Melkeruta med tog mot København og Hamburg
Skal du reise med tog til kontinentet, er ofte den beste ruta fra Oslo via Göteborg og København til Hamburg. Vi guider deg på turen!
Rutetidene i saken gjelder fra 25. august til 14. desember 2024. Med forbehold om feil!
Rutetider fra 15. desember legges ut innen 1. desember – men er allerede søkbare i reiseplanleggere.
Finner du feil, send en mail til ka@naturvernforbundet.no!
Det er ikke helt lett å finne ut hvordan man tar tog mellom Oslo og København/Hamburg. Naturvernforbundet gir deg derfor en guide til det noe oppstykkede togtilbudet som faktisk finnes.
I fremtiden ønsker vi gjennomgående dagtog til København, og gjerne nattog hele veien til Hamburg eller lenger! Men det er nå flere tog mellom Oslo og Göteborg enn tidligere. Noe bedre samordning av rutetidene på vei hjemover gjør det nå teoretisk mulig å komme helt til Oslo samme dag om du reiser fra Hamburg så sent som 10.53 – selv om 08.53 gir tryggere forbindelse. Så det blir stadig bedre!
Dessverre er det nå umulig å reise fra Oslo på morgenen, og være sikker på å nå nattog fra Hamburg til München/Wien/Innsbruck samme kveld – men det blir mulig igjen etter 15. desember 2024.
Hva skal til for at vi skal slutte å kalle denne strekningen «Melkeruta»?
- Direkte dagtog Oslo-København, med minst to daglige avganger.
- Nattog fra Oslo og sørover – til København eller Hamburg, eller helst begge.
- Opprettholdelse av dagens tilbud – 2-timersfrekvens Oslo-Göteborg, med forbedret forbindelse til andre tog videre sørover.
Når alt dette er på plass, lover vi å slutte å kalle strekningen for «Melkeruta»!
Bli medlem!
Vil du støtte Naturvernforbundets arbeid for et bedre togtilbud i, til og fra Norge – for eksempel til København og Hamburg, og dermed til resten av kontinental-Europa?
Banearbeid og ruteendringer kan enkelte dager føre til at man ikke når de foreslåtte forbindelsene. Sjekk nettsider for ruteplanlegging (SJ, Öresundståg, Rejseplanen, Deutsche Bahn) for dagen du skal reise for pålitelige tider!
Listen er ikke nødvendigvis komplett – sjekk ruteplannettsider for detaljer! Oversikten viser bare planlagt arbeid på strekningen Oslo-Hamburg – og tar ikke med småjusteringer i rutetider eller trasé.
12. september – 8. desember 2024:
Endringer i trafikken mellom Fredericia, Kolding og Flensburg på grunn av vedlikeholdsarbeid i Danmark. Forbindelser med tyske tog i Flensburg blir brutt – ta direktetogene mellom København og Hamburg hvis du ikke ønsker en pause i Flensburg.
Her er flere detaljer om banearbeidet.
Søk opp din avgang på danske Rejseplanen for detaljer.
25. – 28. november 2024:
Banen er stengt på strekningen Ski-Halden fra mandag 25.nov. til og med torsdag 28.nov. mellom kl. 09:00 og 14:00. Det kjøres buss for tog i dette tidsrommet.
Søk opp ditt tog på Vys nettsider for detaljer – som legges ut cirka en måned før avgang.
26., 27. og 29. januar 2025
Enkelte tog sent på kvelden erstattes med buss mellom Tinglev og Flensburg, grunnet sporarbeid.
Sjekk danske Rejseplanen for detaljer.
24. og 26. mars 2024
Enkelte tog sent på kvelden erstattes med buss mellom Padborg og Flensburg, grunnet sporarbeid.
Sjekk danske Rejseplanen for detaljer.
Nyheter fra 15. desember 2024
15. desember er den store dagen da alle ruteplaner i Europa endres. Det fører til endringer også for denne strekningen – og ikke bare til det bedre.
- Blixtunnelen åpner for fullt, og reisetiden for flere tog mellom Oslo og Göteborg kuttes med cirka 15 minutter.
- Det blir noen flere Snabbtåg mellom Göteborg og Malmö.
- Sørgående tog mellom København og Hamburg flyttes en time fremover. Det betyr at det igjen blir mulig å nå nattog Hamburg-Wien/Innsbruck hvis du reiser fra Oslo på morgenen – men da MÅ du ta Snabbtåg fra Göteborg til Malmö.
- Forbindelsene mellom København og Hamburg med bytte i Fredericia og Flensburg får betydelig dårligere samordning, og rundt 1 time lenger reisetid. De blir dermed et dårligere alternativ til direktetogene – som allerede er overfylte deler av året.
- Samordningen på strekningen er fortsatt skandaløst dårlig. Vy-tog fra Oslo er i Göteborg 5 minutter etter at Öresundståg til København har gått. Öresundståg fra Göteborg er i København 5 minutter etter at direktetog København-Hamburg har gått. Dette er en hovedstrekning, og det MÅ gå an å gjøre det bedre enn dette for nordmenn og göteborgere som skal på togtur til kontinentet.
Rutetider sørover
OBS! Tidene i tabellene er de planlagte rutene. Disse endres ved sporarbeid og andre hendelser, og da kan det hende at forbindelsene ryker. Dobbeltsjekk alltid med oppdaterte reiseplanleggere som Entur (Norge), Resrobot (Sverige), SJ (Sverige), DSB (Danmark), Rejseplanen (Danmark) og Deutsche Bahn (Tyskland, men med ruter for hele Europa).
1. Oslo-Göteborg
Mellom Oslo og Göteborg går det tog annenhver time. Dette er Norges hovedforbindelse til kontinentet med tog. Det er ingen tog fra Oslo som går lenger enn til Göteborg – så der må du bytte. I Göteborg er forbindelsen videre sørover til København ofte dårlig koordinert, så man må vente nær en hel time. På morgenavgangen 05.58/06.11 er det derimot bedre forbindelse til SJ Snabbtåg til Malmö.
Husk – det er sjelden feil med en lunsj- og handlestopp i Göteborg, da ingen av togene på strekningen har servering utover drikke- og snacksautomater. Stasjonen i Göteborg, og kjøpesenteret Nordstan like ved, har et bredt utvalg av butikker og serveringssteder.
Togene kjøres av Vy, med samme type tog som regionaltogene på Østlandet. Ingen plassreservasjoner, bortsett fra i en liten del av toget – så bare kjøp billett og sett deg der det er ledig. Det er sjelden problem med å få sitteplass, men i rushtid og store utfartshelger kan du bli nødt til å stå deler av turen.
Ingen servering utover snacks- og drikkeautomater, så kjøp med mat og drikke.
Obs! Blixtunnelen er delvis stengt for kompletterende arbeider frem til 14. desember. Rutene er oppdaterte, men dobbeltsjekk alltid med et søk på Vys nettside!
Vy har lagt ut ruter:
– fra 5. august til 14. desember
– fra 15. desember 2024 til 29. juni 2025
Tidene fra 15. desember er omtrent de samme som i 2024 – men med åpen Blixtunnel vil enkelte avganger få kortere kjøretid. PS: det blir større endringer mellom København og Hamburg etter 15. desember 2024.
Toget fra Oslo S 05.58/06.11 (mandag-fredag) er i Göteborg 09.45, og kan få deg til:
– København 13.49 (SJ Snabbtåg fra Göteborg 10.24 til Malmö, bytte til Øresundståg) eller 14.29 (direkte Øresundståg 10.40 Göteborg-København).
– Hamburg 20.04, i tide til nattoget videre fra Hamburg mot Zürich klokken 22.07 (kjøres av ÖBB og DB i samarbeid).
For spenningssøkere er det svært knapp overgangstid i Hamburg til ÖBBs nattog mot Wien og Innsbruck (avgang 20.10). Jeg anbefaler ikke å prøve dette! Mister du nattoget har du ingen rettigheter. Vil du ta nattoget i retning Wien eller Innsbruck, bør du reise tidligere fra Norge og overnatte på veien – og senest ta tog fra København 13.26.
Fra 15/12 2024 blir det mulig å ankomme Hamburg 19.00 – ved bruk av Snabbtåg mellom Göteborg og Malmö. Da rekker man nattog til Innsbruck/Wien.
Toget fra Oslo S 07.58/08.14 (alle dager) er i Göteborg 11.45, og kan få deg til:
– København 16.29 (Øresundståg fra Göteborg 12.40)
– Hamburg 22.17 (Dansk IC-tog fra København 16.56 til Fredericia 18.38, bytte til dansk IC-tog 18.45 til Flensburg 20.07, bytte til tysk regionaltog 20.15 til Hamburg 22.17)
Toget fra Oslo S 09.58/10.14 (alle dager) er i Göteborg 13.45, og kan få deg til:
– København 18.29 (Øresundståg fra Göteborg 14.40)
– Hamburg 00.25 (Dansk IC-tog fra København 18.56 til Fredericia 20.38, bytte til dansk IC-tog 20.45 til Flensburg 22.07, bytte til tysk regionaltog 22.15 til Neumünster 23.22, bytte til tysk regionaltog 23.33 til Hamburg 00.25).
Toget fra Oslo S 11.58/12.14 (alle dager) er i Göteborg 15.45, og kan få deg til:
– København 20.29 (Øresundståg fra Göteborg 16.40).
Toget fra Oslo S 14.14 (alle dager) er i Göteborg 17.40, og kan få deg til:
– Malmö 21.48 og København 22.29 (Øresundståg fra Göteborg 18.40).
I Malmö er det korrespondanse med Snälltågets nattog mot Hamburg og Berlin, med avgang 22.25 (frem til 1. november 2024). Ankomst Hamburg 05.30 og Berlin 08.47. På lørdager og søndager er det også denne avgangen du må bruke for å nå SJs nattog fra Malmö til Hamburg og Berlin, med avgang 23.41 fra Malmö. Ankomst Hamburg 06.00, og Berlin 09.25.
Toget fra Oslo S 15.46/15.45 (mandag-fredag) er i Göteborg 19.18/19.15, og kan få deg til:
– Malmö 22.48 og København 23.29 (Öresundståg fra Göteborg 19.40).
I Malmö er det korrespondanse med SJs nattog mot Hamburg og Berlin med avgang 23.41. Ankomst Hamburg 06.00, og Berlin 09.25 (10.28 deler av høsten, på grunn av sporarbeid Hamburg-Berlin).
Det har vært et par forsinkelser på strekningen i år, så 14.14 er et enda tryggere valg for å nå nattoget – men vanligvis rekker du nattoget med denne avgangen.
Toget fra Oslo S 16.16/16.15 (lørdag og søndag) er i Göteborg 19.40/19.45, og kan få deg til:
– Malmö 23.48 (Øresundståg fra Göteborg 20.40). Der kan du bytte, og komme til København 01.15 (Øresundståg).
Toget fra Oslo S 18.10 (alle dager) er i Göteborg 21.45, og har forbindelse til Halmstad (Øresundståg fra Göteborg 22.40), men ikke lenger.
Enkeltbilletter Oslo-Göteborg kjøpes hos Entur eller Vy. Skal du reise så billig som mulig, bør denne billetten kjøpes separat. Du kan også kjøpe samlet billett helt fra Oslo til Sør-Sverige eller København hos SJ eller Vy Sverige. Dette er imidlertid oftest dyrere enn å kjøpe strekningene separat.
Med interrailbillett er det bare å hoppe på togene Oslo-Göteborg. Det er ikke nødvendig – eller mulig – å reservere sitteplass for interrailreisende. Vanligvis er det god plass på toget – men i storhelger og ferier kan det være lurt å møte opp tidlig på Oslo S.
I tillegg til tog, kjører busselskapene Vy/Bus4You og Flixbus hyppige avganger mellom Oslo og Göteborg. Buss- og togstasjonen i Göteborg er i samme bygg. Interrail gjelder ikke på bussene.
Kommer du med nattog fra Bergen, Stavanger eller Trondheim, rekker du toget klokken 07.58/08.14 morgenen etter fra Oslo.
2. Göteborg-Malmö-København
Fra Göteborg til København er det to ulike togselskaper som kjører.
1. Øresundståg går direkte til København og fortsetter videre til Østerport på dansk side. Disse går hver time fra Göteborg (minuttall .40), stanser relativt hyppig og bruker nesten 4 timer til København H.
Det er ikke mulig å reservere plass. Kjøp mat og drikke til turen i Göteborg – det er ingen servering ombord utover snacks- og drikkeautomater.
Enkeltbilletter finner du på Hallandstrafikens eller Skånetrafikens apper og billettautomater. Du kjøper idet du reiser – og får en billett som også er gyldig på lokal kollektivtrafikk før og etter togreisen, om du trenger det. Det er også grupperabatt hvis du kjøper på denne måten. Du kan forhåndskjøpe billetter hos SJ eller Øresundståg – men det er dyrere, og da binder du deg til en spesifikk avgang. Interrailbilletter er gyldige – bare registrer reisen, og hopp på. Ved banearbeis på strekningen erstattes disse togene med buss – eller kjører en omvei.
Togene kan inngå som del av en lengre billett bestilt fra Deutsche Bahn. Bruk dette hvis du skal lengre enn til Danmark – og selv til enkelte byer i Danmark kan det være billigere å kjøpe Deutsche Bahn-billett til Flensburg, men ikke bruke siste del av billetten.
2. SJs Snabbtåg går annenhver-tredjehver time mellom Göteborg og Malmö, med overgang til Øresundståg til København. Dette er raske tog med få stopp, kafévogn med brødmat, varmretter og alkoholbevilling og har kortere reisetid – selv om du må bytte i Lund eller Malmö hvis du skal til København og videre sørover. Her gjelder vanlige SJ-regler, med billetter som blir gradvis dyrere, så her bør du forhåndsbestille. Plassreservasjon er obligatorisk om du har Interrail (65 svenske kroner i 2. klasse, 150 i 1. klasse), noe du kan bestille på SJs nettside (men pass på, det kan være vanskelig å forstå hvordan).
Dobbeltsjekk rutetidene på SJs reiseplanlegger! SJ publiserer ikke vanlige tidtabeller, noe som gjør det vanskelig å holde guider som denne oppdaterte. Ved banearbeid på strekningen (noe som skjer jevnlig) innstilles disse togene.
Du må ta Öresundståg videre fra Lund eller Malmö for å komme deg over Øresundsbroen til København. Disse går hvert 15. minutt (enda oftere i rush). Bytt i Lund hvis du vil ha kort gangvei, bytt i Malmö hvis du vil innom en stasjon med mange fasiliteter.
Overgang til nattog fra Malmö til Tyskland – og fra Hamburg til Wien/Zürich
Vil du ta nattog fra Malmö mot Hamburg/Berlin må du rekke Øresundståg 18.40 fra Göteborg (Snälltågets nattog, avgang fra Malmö 22.25, ankomst Hamburg 05.30 og Berlin 08.47, fra 11. april 2025), Øresundståg 19.40 fra Göteborg (SJs nattog, avgang fra Malmö 23.41, ankomst Hamburg 06.00 og Berlin 09.25) fra Göteborg, eller SJs Snabbtåg med avgang 19.24 (når begge nattog).
Er du på sporet av ÖBBs nattog fra Hamburg til Offenburg/Basel/Zürich, må du nå DB/DSBs tog fra København 15.26. Fra Göteborg må du senest ta SJs Snabbtåg klokken 10.24 (bytte i Malmö) eller Øresundståg 10.40 (direkte til København). Deretter tar du tog 15.26 fra København til Hamburg. Nattoget går 22.07 fra Hamburg.
Vil du ta nattog fra Hamburg til Wien/Innsbruck, må du nå DB/DSBs tog fra København 13.26 – og det rekker du ikke samme dag fra Oslo. Da må du overnatte i f.eks Göteborg, eller et annet sted langs ruta. Nattoget går 20.10 fra Hamburg.
3. København-Hamburg
På vei fra Danmark til Tyskland går det både raske direktetog og forbindelser med bytte. Det er fem daglige direkteavganger – i tillegg til 7-8 avganger med bytte. Dette er imidlertid hele Nordens hovedvei til kontinentet med tog, og det blir ofte fullt. Derfor anbefales plassreservasjon på strekningen.
Strekningen kjøres nå med gamle, tyske vogner. Det forventes at nye tog settes inn på strekningen i løpet av våren 2025.
Sporarbeid i Danmark gjennom høsten 2024 gjør at tidene for togene mellom København og Hamburg, både direkte og med bytte i Fredericia, endres fra dag til dag. Tog på vei sørover vil ofte avgå tidligere fra København enn rutene sier, mens tog på vei nordover ofte vil ankomme København senere enn planlagt. Avvikene varierer fra dag til dag. Se DSBs oversikt over endringer her!
Søk opp ditt tog på Rejseplanen for detaljer.
Det blir betydelige endringer i rutetidene 15. desember 2024 – avgangene fra København forskyves med en time. Samtidig blir det lengre ventetider på avgangene med bytte. Rutetider kommer på denne siden i løpet av november.
1. Det går direkte tog mellom København og Hamburg 07.26, 09.26, 11.26, 13.26 og 15.26. Enkelte dager går det også et «nattog» – med kun sitteplasser. Alle disse togene kjører via Odense, Kolding og Padborg til Hamburg. Plassbilletter anbefales på disse togene, da de ofte blir fulle – men det er ikke obligatorisk. De kan bestilles her (DSB) eller her (DB).
Sporarbeid gjør at avgangstidene fra København endres jevnlig – søk opp din avgang på f.eks DBs reiseplanlegger!
Her blir det endringer etter ruteplanskiftet 15. desember 2024. Avgangene vil som hovedregel gå en time tidligere – avgangen rundt 12.26 legges ned.
Det går forbindelser med bytte (punkt 2) senere enn 15.26, så det seneste man kan komme seg til Hamburg samme kveld er med avgang 18.56 fra København.
2. Det går i tillegg avganger mellom København og Hamburg med bytte i Fredericia og Flensburg, og noen ganger i Neumünster. Disse går annenhver time fra København – vanligvis 06.56, 08.56, 10.56, 12.56, 14.56, 16.56 og 18.56. Her endres også tidene i høst- så bruk Rejseplanen for å sjekke din avreisedato! På disse forbindelsene er det oftest god plass – men man kan reservere plass hvis man vil mellom København og Flensburg, og det er spesielt lurt for strekningen København-Fredericia. For strekningen Flensburg-Hamburg er det ikke mulig å reservere plass.
Her blir det store endringer etter ruteplanskiftet 15. desember 2024 – med lengre ventetider.
Frem til 8. desember 2024 er det endringer i tidene mellom Fredericia og Flensburg, og forbindelser kan bli brutt! Les mer her!
Bruk den danske Rejseplanen eller den tyske reiseplanleggeren til Deutsche Bahn for å finne detaljene om rutene.
Tidtabellen for disse togene er godt gjemt i tabell 81 i dette ruteplanheftet! (pdf)
Nattog: Det går to tog nattestid på denne strekningen, tre på sommeren og i storhelger:
1. Snälltågets nattog Stockholm-Malmö-Berlin. Avgang fra Malmö 22.25, til Hamburg 05.31 og Berlin 07.46. Ikke lørdag. Avgangene i 2024 går frem til 1. november. Togets Københavnstopp er på Ørestad stasjon. Billetter selges kun gjennom Snälltågets nettside.
2. SJs nattog Stockholm-Malmö-Berlin. Avgang fra Malmö 23.41, til Hamburg 06.00 og Berlin 09.25. Avgang hver natt. Togets Københavnstopp er på Københavns lufthavn Kastrup. Billetter selges kun gjennom SJs nettside.
3. DB/DSBs nattavgang med kun sitteplasser. Går kun ved juletider. Normal avgang fra København H 23.59, til Hamburg 06.24. Dette er et dagtog som går på natta, uten ligge- eller sovemulighet, kun vanlige seter. Anbefales ikke. Plassreservasjon obligatorisk – kan bestilles her.
Ferjer som kan være et alternativ:
Göteborg-Frederikshavn (Stena Line)
Göteborg-Kiel (Stena Line)
Halmstad-Grenå (Stena Line)
Malmö-Travemünde (Finnlines)
Trelleborg-Rostock (Stena Line)
Trelleborg-Rostock (TT Line)
Trelleborg-Travemünde (TT Line)
Trelleborg-Swinoujscie (TT Line)
Trelleborg-Sassnitz (FRS Baltic)
Gedser-Rostock (ForSea)
Ystad-Swinoujscie (Unity Line)
Ystad-Swinoujscie (Polferries)
Karlskrona-Gdynia (Stena Line)
Nynäshamn-Gdansk (Polferries)
4. Fra Hamburg og videre
Skal du hvor som helst i Tyskland, eller videre, går det hyppige togforbindelser fra Hamburg. Bestill gjerne gjennomgående billett helt fra Göteborg på DBs nettside hvis mulig – det blir billigst. Skal du overnatte i Hamburg – eller et annet sted på veien – og fortsette neste dag, bruk funksjonen «Stopover» – da får du en sammenhengende billett selv om du overnatter, og det er billigere.
Klokken 20.10, kun 6 minutter etter planlagt ankomst fra København med avgangen 15.26, går nattoget til München/Innsbruck (med forbindelser til Italia) og Wien (med forbindelser til Slovakia, Ungarn, Romania, Slovenia og Kroatia). Dette nattoget kjøres med ÖBBs flunkende nye nattogsett, med sovekapsler, ligge- og sovevogner. Jeg anbefaler på det sterkeste å ta toget fra København 13.26 hvis du har som mål å rekke dette toget – det betyr at du ikke kan regne med å nå dette toget samme kveld hvis du reiser fra Oslo på morgenen.
Det andre nattoget går ikke før 22.07 (22.08 etter 15. desember 2024), i retning Offenburg (med forbindelser til Strasbourg og Paris), Freiburg, Basel (med forbindelser til Paris, Sør-Frankrike og Spania) og Zürich (med forbindelser til Italia og Østerrike). Sjekk tidene på Deutsche Bahns nettside eller på din plassbillett før avreise, enkelte netter kan toget være innstilt eller avgangstiden eller ruten bli endret grunnet banearbeid.
Nattogene går oftest fra spor 14 på Hamburg Hbf. Dette er det sporet som er nærmest utgangen Mönckebergstrasse/City eller Spitalerstrasse/City. Når du kommer av toget: gå til nærmeste (rulle)trapp opp, følg skiltingen i retning høyere spornummer og du skal finne spor 14 ganske lett. Her kan du finne kart over Hamburg Hbf.
Ta gjerne en overnatting i Hamburg! Det blir oftest billigere enn ligge- eller sovekupe på de relativt dyre Nightjet-nattogene. I tillegg har byen mye å by på, og er en flott destinasjon i seg selv. Det er gode togforbindelser på dagtid til det meste av Europa. Tog til Berlin tar vanligvis under to timer (men lenger nå som det er sporarbeid), og gir forbindelse til Polen, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn og videre sør- og østover i Europa. Tog i retning Köln tar rundt fire timer, og gir forbindelser til Nederland, Belgia, Storbritannia og Frankrike. Tog i retning Frankfurt og München tar deg sørover mot Alpene, Rivieraen, Spania eller Italia.
Her finner du rutetider for nær sagt alle tog i Europa!
Vil du at det skal bli lettere å reise miljøvennlig?
Støtt oss i arbeidet for å styrke de grønne transportmidlene!
Rutetider nordover
OBS! Tidene i tabellene er de offisielle rutene. Disse endres ved sporarbeid og andre hendelser, planlagte og uplanlagte. Dobbeltsjekk alltid med reiseplanleggere som Entur (Norge), Resrobot (Sverige), SJ (Sverige), DSB (Danmark), Rejseplanen (Danmark) og Deutsche Bahn (Tyskland, men med ruter for hele Europa).
Banearbeid kan enkelte dager føre til at man ikke når disse forbindelsene. Sjekk nettsider for ruteplanlegging (SJ, Öresundståg, Deutsche Bahn) for oppdaterte tider!
Se DSBs oversikt over endringer mellom Hamburg og København her!
Fra Hamburg til Oslo
Når du skal hjemover, har det skjedd betydelige forbedringer de siste årene. Du kan komme deg til Oslo med tog alle dager, hvis du ankommer Hamburg med Nightjet sørfra, og nattoget er i tide (det er dessverre ikke alltid) – eller reiser på morgenen fra Hamburg. Nattogene ankommer Hamburg 07.54 (fra Zürich/Basel/Offenburg) og 08.47 (fra Wien/Innsbruck/München) – med avvik enkelte dager, sjekk Nightjets nettside!
Med avgang fra Hamburg 04.36 (med bytte i Neumünster, Flensburg og Fredericia, ikke søndag) kan du være i København 10.02, i Göteborg 14.20 og i Oslo 20.02.
Med avgang fra Hamburg 06.40 (med bytte i Flensburg og Fredericia) kan du være i København 12.02, i Göteborg 16.20, og i Oslo 22.02.
Med avgang fra Hamburg 08.55 (direkte) kan du være i København 13.34, i Göteborg 18.20, og i Oslo 00.02.
Med avgang fra Hamburg 10.53 (direkte) kan du være i København 15.34, i Göteborg 19.35 (Snabbtåg Malmö-Göteborg)/20.20 (Øresundståg) og i Oslo 00.02 – så lenge du tar Snabbtåg-varianten mellom Malmö og Göteborg.
Med avgang fra Hamburg 12.53 (direkte) kan du være i København 17.34 og i Göteborg 21.35/22.20.
Med avgang fra Hamburg 14.53 (direkte) kan du være i København 19.34 og i Göteborg 00.20.
Med avgang fra Hamburg 16.53 (direkte) kan du være i København 21.34.
Med avgang fra Hamburg 18.43 (med bytte) kan du være i København 01.00.
Det går tre nattforbindelser:
SJs nattog går fra Hamburg 22.03, og er i Malmö 03.59 – finn heller veier fra Alvesta eller Nässjö til Göteborg, så du kan sove litt lenger. Eventuelt kan du ta toget helt til Stockholm, og SJ-tog derfra til Oslo.
Snälltågets nattog (ikke lørdag og ikke i vinter, starter 13. april 2025) går fra Hamburg 23.59, og er i Malmö 07.25 – og du kan være i Göteborg 11.20 og i Oslo 16.02.
DB/DSBs «nattog» med kun sitteplasser går i jula. Det går fra Hamburg 23.56, og er i København 06.34 – og du kan være i Göteborg 11.20 og i Oslo 16.02.
Bruk Deutsche Bahns reiseplanlegger for å finne pålitelige rutetider. PS: Høsten 2024 gjør sporarbeid i Danmark at togene fra Hamburg ofte vil komme senere til København enn planlagt. Danske Rejseplanen har detaljene for akkurat din avgang – søk den opp ved å søke forbindelser fra Padborg (første stasjon i Danmark) til København.
Billetter
Interrail
Interrail er gyldig på alle togene som er nevnt i denne guiden. Plassbilletter er obligatorisk på SJs Snabbtåg (kjøpes hos SJ, se beskrivelse av hvordan de kjøpes her), samt på nattogene mellom Berlin/Hamburg og Malmö/Stockholm. På direktetogene mellom Hamburg og København er det ofte fullt, så her anbefaler jeg alltid å kjøpe plassbillett hvis du tar direktetoget. Vil du ikke kjøpe plassbillett, kan du ta forbindelsene med bytte i Fredericia og Flensburg.
På andre tog er det ikke nødvendig, og ofte ikke engang mulig, å reservere plass. Sørg for at du har en gyldig interrailbillett, før opp avgangen i reisedagboka/RailPlanner og hopp på – eller kjøp en gyldig enkeltbillett.
Les her hvordan du bestiller plassbilletter for interrail i hele Europa.
Enkeltbilletter
- Skal du fra Norge til Göteborg, og ikke lengre? Kjøp billetter hos Vy eller Entur, akkurat som du kjøper norske billetter.
- Skal du fra Norge til en svensk by sør for Göteborg, eller til København? Kjøp Norge-Göteborg på Vy eller Entur, og Göteborg-København (eller stasjoner imellom) hos Skånetrafiken på app eller automat idet du reiser, hvis du tar Öresundståg, og hos SJ hvis du tar Snabbtåg. Det kan også være aller billigst å kjøpe billett helt til Flensburg i Tyskland hos Deutsche Bahn, selv om du skal reise kortere enn det. Se min artikkel om billetter på strekningen Oslo-København.
- Skal du fra Norge til en annen by i Danmark enn København, på Fyn/Jylland? Kjøp billett Norge-Göteborg hos Vy eller Entur, og Göteborg-Flensburg (ja, Flensburg) hos Deutsche Bahn. Du har da en billett helt til Tyskland, men dette er oftest billigste billettmulighet til f.eks Odense, Fredericia eller Kolding. Skal du videre til f.eks Århus eller Aalborg, kjøper du i tillegg billett fra Fredericia eller Kolding og dit hos DSB.
- Skal du fra Norge til Tyskland, Nederland, Belgia, Luxembourg, Sveits, Østerrike eller til en av de større byene i Polen eller Tsjekkia? Kjøp billett Norge-Göteborg hos Vy eller Entur, og billett fra Göteborg direkte dit du skal hos Deutsche Bahn. Husk at du kan legge inn «Stopover» for å få fornuftige pauser/overnattinger på turen.
- Skal du fra Norge til et annet land som deltar i Deutsche Bahns Sparpreis-samarbeid? Kjøp billett Norge-Göteborg hos Vy eller Entur, Göteborg-Hamburg (eller en annen tysk by) hos Deutsche Bahn, og en separat billett fra Hamburg (eller den tyske byen du velger) til din destinasjon, også hos Deutsche Bahn. Dette gir de billigste billettene til f.eks Italia, Frankrike, Ungarn og Kroatia.
- Skal du til Storbritannia eller Irland? Kjøp billett Norge-Göteborg hos Vy eller Entur, Göteborg-Hamburg hos Deutsche Bahn og Hamburg-London som en separat billett, også hos Deutsche Bahn. Dette blir billigst, men fungerer kun hvis det finnes Super Sparpreis-billetter ledige på alle tog mellom Hamburg og Brussel, og du ikke vil ta pauser på veien.
Hvis det ikke fungerer, bestill Göteborg-Brussel hos Deutsche Bahn, og Brussel-London hos Eurostar.
Deretter følger du tipsene fra verdens beste togblogger, The man in Seat 61, om billetter i Storbritannia. - Skal du til andre land som ikke deltar i DBs samarbeid, for eksempel Spania? Da bør du kjøpe billett så langt som det går gjennom Deutsche Bahn, og supplere med billetter fra det nasjonale togselskapet dit du skal. Reisebyråene RailEurope, Omio og Trainline kan også være til god hjelp.
Hva er best av interrail og enkeltbilletter?
Her finnes det ingen fasitsvar. Vil du ha fleksibilitet, eller skal reise mye rundt i de landene der enkeltbilletter er dyre og rabattene er få (spesielt Storbritannia og Sveits), bør du satse på interrailbillett. Skal du imidlertid tur/retur til kun én destinasjon og vet hvilket tidspunkt du skal reise, eller reise rundt i land der enkeltbilletter er billige eller togtilbudet er sparsomt (Polen, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn, Estland, Latvia, Litauen, Portugal, Slovenia, Kroatia, Serbia, Romania, Bulgaria, Hellas, Tyrkia, Kosovo, Montenegro) er en interrailbillett oftest penger ut av vinduet.
Så er det de landene der togbilletter er sånn middels priset, og du ofte kan få billige billetter ved forhåndskjøp, slik som i Norge. Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Frankrike, Spania, Italia og Østerrike hører til her. Nederland og Belgia er eksempler på land der du ikke kan få billige forhåndsbilletter, men som likevel har enkeltbillettpriser og billettsystemer som er fleksible og ikke alt for dyre. Her er det umulig å si på forhånd om interrail eller enkeltbilletter blir billigst, men i land som ikke krever reservasjon på sine langdistansetog (Danmark, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia, TER-tog i Frankrike, regiontog i Italia) gir Interrail en fleksibilitet som enkeltbilletter ikke har, og som kan være verdt å betale for.
Alternativer
Det finnes flere måter å reise melkeruta på – og til tross for at togtilbudet er usammenhengende, er det en hyggelig tur!
– Del opp turen! Det er mange hyggelige steder å stoppe langs melkeruta. Og hvorfor skal du absolutt stresse med å komme deg langt nedover kontinentet så fort som mulig? Fredrikstad med Gamlebyen, Trollhättan med SAAB-fabrikk og fantastisk fosseslipp, Varberg med nydelig festning og en replika av Lenins favorittbad i St. Petersburg, sommerbyen Halmstad med Sveriges kanskje beste strand, Helsingborg med fabelaktig kulturhus og hyggelig gågate, falafelens hovedstad Malmö med Nordens kuleste hus Turning Torso, H. C. Andersens Odense, Kolding med Koldinghus slott, Flensburg med danskspråklig minoritet og særegent øl, Rendsburg med sin gigantiske togbro som du får kjøre over – Melkeruta kan være en hel ferie i seg selv!
– Du kan ta ferje mellom Helsingborg og Helsingør, samt tog på dansk side mellom Helsingør og København. Det er omtrent like raskt som toget over Øresundsbroen, og gir et fint avbrekk på turen.
– Flixbus har avganger hele veien mellom Oslo og Hamburg/Berlin/Praha (ofte med bytter), samt daglige avganger til København.
– Vy/Bus4You har flere daglige bussavganger til København.
– Det går båter fra Sør-Sverige til Tyskland/Polen der man kan sove. Gode alternativer er Stena Lines båt fra Trelleborg til Rostock, Finnlines’ båt fra Malmö til Travemünde og Polferries og Unity Lines ferjer fra Ystad til Swinoujscie. TT Line har også flere avganger fra Trelleborg til Tyskland, Polen og Litauen.
– Det går båter fra Norge til Danmark og Tyskland, fra Bergen, Stavanger, Kristiansand, Larvik og Oslo. Se vår guideside På ferie uten fly eller bil for en gjennomgang av alle reisemuligheter ut av Norge.
Naturvernforbundets mening
Togtilbudet fra Norge til det europeiske kontinentet er fortsatt usammenhengede, og preget av mye unødvendig venting. Med den interessen man nå ser for togferie, haster det med å få på plass et fremtidsrettet helårstilbud som kan gi mer forutsigbarhet, direkte forbindelser og raskere reisevei. Direkteforbindelser fra Oslo til Malmö/København, samt direkte nattog til København, Hamburg eller lenger, vil bety mye for å gjøre togferien mer overkommelig for reisende fra Norge. Det samme vil muligheten for kjøp av gjennomgående billetter.
Samordningen når du skal reise langt er ikke-eksisterende. Både på tur og retur er det små minuttjusteringer som skal til for å lage et sammenhengende tilbud, men dette blir ikke prioritert. Dette gjør melkeruta mellom Oslo, Göteborg, København og Hamburg til en barriere for de reisende, selv om tilbudet på enkeltstrekningene er ok. Lange, tvungne pauser i Göteborg og/eller København gjør at toget blir mindre attraktivt for de som ønsker å komme raskt frem.
Nattogene fra Stockholm via Malmö til Hamburg og Berlin, samt flere avganger mellom Oslo og Göteborg hjelper på situasjonen. Det samme vil det gjøre når de store byggeprosjektene i Sverige (Västlänken, Varbergstunneln) er ferdige – og, ikke minst, når Femerntunnelen mellom Danmark og Tyskland står ferdig i 2029. Det er altså positive trekk å spore for togforbindelsen mellom Norge og kontinentet – men fortsatt et stykke frem til det er et godt, intuitivt togtilbud for alle.