Klima

Sammen kan vi løse klimakrise – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Den påvirker hele verden og også oss her i Norge.

I 2019 har titusenavis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned streikende ungdoms krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av den globale klimadugnaden.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

#Klimavalg2019 - Klimavalgalliansens aksjonshelg, klimastreik og Klimabrølet

Naturvernforbundet jobber i Klimavalgalliansen for å sette klima og miljø på dagsorden i kommunevalget.

Fra 30. august til 1. september skal folk samles over hele landet for en aksjonshelg for klima i valget. På fredag 30. august blir det nye klimastreik og Klimabrølet i Oslo - en enorm markering for klima. Les mer her.

Klimasøksmål - folket sier nei til mer olje og gass

Naturvernforbundet har meldt seg inn som partshjelp i klimasøksmålet mot staten. Norsk olje og gass koker kloden og vi bør ikke lete etter mer. Les mer her.

NU Arctic oil

- En ny kurs for verden og Norge

12.12.2015

Det ble i dag lagt frem nok et utkast til ny klimaavtale i Paris. – Dersom denne avtalen blir vedtatt sender den et svært sterkt signal til Norge og andre land om å gjøre langt mer for å bygge en fremtid uten utslipp, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Kake til Sundtoft

Norge vil redde regnskogen fram til 2030

11.12.2015

Den norske regnskogsatsinga forlenges med ti nye år, fra 2020 til 2030. Det offentliggjorde klima- og miljøminister Tine Sundtoft under en pressekonferanse i Paris i dag. Regnskogfondet og Naturvernforbundet roser Norge for bidraget.

COp21(1)

Ny avtaletekst på bordet

10.12.2015

Forhandlerne i Paris har lagt fram et nytt utkast til klimaavtale i Paris. Selv om avtaleutkastet har fremgang på mange områder, gjenstår fremdeles mange av de vanskeligste punktene. - Det er stor avstand mellom målet om å unngå farlige klimaendringer og viljen til å kutte utslipp, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Cop21avtale
Stor jobb gjenstår

Ny avtaletekst - lite enighet

09.12.2015

Klokken 15 ble den nye avtaleteksten i klimaforhandlingene lagt fram. De alle vanskeligste spørsmålene er ennå ikke avklart. - Suntoft og de andre ministrene har en stor jobb igjen, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Vassfaret myrskog 2 og 3 aug 2010øe 022 NNV
Grønn skattekommisjon:

Vag på natur, svak på klima

09.12.2015

Grønn skattekommisjon har lagt fram utredningen om hvordan skatte- og avgiftssystemet kan endres, til beste for natur og miljø.

_OG27509

Folk marsjerte for klima over hele kloden

28.11.2015

På mandag samles verdens ledere i Paris for å forhandle om en ny klimaavtale. Denne helgen gikk tusenvis av mennesker i gatene over hele kloden for å vise at de vil ha klimahandling.