorfor ikke oppleve Bayern og Alpene på vei til Roma? Turen blir da en opplevelse i seg selv. Togturen over Alpene, Bergensbanen, Øresundsbroen, å snegle seg over Rhinen med Kölnerdomen i sikte… Dette er opplevelser du ikke får på fly.

Tog-, buss- og båtreiser krever litt mer forarbeid enn med fly eller bil. For å gjøre det lettere har Naturvernforbundet laget denne reiseguiden der du får oversikt over tilbudet som finnes ut av Norge, gode tips til hvordan du ordner med billetter, finner tidtabeller og kan snekre din egen, mindre miljøbelastende ferie langs bakken.

Guiden gir flest opplysninger til deg som skal til Sverige/Danmark, i retning kontinental-Europa eller Syden/Middelhavet, rett og slett fordi flest reiser hit. Men også om du skal til Finland eller Baltikum, eller andre steder i Europa, finner du gode tips. Ja, du kan til og med komme deg til Island uten fly, via Hirtshals i Danmark.

Hvor reiser du fra?

Guiden gir flest opplysninger til deg som skal til Sverige/Danmark, i retning kontinental-Europa eller Syden/Middelhavet, fordi flest reiser hit. Men også om du skal til Finland, Russland eller Baltikum, eller andre steder i Europa, finner du gode tips. Ja, du kan til og med komme deg til Island uten fly, fra Hirtshals i Danmark.

Våre reisetips

Melkeruta med tog mot København og Hamburg – og litt om buss og båt
Jeg skal på interrail. Hvor får jeg tak i plassbilletter?

De største veiene ut fra Norge på kollektivt vis er med båt til Danmark/Tyskland, og med tog eller buss til Sverige. Men visste du at det sommer og vinter går daglige busser fra det meste av Finnmark til Finland, med forbindelser til Helsingfors og videre til Baltikum? Eller at det går to tog daglig som gir gode forbindelser fra Trondheim til Stockholm?

Klikk på ditt underveis-stopp, og få informasjon om reisen videre!

Sverige:
Strömstad
Göteborg
Malmö/Sør-Sverige

Danmark:
Frederikshavn/Hirtshals
København

Tyskland:
Kiel

Andre har også laget gode guider, og vi henviser til flere av disse gjennom artiklene. Spesielt vil vi anbefale:
– Europas aller beste tognettside, The man in seat 61, som har oppdaterte og supre tips på engelsk for togreiser over hele verden.
Togbloggen, skrevet av Sigrid Elsrud, om hyggelige togturer i inn- og utland.
Facebook-gruppa Togferie, som har hatt en eksplosiv vekst og er et aktivt og levende forum spekket med gode reisetips.

Mange har tatt danskebåten eller Kielferja. Fra havnene der disse legger til finnes det oftest et godt utbygd buss- eller jernbanetilbud, som kan ta deg nærmest så langt du vil i Europa. Togbilletter til langdistansetog bør bestilles på forhånd, på nett, uansett om du kjøper enkeltbilletter eller Interrail-pass. God tur!