Naturglede – aktiviteter ute i naturen

Turen trenger ikke å være lang for å gi en berikende opplevelse. Her er noen av gledene ved å være ute i naturen og tips til ting du kan finne på!

Noen av gledene ved å gå ut og oppleve naturen

Du kan bli kjent med, og utforske mangfoldet i naturen! Her fins giftige sopper, urgamle trær, artige insekter, hoppende fisk, slimete kryp, fantastiske fugler, fargerike sommerfugler, myke moser og blomster i alle mulige farger.

Naturkontakt kan gi mestringsfølelse, ny energi og påfyll av inntrykk. Du får oppleve stillhet, ha en opplevelse av frihet, eventyr og oppdagerglede.

Det kan være spennende å oppleve de sterke naturkreftene – et kraftig tordenvær, sterke bølger, et regnskyll, strømmende vann i en elv eller et skikkelig stormkast.

Naturen kan være en god ramme for sosialt samvær der man beriker forholdet til nære og kjære fordi man deler felles opplevelser.

Fysisk aktivitet er sunt for kroppen. Natur med høy opplevelsesverdi og mosjon er en fantastisk kombinasjon!

Aktiviteter ute

Naturen vekker barnefantasien og gir rom for mange morsomme aktiviteter, men er også et sted å trekke seg tilbake til. Her er noen forslag til ting man kan finne på.

Legg en tur til nærmeste utsiktspunkt: Utsiktspunktet kan være et konkret mål på turen, et sted for å ta en pause og spise lunsj mens du nyter synet av omgivelsene.

Bålkos: Bål gir stemningen for dype samtaler og morsomme fortellinger. Kanskje lage middagen på bålet? Det er bålforbud i skog mellom 15. april og 15. september.

Telttur: Hva med å overnatte ute? Ta med teltet eller sov under åpen himmel – i hagen, hundremeterskogen eller enda lenger hjemmefra. Det kan være spennende sovne til lyden av vind i trærne, bølgeskvulp og dyrelyder, og stå opp til utendørs frokost dagen etter.

Sykkeltur: Enten du liker en rolig, trivelig tur langs fjorden mens du prater med en venn, eller du liker tøffe utfordringer – en tur med sykkel kan være begge deler.  Flere tar sykkelen med ut i skogen, på stier og veier, og de tøffeste setter utfor bratte fjellskrenter.

Elvevandring: Har du en elv i nærheten? Hva med å følge den oppover til du finner ut av hvor den starter! Hvis du skal gå i selve elva er det kjekt å beholde skoene på fordi det blir mindre glatt.

Kunst i naturen: Liker du å tegne, male, ta bilder, lage film og skrive? Naturen vekker kreativiteten og byr på spennende omgivelser der du kan male ditt nye mesterverk, skrive den nye fortellingen, spikke en figur eller fange vakre stunder med kameraet.

Håndverk: Du kan snekre en fuglekasse, og følge med utover på våren om det kommer egg. Presse blomster og lage et herbarium eller hjemmelagde kort. Eller teste sanking og plantefarging av garn.

Sanke mat: lær deg noen vanlige nyttevekster som kan plukkes og spises, så har du den kortreiste salaten klar når du kommer hjem igjen. Noen eksempler på vanlige planter som kan spises er brennesle, geitrams og løkurt. I tillegg kan naturens spisskammers by på saftige bær og smakfulle sopp.

Romantisk i naturen: Billedskjønne utsikter og naturperler – legg en romantisk tur ut i naturen. Stjernehimmel, varme fra bålet og en god middag!

Skitur og akedag: Gli gjennom skogen på ski eller sett utfor bakken i parken med akebrett. Legg gjerne turen innom en hyggelig hytte med ferske vafler hvis det finnes på veien, eller ha med matpakke og varm kakao på termos.

Let etter gamle trær: Er det krokete trær i området? Kanskje en lav bestefarfuru med skjegg eller en stor hul eik? Et slikt tre kan være et bra mål for turen. Kanskje du finner en knappenålslav eller kan ligge i skyggen av treet og lese en bok.

Bading: Vann, fjord, elv eller hav – barn (og voksne) elsker å bade og leke i vann. Dra til nærmeste badested bygg sandslott, kast ball i vannet eller plukk skjell og andre skatter i fjæra!

Skattejakt: Gjem skatter i nærmiljøet, lag skattekart og gå på detektivjakt!

Humlesafari: Ta en titt på alle de små, spennende insektene. Hva med å følge med på alt som skjer på og ved en maurtue? Se på det yrende livet i en hage med blomster eller sjekk hva som skjuler seg under store steiner.

Vær sammen med andre: Bli med på Naturvernforbundets arrangementer eller inviter med dere venner eller andre familier ut i naturen! Barn kan ha stor glede av å være på tur sammen med andre barn.