Rapporter, hefter og notater

De nyeste rapportene:

Forside-kraftraport-2010

Krafttak for riktig kraftbruk

Dette er en rapport om hvordan norsk kraft bør brukes til beste for miljø og grønnverdiskapning. Kutt i globale klimagassutslipp, tryggere strømsituasjon og nye, grønne arbeidsplasser kan bli gevinsten dersom Norge setter i gang en storsatsing på energieffektivisering de kommende årene. Naturvernforbundet har laget rapporten sammen med Norsk Industri og NITO.

Nye verktøy i kampen for truet natur

I 2009 vedtok Stortinget en ny naturmangfoldlov. Les mer om loven i Naturvernforbundets introduksjonshefte: Nye verktøy i kampen for truet natur (En introduksjon til naturmangfoldloven og plan - og bygningsloven).

Skyteglade rovviltnemnder

Naturvernforbundets rapporten viser at rovviltnemndene går langt over faglige anbefalinger når jaktkvotene settes. Naturvernforbundet har derfor bedt Riksrevisjonen om å granske rovviltnemndenes praksis.

Spirer til naturmangfold

Over hele Norge tar frivillige initiativ til å ta vare på natur rundt seg. I Naturvernforbundets rapport "Spirer til mangfold" har forfatterne håndplukket eksempler på dette for å vise hvordan alle naturinteresserte selv kan bidra til skjøtsel av naturverdiene.

Biologisk statusrapport for Adalstjern i Horten kommune

Under arbeidet med å lage jordvarmeanlegg ved Høgskolen i Vestfold skjedde det et utslipp av store mengder slam ut i Adalstjern. Dette kunne endt i katastrofe for naturreservatet som inneholder en rekke rødlistearter. Denne rapporten er et resultat av behovet for biologisk dokumentasjon etter utslippet. Målet har vært å undersøke eventuelle endringer i artssammensetning.