Oljefri

Klima

Vi kan unngå farlig global oppvarming – hvis vi handler nå!

Naturvernforbundet ser for oss en miljøvennlig framtid hvor vi lever av ren, fornybar energi, og i varme, effektive smarthus. Hvor vi har sterke lokale samfunn med de viktigste tjenestene rett i nærheten. Hvor det er lett å reise miljøvennlig. Hvor verdifull natur tas vare på for framtida.

Våre medlemmers engasjement drives både av ønske om å leve miljøvennlige liv, men også om å unngå en klimakrise. Vi merker allerede konsekvensene her hjemme i Norge – flom, miljøskader, dårligere skiføre. Disse konsekvensene rammer verdens fattigste og minst ansvarlige hardest.

Hvis vi handler nå kan vi sikre oss mot disse effektene, og tar samtidig vår rettferdige del av det globale ansvaret. Teknologien finnes – nå trenger vi handling.

Her kan du lære mer om hva klimaendringer er, og hva du kan gjøre for å løse klimakrisen.

Klimaforhandlingene i Katowice (COP24) – desember 2018

Nå er årets klimatoppmøte i gang i Katowice, Polen. Alle oppdateringer finner du her.

Oppfordrer til klimavalg over hele landet

28.08.2015

Klimavalgalliansen som består av over 50 organisasjoner fra miljøbevegelsen, fagbevegelsen, kirken og forskere mobiliserer lørdag 29. august politikere og velgere over hele landet. Med debatter, foredrag og konserter vil vi sette klima og miljø på dagsorden i valgkampen.

Pavefrancis
Trossamfunn mobiliserer:

Paven oppfordrer til kamp for en jord i krise

18.06.2015

Pave Francis har i dag offentliggjort et brev til katolske biskoper som oppfordrer alle på kloden til å bekjempe menneskeskapte klimaendringer. – Det er svært viktig at den katolske kirken, på samme måte som Den norske kirke, bidrar i klimakampen, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Lars Halbrekken bredde lofoten
Regjeringen med ekspertutvalg om grønn konkurransekraft:

- Må lede Norge bort fra olje

17.06.2015

Regjeringen har satt ned et ekspertutvalg som skal hjelpe dem med å lage en strategi for grønn konkurransekraft. – Skal regjeringen sikre norsk økonomi, arbeidsplasser og en levelig klode for framtida, må det tas drastiske grep bort fra forurensende olje- og gassutvinning, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Norske utslipp på stedet hvil - folket etterlyser mer klimainnsats

07.05.2015

Engasjementet for klima er rekordstort i den norske befolkningen. Samtidig står de norske utslippene på stedet hvil. – Det er gledelig at mange etterlyser mer innsats i kampen mot klimaendringene i Norge. Det er en klar marsjordre fra folket til politikerne om at utslippene må kuttes. Det holder ikke at de står på stedet hvil. Norge har alle muligheter til å vise vei i den globale klimadugnaden, nå må regjeringen og Stortinget lytte til folket, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Sett ned foten

Vil bygge en klimaløsning nedenfra

12.03.2015

«Brems norsk oljeutvinning og la oss skape 100 000 nye klimajobber». Det er budskapet fra fagbevegelse, kirke og miljøbevegelse fredag 13. mars. De samles for å bygge klimaløsninger nedenfra på Folkets hus i Oslo, gjennom konferansen «Broen til framtiden».

Foto Harald Pettersen  Statoil
Ny klimamelding lansert

Ingen nye klimatiltak fra regjeringen

06.02.2015

Dagens klimamelding inneholder ikke ett eneste nytt tiltak for å kutte utslippene av klimagasser. - Vi frykter at klimapolitikken er satt på vent inntil forhandlingene med EU er ferdige i 2016, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Mms_img164505704
Nye klimamål fra regjeringen

Kan ikke utsette nasjonale klimakutt

04.02.2015

Regjeringens nye klimamål skaper stor usikkerhet om hva Norge skal gjøre for å kutte egne utslipp i årene framover. – Det er utrolig at dette er ståa i 2015. Vi kan ikke sparke ballen over til EU og vente med å ta ansvar for egne klimautslipp, sier Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.