Klima

Sammen kan vi løse klimakrisen – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Global oppvarming påvirker hele verden, også oss her i Norge.

I 2019 har titusenvis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker fortsatt, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned de streikende ungdommenes krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av de globale utslippskuttene.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Artikkelen ble sist oppdatert: 04.08.2020

IMG_20190830_135315

Naturvernstudenter og klimastreikerne skal motta Amnesty-pris

19.09.2019 | Sist oppdatert: 19.09.2019

På fredag 20. september 2019 streiker verdens unge igjen og denne gangen stiller voksne seg bak klimastreikernes krav ved å delta på streikene. I Norge det blir arrangert streik på minst ni steder, slik som den ukentlige klimastreiken i Oslo. I Oslo skal Amnesty International dele ut Ambassador for Conscience Award, som Greta Thunberg har vunnet med Fridays for Future-bevegelsen, som alle streikere er en del av.

Holmvassdalen i Nordland

- Øk naturvern for å løse klimakrisen

08.08.2019 | Sist oppdatert: 08.08.2019

Klima- og naturkrisene henger sammen. Dette gjelder årsakene, men også for løsningene. Vern og restaurering av skog og myr er avgjørende for å bevare naturmangfold og holde klimagassutslipp ned. I lys av FNs klimapanels nye rapport om klima og landarealer må Norges innsats for naturvern økes.

Energi-Solenergi-Evenstad-Foto-FUSen-1390x5761
Klimaminister foreslår nye klimamål

- Stortinget bør vedta Elvestuens klimamålforslag og nye 2030-mål

27.06.2019 | Sist oppdatert: 27.06.2019

Naturvernforbundet oppfordrer alle partier på Stortinget til å støtte klima- og miljøminister Ola Elvestuens forslag i et intervju i Dagbladet om å endre Norges klimamål til 90-95 prosent utslippskutt innen 2050, uten kvotekjøp.

Tes_children_climate_change
Avviser skolestreikens krav

- Regjeringen snur ryggen til ungdommens klimakrav

06.06.2019 | Sist oppdatert: 06.06.2019

Naturvernforbundet er svært skuffet over at regjeringspartiene stemte mot alle forslag til nye klimatiltak knyttet til kravene til skolestreikene for klima, da Stortinget behandlet flere representantforslag om klimastreiken på torsdag 6. juni 2019.