Klima

Sammen kan vi løse klimakrise – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Den påvirker hele verden og også oss her i Norge.

I 2019 har titusenavis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned streikende ungdoms krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av den globale klimadugnaden.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Kommunevalget 2019 må bli et klimavalg - bli med på Klimabrølet

Naturvernforbundet jobber i Klimavalgalliansen for å sette klima og miljø på dagsorden i kommunevalget.

Fra 30. august til 1. september skal folk samles over hele landet for en aksjonshelg for klima i valget. På fredag 30. august blir det nye klimastreik og Klimabrølet i Oslo - en enorm markering for klima. Les mer her.

Klimasøksmål - folket sier nei til mer olje og gass

Naturvernforbundet har meldt seg inn som partshjelp i klimasøksmålet mot staten. Norsk olje og gass koker kloden og vi bør ikke lete etter mer. Les mer her.

7871241602_cc703657c9_o
Norges klimagasstall for 2016:

Regnskogdiesel ga utslippskutt

19.05.2017

Klimagassutslippene i Norge gikk i 2016 ned med 0,9 prosent til 53,4 tonn, viser tall fra SSB som ble lagt frem i dag. – Dessverre skyldes nedgangen i klimagassutslipp hovedsakelig at nordmenn kjører med palmeolje på tanken, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Silje Ask Lundberg (2)

Gledelig med reduserte utslipp – men langt fra mål

29.03.2017

I dag presenterte regjeringen, med samarbeidspartnerne, nye framskrivninger av klimagassutslippene frem mot 2020 og 2030. – Det er gledelig at utslippene ser ut til å reduseres de neste årene, men det skulle bare mangle. Vi er fortsatt langt fra målet som er satt for 2020 gjennom klimaforliket. Dette er ikke en styrking av klimaforliket, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

11156_en_fremtid_du_ikke_vil_ha_v14_med_lyd_GRADING (0-01-35-18)

Klimafilm med SKAM-stjerne

28.03.2017

Thomas Hayes, kjent som William i SKAM, spiller hovedrollen i den nye klimafilmen "Fuck Fossils". Filmen er basert på en rapport fra Naturvernforbundets fylkesleder i Hedmark.

4463337655_718757a025_o

EU-kommisjonen foreslår viktig klimasteg

30.11.2016

EU-kommisjonen har i dag lagt frem forslag til revideringer av energipolitikken i EU. Blant annet skal målet om energieffektivisering økes fra 27 til 30 prosent. – Det er bra at EU skal redusere energibruken, men det behøves langt mer for å være i tråd med Paris-avtalen, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Silje-stort2(1)

Honnør til Venstre og KrF

29.11.2016

Både Venstre og KrF bryter forhandlingene med regjeringen om statsbudsjettet. – Partiene skal ha honnør for å stå opp for klimaet og framtidige generasjoner, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet

Statsbudsjettet 2017

Gode miljøgrep fra Venstre

01.11.2016

– Venstres alternative budsjett inneholder mange gode grep for natur og miljø. Økte miljøavgifter og mer penger til klimatiltak og naturbevaring må til, for at statsbudsjettet skal få et grønt preg, påpeker Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.