USA på plass i klimaforhandlingene igjen

– Vi er glade for å være tilbake, og vi lover å ta igjen det tapte, sa Todd Stern, Barack Obamas spesialutsending for klima, da han i går holdt Obama-administrasjonens første innlegg i forhandlingene om et nytt internasjonalt klimaregelverk. Sammen med lørdagens nyhet om at president Obama oppretter et eget diskusjonsforum for land med store klimagassutslipp, betyr dette at USAs nye politiske ledelse nå definitivt er på plass i forhandlingene fram mot København-toppmøtet. Spørsmålet er hva de er villige til å bidra med.

USAs sjefsforhandler Todd Stern holder USAs innlegg under åpningsmøtet i Bonn. USAs «nestkommanderende» i klimaforhandlingene, Jonathan Pershing, helt til venstre.

I går åpnet det første forhandlingsmøtet i en åtte måneder lang diplomatisk sluttsport fram mot klimatoppmøtet i København i desember, der målet er å få på plass et nytt internasjonalt klimaregelverk. Under åpningen av møtet i Bonn, Tyskland, var en deltaker klart mer i fokus enn de fleste andre: USAs nye sjefsforhandler Todd Stern, som er utpekt av president Barack Obama til å koordinere landets internasjonale klimaarbeid fram mot København. Hans innlegg under åpningssesjonen var det første innlegget fra den nye Obama-administrasjonen i de internasjonale klimaforhandlingene.