Bli med! Organiser et nabolagsmarked nær der du bor. Gi tingene et lengre liv med nye eiere.

Bli med! Organiser et nabolagsmarked nær der du bor. Gi tingene et lengre liv med nye eiere :).

- et marked i gata der du bor: LØRDAG 7. MAI

Nabolagsmarked

Vil du arrangere et nabolagsmarked der du bor?

Bidra til at tingene våre får et lengre liv. Arranger et nabolagsmarked der du bor!
Lørdag 7. mai arrangeres det nabolagsmarkeder over alt i Norge.

Registrerer du deg som arrangør får du oppfølging fra oss. De som registrerte seg før 26. april, får tilsendt en arrangør-pakke i posten. De som registrerer seg etter 26. april, kan laste ned de samme tingene, men må printe ut eget materiale selv (se boksen til høyre: "les mer").

Du er ikke alene. Til nå er det registrert over 200 nabolagsmarkeder rundt omkring i Norge. Og dette er første gang vi organiserer slike nabolagsmarkeder. Vi håper dette skal bli et årlig arrangement i de fleste nabolag etterhvert. Meld deg på, så holder vi deg oppdatert og deler tips og minner deg på når ting nærmer seg, også neste år og året etter :) Sammen sikrer vi at tingene våre varer lengre og kan bli brukt av flere, slik at vi kan forbruke mindre av jordas ressurser.

Meld deg på som arrangør

Konseptet "Nabolagsmarked" er enkelt:

Få folk i nabolaget til finne frem ting og tang og kom sammen ute hvor dere låner bort, leier ut, gir bort, selger eller bytter brukte gjenstander som kan få et forlenget liv eller økt bruk hos noen andre.

Kanskje noen har lyst til å kombinere dette med innsamling eller salg av kaffe og boller til støtte for gode formål. Få gjerne barna med på laget, så det blir en hyggelig greie, noe mer enn bare ting og tang:

Typiske populære ting er: bøker, klær, verktøy, kjøkkenutstyr, leker, barneutstyr, sportsartikler, bagger, sekker og vesker, rammer og bilder, speil og annet nips.

Men husk og på: stiklinger, frø, knagger, duker, gardiner, kjæledyrutstyr, garnrester, hobbyutstyr m.m.

Typisk upopulære ting er: defekte og ødelagte ting som elektronikk, ting med skår, eller utslitte sko og klær. Alt må være helt, fungere og rent.

Slik arrangerer du det i ditt nabolag:

1. Meld dere på via skjemaet vårt
  2.  Last ned og skriv ut plakater
  3. Heng opp plakater i nabolaget
  4. Inviter/informer gjerne velforeningen, borettslaget eller andre relevante grupper i ditt nabolag
  5. Lag et offentlig Facebook-arrangement
  6. Inviter naboer og be de invitere videre

Slik deltar du på selve dagen:

1. Finn frem ting du ikke bruker.
  2. Rigg din bod – på bord/benk/teppe der du kommer ut fra ditt hjem.
  3. Sørg for at tingene får et nytt hjem.
  4. Ta deg en runde rundt og se om du finner noe du trenger.

Det som blir til overs kan man tilby nærmeste loppemarked, eller levere på gjenbruksstasjonen.

Vær med å bidra til at tingene våre får et lengre liv!

Artikkelen ble sist oppdatert: 04.05.2022