Melkeruta med tog mot København og Hamburg

Skal du reise med tog til kontinentet, er ofte den beste ruta fra Oslo via Göteborg og København til Hamburg. Vi guider deg på turen!

Rutetidene i saken gjelder fra 15. desember 2024 til 22. mai 2025.

Skal du reise før 15. desember, sjekk reiseplanleggere – eller se rutetabellene som fortsatt ligger i saken. Alle tekster er oppdatert, og inneholder nå kun opplysninger for tog etter 15. desember 2024.
Finner du feil, send en mail til ka@naturvernforbundet.no!

Det er ikke helt lett å finne ut hvordan man tar tog mellom Oslo og København/Hamburg. Naturvernforbundet gir deg derfor en guide til det noe oppstykkede togtilbudet som faktisk finnes.

Annonse

Naturvernforbundet jobber for gjennomgående dagtog til København, og gjerne nattog hele veien til Hamburg eller lenger! I dag avslører rutetidene at det ikke eksisterer noen samordning mellom tilbudene på de ulike delstrekningene mellom Oslo og Hamburg. Hvis rutene passer, er det et resultat av flaks. Ofte mister du videreforbindelsen med 5-10 minutters margin – og må vente en time eller to.

Så da gjelder det å smøre seg med tålmodighet, og legge inn lunsj- og sightseeingpauser. Og matpauser kan være en god ting – det er kun SJ Snabbtåg mellom Göteborg og Malmö som har en ordentlig kafévogn. Nattogene fra Snälltåget og SJ har begrenset servering.

Hva skal til for at vi skal slutte å kalle denne strekningen «Melkeruta»?

  • Direkte dagtog Oslo-København, med minst to daglige avganger.
  • Nattog fra Oslo og sørover – til København eller Hamburg, eller helst begge.
  • I tillegg: opprettholdelse av dagens tilbud, med forbedret overgang til andre tog videre sørover.

Når dette er på plass, lover vi å slutte å kalle strekningen for «Melkeruta»!

Togstasjon i TysklandJan Kraus

Bli medlem!

Vil du støtte Naturvernforbundets arbeid for et bedre togtilbud i, til og fra Norge – for eksempel til København og Hamburg, og dermed til resten av kontinental-Europa?

Banearbeid og ruteendringer kan enkelte dager føre til at man ikke når de foreslåtte forbindelsene. Sjekk nettsider for ruteplanlegging (SJ, Öresundståg, Rejseplanen, Deutsche Bahn) for dagen du skal reise for pålitelige tider!

Nyheter fra 15. desember 2024

15. desember er den store dagen da alle ruteplaner i Europa endres. Det fører til endringer også for denne strekningen – og ikke bare til det bedre.

  • Blixtunnelen åpner for fullt, og reisetiden for flere tog mellom Oslo og Göteborg kuttes med cirka 15 minutter.
  • Det blir noen flere Snabbtåg mellom Göteborg og Malmö.
  • Sørgående tog mellom København og Hamburg flyttes en time fremover. Det blir igjen mulig å nå nattog Hamburg-Wien/Innsbruck hvis du reiser fra Oslo på morgenen – men da MÅ du ta Snabbtåg, ikke Øresundståg, fra Göteborg til Malmö. Men selv med Øresundståg når du nattog til Basel/Zürich.
  • Forbindelsene mellom København og Hamburg med bytte i Fredericia og Flensburg får betydelig dårligere samordning, og rundt 1 time lenger reisetid.
  • Samordningen på strekningen er fortsatt skandaløst dårlig. Vy-tog fra Oslo er i Göteborg 5 minutter etter at Öresundståg til København har gått. Öresundståg fra Göteborg er i København 5 minutter etter at direktetog København-Hamburg har gått. Det er lignende tilstander på returreisen. Dette er en hovedstrekning, og det MÅ gå an å gjøre det bedre enn dette for nordmenn og göteborgere som skal på togtur til/fra kontinentet.
  • Og, fra andre strekninger: det blir hyppigere forbindelser mellom Hirtshals/Frederikshavn og Hamburg – reelt sett omtrent en avgang hver time. Annenhver time med overgang i Kolding til togene som kommer fra København, annenhver time med overgang til IC-tog Fredericia-Flensburg og tyske regionaltog Flensburg-Hamburg. Gjelder begge veier – sjekk DBs reiseplanlegger for detaljer.

Rutetider

Oslo-Göteborg-Malmö-København-Hamburg:

Hamburg-København-Malmö-Göteborg-Oslo:

OBS! Tidene i tabellene er de planlagte rutene. Disse endres ved sporarbeid og andre hendelser, og da kan forbindelsene ryke. Dobbeltsjekk alltid med oppdaterte reiseplanleggere som Entur (Norge), Resrobot (Sverige), SJ (Sverige), DSB (Danmark), Rejseplanen (Danmark) og Deutsche Bahn (Tyskland, men med ruter for hele Europa).

Rutebeskrivelse sørover:

1. Oslo-Göteborg

Norges hovedforbindelse til kontinentet med tog. Mellom Oslo og Göteborg går det tog annenhver time. Det er ingen tog fra Oslo som går lenger enn til Göteborg – så der må du bytte.

I Göteborg er forbindelsen videre sørover til København dårlig koordinert, så man må ofte vente nær en hel time. Men på avgangene 06.11 og 12.14 fra Oslo er det god forbindelse med SJ Snabbtåg til Lund/Malmö.

Husk – ingen av togene Oslo-Göteborg har servering utover drikke- og snacksautomater. Oslo S har et bredt utvalg av butikker og serveringssteder.

Togene kjøres av Vy, med samme type tog som regionaltogene på Østlandet. Ingen plassreservasjoner, bortsett fra i en liten del av toget – så bare kjøp billett og sett deg der det er ledig. Det er sjelden problem med å få sitteplass, men i rushtid og store utfartshelger er det lurt å møte opp tidlig på Oslo S.

Vy har lagt ut ruter:
– fra 5. august til 14. desember
– fra 15. desember 2024 til 29. juni 2025

Toget fra Oslo S 06.11 (mandag-fredag) er i Göteborg 09.45, og kan få deg til:
– Malmö 12.54 (SJ Snabbtåg fra Göteborg 10.24) eller 13.48 (Øresundståg fra Göteborg 10.40)
– København 13.39 (SJ Snabbtåg fra Göteborg 10.24 til Lund/Malmö, bytte til Öresundståg) eller 14.27 (direkte Øresundståg 10.40 Göteborg-København).
– Hamburg 19.00 (med Snabbtåg Göteborg-Malmö) eller 20.59 (med Øresundståg).
Nattogene videre fra Hamburg går 20.10 (til Innsbruck/Wien) og 22.08 (til Basel/Zürich).

Toget fra Oslo 08.14 (alle dager) er i Göteborg 11.45, og kan få deg til:
– Malmö 15.48 (Øresundståg fra Göteborg 12.40)
– København 16.27 (Øresundståg fra Göteborg 12.40)
– Hamburg 00.25 (med en krøkkete melkerute med bytte i Fredericia, Flensburg og Neumünster – og mye venting)
Dette er den tidligste avgangen du kan nå hvis du kommer med nattog fra Stavanger, Bergen eller Trondheim til Oslo. Fra 23/5 2025 kan du nå Hamburg klokken 23.03 – med tog fra København 18.22.

Toget fra Oslo 10.14 (alle dager) er i Göteborg 13.45, og kan få deg til:
– Malmö 17.48 (Øresundståg fra Göteborg 14.40)
– København 18.27 (Øresundståg fra Göteborg 14.40)

Toget fra Oslo 12.14 (alle dager) er i Göteborg 15.45, og kan få deg til:
– Malmö 18.56 (SJ Snabbtåg fra Göteborg 16.19, ikke søndag) eller 19.48 (Øresundståg fra Göteborg 16.40)
– København 19.39 (SJ Snabbtåg fra Göteborg 16.19 til Lund/Malmö alle dager unntatt søndag, bytte til Øresundståg) eller 20.27 (direkte Øresundståg fra Göteborg 16.40 alle dager)

Toget fra Oslo 14.14 (alle dager) er i Göteborg 17.40, og kan få deg til:
– Malmö 21.27 (SJ Snabbtåg fra Göteborg 18.54 alle dager unntatt lørdag) eller 21.48 (Øresundståg fra Göteborg 18.40, alle dager). Korrespondanse i Malmö med Snälltågets nattog 22.25 mot Hamburg (05.30) og Berlin (07.46). Snälltåget går alle dager unntatt lørdag fra 11/4 2025. På lørdager og søndager er det denne avgangen du må bruke for å nå SJs nattog 23.21 mot Hamburg (06.00) og Berlin (09.24), som går alle dager.
– København 22.09 (med Snabbtåg Göteborg-Lund/Malmö 18.54, bytte til Öresundståg) eller 22.27 (med Øresundståg direkte Göteborg-København 18.40)

Toget fra Oslo 15.45 (mandag-fredag) er i Göteborg 19.15, og kan få deg til:
– Malmö 22.48 (Øresundståg fra Göteborg 19.40). Korrespondanse med SJs nattog 23.21 til Hamburg (06.00) og Berlin (09.24).
– København 23.27 (Øresundståg fra Göteborg 19.40)

Toget fra Oslo 16.15 (lørdag og søndag) er i Göteborg 19.45, og kan få deg til:
– Malmö 23.48 (Øresundståg fra Göteborg 20.40). Her kan du vente, og ta nattavgang med Øresundståg 00.35 til København 01.32.

Toget fra Oslo 18.10 (alle dager) er i Göteborg 21.45, og kan få deg til Halmstad, men ikke lenger.

Med interrailbillett er det bare å hoppe på togene Oslo-Göteborg. Det er ikke nødvendig – eller mulig – å reservere sitteplass på nett for interrailreisende. Du kan imidlertid reservere plass blant de få setene som er satt av til dette ved å gå i en betjent billettluke – men det er ikke nødvendig. Vanligvis er det god plass på toget, men i storhelger og ferier kan det være lurt å møte opp i god tid på Oslo S.

I tillegg til tog, kjører busselskapene Vy/Bus4You og Flixbus hyppige avganger mellom Oslo og Göteborg. Buss- og togstasjonen i Göteborg er i samme bygg. Interrail gjelder ikke på bussene.

2. Göteborg-Malmö-København

Fra Göteborg til København er det to ulike togselskaper som kjører. Øresundståg går hver time – med mange stopp, direkte til København. SJ Snabbtåg går til Malmö, med færre stopp og kafévogn – men du må bytte til Øresundståg i Lund eller Malmö.

Stasjonen i Göteborg, og kjøpesenteret Nordstan like ved, har et bredt utvalg av butikker og serveringssteder. Her finner du informasjon om Göteborg Centralstation.

1. Øresundståg går direkte til København H og fortsetter videre til Østerport stasjon. Disse går hver time fra Göteborg (minuttall .40), stanser relativt hyppig og bruker nesten 4 timer til København H. Det er ikke mulig å reservere plass.

Enkeltbilletter kjøper du enklest og billigst på Hallandstrafikens eller Skånetrafikens apper og billettautomater. Kjøp idet du reiser – og du får en billett som også er gyldig på lokal kollektivtrafikk før og etter togreisen. Det finnes også grupperabatt. Du kan forhåndskjøpe billetter hos SJ eller Øresundståg men det er dyrere, og da binder du deg til en spesifikk avgang. Interrailbilletter er gyldige – bare registrer reisen, og hopp på. Ved banearbeid på strekningen erstattes togene med buss – eller kjører en omvei.

Togene kan inngå som del av en lengre billett bestilt fra Deutsche Bahn. Bruk dette hvis du skal lengre enn til Danmark – og selv til byer i Danmark (København, Odense, Kolding) kan det være billigere å kjøpe Deutsche Bahn-billett fra Göteborg til Flensburg, men ikke bruke siste del av billetten.

2. SJs Snabbtåg går annenhver-tredjehver time mellom Göteborg og Malmö. Dette er raske tog med få stopp, kafévogn med brødmat, varmretter og alkoholbevilling og har kortere reisetid – selv om du må bytte i Lund eller Malmö hvis du skal til København og videre. Bytt i Lund hvis du vil ha kort gangvei, bytt i Malmö hvis du vil innom en stasjon med mange fasiliteter – Öresundståg til København går hvert 15. minutt fra disse stasjonene.

På Snabbtåget gjelder vanlige SJ-regler, med billetter som blir gradvis dyrere, så her bør du forhåndsbestille. Plassreservasjon er obligatorisk om du har Interrail (65 svenske kroner i 2. klasse, 150 i 1. klasse), finn ut hvordan du bestiller denne i vår Interrailguide (trykk «Sverige»).

Dobbeltsjekk rutetidene på SJs reiseplanlegger! Ved banearbeid på strekningen innstilles disse togene.

Her finner du informasjon om Lund Centralstation og Malmö Centralstation fra svenske Jernhusen.

Her finner du informasjon om Københavns Hovedbanegård fra danske DSB.

Overgang til nattog

Vil du ta nattog fra Malmö mot Hamburg/Berlin må du rekke Øresundståg 18.40 fra Göteborg (Snälltågets nattog, avgang fra Malmö 22.25, fra 11. april 2025), Øresundståg 19.40 fra Göteborg (SJs nattog, avgang fra Malmö 23.21) fra Göteborg, eller SJs Snabbtåg med avgang 18.54 (når begge nattog).

Er du på sporet av ÖBBs nattog fra Hamburg til Offenburg/Basel/Zürich, må du nå DB/DSBs tog fra København 16.22. Du må reise fra Oslo 06.11 – avgangen 08.14 når akkurat ikke denne forbindelsen. Fra Göteborg kan du ta et tidligere tog, men du må senest ta Øresundståg 11.40 (direkte til København). Deretter tar du tog 16.22 fra København til Hamburg. Nattoget går 22.08 fra Hamburg.

Vil du ta ÖBBs nattog fra Hamburg til Wien/Innsbruck, må du nå DB/DSBs tog fra København 14.22. Det rekker du hvis du reiser fra Oslo 06.11, og tar SJ Snabbtåg mellom Göteborg og Lund/Malmö 10.24, og bytter til Øresundståg Lund/Malmö-København H. Tog fra København til Hamburg 14.22, framme 19.00. Med denne ruten har du 40 minutters pause i både Göteborg og København – og flere mulige tog mellom Lund/Malmö og København (går hvert 15. minutt). Nattoget går 20.10 fra Hamburg.

3. København-Hamburg

På vei fra Danmark til Tyskland går det både raske direktetog og forbindelser med bytte. Det er fem daglige direkteavganger – i tillegg til 7-8 avganger med bytte. Dette er imidlertid hele Nordens hovedvei til kontinentet med tog, og det blir ofte fullt. Derfor anbefales plassreservasjon på direktetogene på strekningen.

Strekningen kjøres nå med gamle, tyske vogner. Det forventes at nye tog settes inn på strekningen i løpet av 2025.

PS: Det innføres obligatorisk plassreservasjon på direktetogene mellom København og Hamburg i tidsrommet 28. mai – 31. august 2025.

1. Det går direkte tog mellom København og Hamburg 06.22, 08.22, 10.22, 14.22 og 16.22 fra København H.
Fra 11. april går det også direktetog 12.07. Fra 23. mai går det enda et direktetog 18.22.
Enkelte dager (stort sett på sommeren) går det også et «nattog» – med kun sitteplasser. Alle disse togene kjører via Odense, Kolding og Padborg til Hamburg. Plassbilletter anbefales på disse togene, da de ofte blir fulle – men det er ikke obligatorisk annet enn i tidsrommet 28. mai – 31. august 2025. De kan bestilles her (DSB) eller her (DB).

Her finner du informasjon om Hamburg Hbf fra nettsiden Bahnhof.de.

2. Det går i tillegg avganger mellom København og Hamburg med bytte i Fredericia og Flensburg, og noen ganger i Neumünster. Her er det lang ventetid i Fredericia – så reisetiden blir betydelig lengre enn med direktetog. Er det fullt på direktetogene, er det denne forbindelsen du må ta – her er det ikke obligatorisk plassreservasjon, heller ikke på sommeren.

Her finner du informasjon om Fredericia stasjon og Flensburg stasjon.

Bruk den danske Rejseplanen eller den tyske reiseplanleggeren til Deutsche Bahn for å finne detaljene om rutene. For å finne rutene med bytte, legg inn en «Stopover» i Fredericia.

Nattog: Det går to tog nattestid på denne strekningen, tre på sommeren og i storhelger:
1. Snälltågets nattog Stockholm-Malmö-Berlin. Avgang fra Malmö 22.25, til Hamburg 05.31 og Berlin 07.46. Ikke lørdag. Avgangene i 2025 starter 11. april. Togets Københavnstopp er på Ørestad stasjon. Billetter selges kun gjennom Snälltågets nettside.

2. SJs nattog Stockholm-Malmö-Berlin. Avgang fra Malmö 23.21, til Hamburg 06.00 og Berlin 09.25. Avgang hver natt. Togets Københavnstopp er på Københavns lufthavn Kastrup. Billetter selges kun gjennom SJs nettside.

3. DB/DSBs nattavgang med kun sitteplasser. Går kun ved juletider og til sommeren. Normal avgang fra København H 23.35, til Hamburg 05.46. Dette er et dagtog som går på natta, uten ligge- eller sovemulighet, kun vanlige seter. Anbefales ikke. Plassreservasjon obligatorisk – kan bestilles her.

Ferjer som kan være et alternativ:
Göteborg-Frederikshavn (Stena Line)
Göteborg-Kiel (Stena Line)
Halmstad-Grenå (Stena Line)
Malmö-Travemünde (Finnlines)
Trelleborg-Rostock (Stena Line)
Trelleborg-Rostock (TT Line)
Trelleborg-Travemünde (TT Line)
Trelleborg-Swinoujscie (TT Line)
Trelleborg-Sassnitz (FRS Baltic)
Gedser-Rostock (ForSea)
Ystad-Swinoujscie (Unity Line)
Ystad-Swinoujscie (Polferries)
Karlskrona-Gdynia (Stena Line)
Nynäshamn-Gdansk (Polferries)

4. Fra Hamburg og videre

Skal du hvor som helst i Tyskland, eller videre, går det hyppige togforbindelser fra Hamburg. Bestill gjerne gjennomgående billett helt fra Göteborg på DBs nettside hvis mulig – det blir billigst. Skal du overnatte i Hamburg – eller et annet sted på veien – og fortsette neste dag, bruk funksjonen «Stopover» – da får du en sammenhengende billett selv om du overnatter, og det er billigere.

Klokken 20.10 går nattoget til München/Innsbruck (med forbindelser til Italia) og Wien (med forbindelser til Slovakia, Ungarn, Romania, Slovenia og Kroatia). Dette nattoget kjøres med ÖBBs flunkende nye nattogsett, med sovekapsler, ligge- og sovevogner. Det går en avgang fra København 14.22 (framme i Hamburg 19.00) som sikrer overgang til dette toget.

Det andre nattoget går ikke før 22.08, i retning Offenburg (med forbindelser til Strasbourg og Paris), Freiburg, Basel (med forbindelser til Paris, Sør-Frankrike og Spania) og Zürich (med forbindelser til Italia og Østerrike). Sjekk tidene på Deutsche Bahns nettside eller på din plassbillett før avreise, enkelte netter kan toget være innstilt eller avgangstiden eller ruten bli endret grunnet banearbeid. Avgangen fra København 16.22 (framme i Hamburg 21.00) rekker dette toget.

Nattogene går oftest fra spor 14 på Hamburg Hbf. Dette er det sporet som er nærmest utgangen Mönckebergstrasse/City eller Spitalerstrasse/City. Når du kommer av toget: gå til nærmeste (rulle)trapp opp, følg skiltingen i retning høyere spornummer og du skal finne spor 14 ganske lett. Her kan du finne kart over Hamburg Hbf.

Ta gjerne en overnatting i Hamburg! Det blir oftest billigere enn ligge- eller sovekupe på de relativt dyre Nightjet-nattogene. I tillegg har byen mye å by på, og er en flott destinasjon i seg selv. Det er gode togforbindelser på dagtid til det meste av Europa. Tog til Berlin tar vanligvis under to timer (men lenger nå som det er sporarbeid), og gir forbindelse til Polen, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn og videre sør- og østover i Europa. Tog i retning Köln tar rundt fire timer, og gir forbindelser til Nederland, Belgia, Storbritannia og Frankrike. Tog i retning Frankfurt og München tar deg sørover mot Alpene, Rivieraen, Spania eller Italia.

Her finner du rutetider for nær sagt alle tog i Europa!

Vil du at det skal bli lettere å reise miljøvennlig?

Støtt oss i arbeidet for å styrke de grønne transportmidlene!

Rutebeskrivelse nordover:

OBS! Tidene i tabellene er de offisielle rutene. Disse endres ved sporarbeid og andre hendelser, planlagte og uplanlagte. Dobbeltsjekk alltid med reiseplanleggere som Entur (Norge), Resrobot (Sverige), SJ (Sverige), DSB (Danmark), Rejseplanen (Danmark) og Deutsche Bahn (Tyskland, men med ruter for hele Europa).

Banearbeid kan enkelte dager føre til at man ikke når disse forbindelsene. Sjekk nettsider for ruteplanlegging (SJ, Öresundståg, Deutsche Bahn) for oppdaterte tider!

Se DSBs oversikt over endringer mellom Hamburg og København her!

Fra Hamburg til Oslo

Når du skal hjemover, har det skjedd forbedringer de siste årene. Du kan komme deg til Oslo med tog alle dager, hvis du ankommer Hamburg med Nightjet sørfra, og nattoget er i tide (det er dessverre ikke alltid) – eller reiser på morgenen fra Hamburg. Nattogene ankommer Hamburg 07.53 (fra Zürich/Basel/Offenburg) og 08.47 (fra Wien/Innsbruck/München) – med avvik enkelte dager, sjekk Nightjets nettside! Ikke regn med at du kan nå forbindelsen 08.50 fra Hamburg hvis du ankommer med Nightjet fra Wien/Innsbruck 08.47 – da trenger du betydelige doser flaks.

Med avgang fra Hamburg 05.36 (med bytte i Neumünster, Flensburg og Fredericia, ikke søndag) kan du være i København 12.06, i Göteborg 15.35/16.20 og i Oslo 19.46/21.44.

Med avgang fra Hamburg 08.50 (direkte) kan du være i København 13.38, i Göteborg 18.20, og i Oslo 23.47.

Med avgang fra Hamburg 10.53 (direkte) kan du være i København 15.38, i Göteborg 19.05 (Snabbtåg Malmö-Göteborg, 19.35 på lørdag)/20.20 (Øresundståg) – men det er knappe bytter ved de raskeste forbindelsene. Du kan være i Oslo 23.47, så lenge du tar Snabbtåg-varianten mellom Malmö og Göteborg – med litt flaks. Romsligere byttetid på lørdager – da er denne ruta temmelig trygg.

Med avgang fra Hamburg 12.53 (direkte) kan du være i København 17.38 og i Göteborg 22.20.

Med avgang fra Hamburg 14.56 (direkte) kan du være i København 19.38 og i Göteborg 00.20.

Med avgang fra Hamburg 16.55 (direkte) kan du være i København 21.38. Det lengste nordover du kan komme deg er Halmstad – hvis du ikke tar nattbuss København-Oslo.

Med avgang fra Hamburg 18.50 (direkte fra 11. april 2025) kan du være i København 23.46.

SJs nattog går fra Hamburg 22.03, og er i Malmö 04.01 – sjekk heller veier fra Alvesta eller Nässjö til Göteborg, så du kan sove litt lenger. Eventuelt kan du ta toget helt til Stockholm, og SJ-tog derfra til Oslo. Du kan være i Oslo 13.45.

Snälltågets nattog (ikke lørdag og ikke i vinter, starter 13. april 2025) går fra Hamburg 23.59, og er i Malmö 07.00 – og du kan være i Göteborg 10.05 (Snabbtåg fra Malmö C) eller 10.20 (bytt til Øresundståg på Ørestad stasjon, hvis nattoget er i rute) – og i Oslo 13.45.

DB/DSBs «nattog» med kun sitteplasser går i jula og på sommeren. Det går fra Hamburg 23.56, og er i København 06.38. Du kan være i Göteborg 11.20 og i Oslo 15.47 med realistiske bytter – eller tidligere, hvis du velger å prøve deg på de urealistiske byttene og har flaks.

Bruk Deutsche Bahns reiseplanlegger for å finne pålitelige rutetider.

Billetter

Interrail

Interrail er gyldig på alle togene som er nevnt i denne guiden. Plassbilletter er obligatorisk på SJs Snabbtåg (kjøpes hos SJ, se beskrivelse av hvordan de kjøpes her), samt på nattogene mellom Berlin/Hamburg og Malmö/Stockholm. På direktetogene mellom Hamburg og København er det ofte fullt, så her anbefaler jeg alltid å kjøpe plassbillett hvis du tar direktetoget. Vil du ikke kjøpe plassbillett, kan du ta forbindelsene med bytte i Fredericia og Flensburg.

På andre tog er det ikke nødvendig, og ofte ikke engang mulig, å reservere plass. Sørg for at du har en gyldig interrailbillett, før opp avgangen i reisedagboka/RailPlanner og hopp på – eller kjøp en gyldig enkeltbillett.

Les her hvordan du bestiller plassbilletter for interrail i hele Europa.

Enkeltbilletter

  • Skal du fra Norge til Göteborg, og ikke lengre? Kjøp billetter hos Vy eller Entur, akkurat som du kjøper norske billetter.
  • Skal du fra Norge til en svensk by sør for Göteborg, eller til København? Kjøp Norge-Göteborg på Vy eller Entur, og Göteborg-København (eller stasjoner imellom) hos Skånetrafiken på app eller automat idet du reiser, hvis du tar Öresundståg, og hos SJ hvis du tar Snabbtåg. Det kan også være aller billigst å kjøpe billett helt til Flensburg i Tyskland hos Deutsche Bahn, selv om du skal reise kortere enn det.
  • Skal du fra Norge til en annen by i Danmark enn København, på Fyn/Jylland? Kjøp billett Norge-Göteborg hos Vy eller Entur, og Göteborg-Flensburg (ja, Flensburg) hos Deutsche Bahn. Du har da en billett helt til Tyskland, men dette er oftest billigste billettmulighet til f.eks Odense, Fredericia eller Kolding. Skal du videre til f.eks Århus eller Aalborg, kjøper du i tillegg billett fra Fredericia eller Kolding og dit hos DSB.
  • Skal du fra Norge til Tyskland, Nederland, Belgia, Luxembourg, Sveits, Østerrike eller til en av de større byene i Polen eller Tsjekkia? Kjøp billett Norge-Göteborg hos Vy eller Entur, og billett fra Göteborg direkte dit du skal hos Deutsche Bahn. Husk at du kan legge inn «Stopover» for å få fornuftige pauser/overnattinger på turen.
  • Skal du fra Norge til et annet land som deltar i Deutsche Bahns Sparpreis-samarbeid? Kjøp billett Norge-Göteborg hos Vy eller Entur, Göteborg-Hamburg (eller en annen tysk by) hos Deutsche Bahn, og en separat billett fra Hamburg (eller den tyske byen du velger) til din destinasjon, også hos Deutsche Bahn. Dette gir de billigste billettene til f.eks Italia, Frankrike, Ungarn og Kroatia.
  • Skal du til Storbritannia eller Irland? Kjøp billett Norge-Göteborg hos Vy eller Entur, Göteborg-Hamburg hos Deutsche Bahn og Hamburg-London som en separat billett, også hos Deutsche Bahn. Dette blir billigst, men fungerer kun hvis det finnes Super Sparpreis-billetter ledige på alle tog mellom Hamburg og Brussel, og du ikke vil ta pauser på veien.
    Hvis det ikke fungerer, bestill Göteborg-Brussel hos Deutsche Bahn, og Brussel-London hos Eurostar.
    Deretter følger du tipsene fra verdens beste togblogger, The man in Seat 61, om billetter i Storbritannia.
  • Skal du til andre land som ikke deltar i DBs samarbeid, for eksempel Spania? Da bør du kjøpe billett så langt som det går gjennom Deutsche Bahn, og supplere med billetter fra det nasjonale togselskapet dit du skal. Reisebyråene RailEuropeOmio, Happyrail og Trainline kan også være til god hjelp.

Hva er best av interrail og enkeltbilletter?

Her finnes det ingen fasitsvar. Vil du ha fleksibilitet, eller skal reise mye rundt i de landene der enkeltbilletter er dyre og rabattene er få (spesielt Storbritannia og Sveits), bør du satse på interrailbillett. Skal du imidlertid tur/retur til kun én destinasjon og vet hvilket tidspunkt du skal reise, eller reise rundt i land der enkeltbilletter er billige eller togtilbudet er sparsomt (Polen, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn, Estland, Latvia, Litauen, Portugal, Slovenia, Kroatia, Serbia, Romania, Bulgaria, Hellas, Tyrkia, Kosovo, Montenegro) er en interrailbillett oftest penger ut av vinduet.

Så er det de landene der togbilletter er sånn middels priset, og du ofte kan få billige billetter ved forhåndskjøp, slik som i Norge. Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Frankrike, Spania, Italia og Østerrike hører til her. Nederland og Belgia er eksempler på land der du ikke kan få billige forhåndsbilletter, men som likevel har enkeltbillettpriser og billettsystemer som er fleksible og ikke alt for dyre. Her er det umulig å si på forhånd om interrail eller enkeltbilletter blir billigst, men i land som ikke krever reservasjon på sine langdistansetog (Danmark, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia, TER-tog i Frankrike, regiontog i Italia) gir Interrail en fleksibilitet som enkeltbilletter ikke har, og som kan være verdt å betale for.

Alternativer

Det finnes flere måter å reise melkeruta på – og til tross for at togtilbudet er usammenhengende, er det en hyggelig tur!

Del opp turen! Det er mange hyggelige steder å stoppe langs melkeruta. Og hvorfor skal du absolutt stresse med å komme deg langt nedover kontinentet så fort som mulig? Fredrikstad med Gamlebyen, Trollhättan med SAAB-fabrikk og fantastisk fosseslipp, Varberg med nydelig festning og en replika av Lenins favorittbad i St. Petersburg, sommerbyen Halmstad med Sveriges kanskje beste strand, Helsingborg med fabelaktig kulturhus og hyggelig gågate, falafelens hovedstad Malmö med Nordens kuleste hus Turning Torso, H. C. Andersens Odense, Kolding med Koldinghus slott, Flensburg med danskspråklig minoritet og særegent øl, Rendsburg med sin gigantiske togbro som du får kjøre over – Melkeruta kan være en hel ferie i seg selv!

– Du kan ta ferje mellom Helsingborg og Helsingør, samt tog på dansk side mellom Helsingør og København. Det er omtrent like raskt som toget over Øresundsbroen, og gir et fint avbrekk på turen.

Flixbus har avganger hele veien mellom Oslo og Hamburg/Berlin/Praha (ofte med bytter), samt daglige avganger til København.

Vy/Bus4You har flere daglige bussavganger til København.

– Det går båter fra Sør-Sverige til Tyskland/Polen der man kan sove. Gode alternativer er Stena Lines båt fra Trelleborg til Rostock, Finnlines’ båt fra Malmö til Travemünde og Polferries og Unity Lines ferjer fra Ystad til Swinoujscie. TT Line har også flere avganger fra Trelleborg til Tyskland, Polen og Litauen.

– Det går båter fra Norge til Danmark og Tyskland, fra Bergen, Stavanger, Kristiansand, Larvik og Oslo. Se vår guideside På ferie uten fly eller bil for en gjennomgang av alle reisemuligheter ut av Norge.

Naturvernforbundets mening

Togtilbudet fra Norge til det europeiske kontinentet er fortsatt usammenhengede, og preget av mye unødvendig venting. Med den interessen man nå ser for togferie, haster det med å få på plass et fremtidsrettet helårstilbud som kan gi mer forutsigbarhet, direkte forbindelser og raskere reisevei. Direkteforbindelser fra Oslo til Malmö/København, samt direkte nattog til København, Hamburg eller lenger, vil bety mye for å gjøre togferien mer overkommelig for reisende fra Norge. Det samme vil muligheten for kjøp av gjennomgående billetter.

Samordningen når du skal reise langt er ikke-eksisterende. Både på tur og retur er det små minuttjusteringer som skal til for å lage et sammenhengende tilbud, men dette blir ikke prioritert. Dette gjør melkeruta mellom Oslo, Göteborg, København og Hamburg til en barriere for de reisende, selv om tilbudet på enkeltstrekningene er ok. Lange, tvungne pauser i Göteborg og/eller København gjør at toget blir mindre attraktivt for de som ønsker å komme raskt frem.

Nattogene fra Stockholm via Malmö til Hamburg og Berlin, samt flere avganger mellom Oslo og Göteborg hjelper på situasjonen. Det samme vil det gjøre når de store byggeprosjektene i Sverige (Västlänken, Varbergstunneln) er ferdige – og, ikke minst, når Femerntunnelen mellom Danmark og Tyskland står ferdig i 2029. Det er altså positive trekk å spore for togforbindelsen mellom Norge og kontinentet – men fortsatt et stykke frem til det er et godt, intuitivt togtilbud for alle.

Les flere reiseguider fra Naturvernforbundet!