Melkeruta med tog mot København og Hamburg

Skal du reise med tog til kontinentet, er ofte den beste ruta fra Oslo via Göteborg og København til Hamburg – med flere togbytter og lange ventetider. Vi guider deg på turen!

Rutetidene i saken er gyldige fra 10. desember 2023, og gjelder til 14. desember 2024. Rutetider for tog i sommerferieperioden er nå lagt ut – med forbehold om feil!
Finner du feil, send en mail til ka@naturvernforbundet.no!

Det er ikke helt enkelt å finne ut hvordan man tar tog mellom Oslo og København/Hamburg. Naturvernforbundet gir deg derfor en guide til det noe oppstykkede togtilbudet som faktisk eksisterer.

I fremtiden ønsker vi gjennomgående dagtog til København, og gjerne nattog hele veien til Hamburg eller lenger! Men det har skjedd flere bra ting de siste årene – det er nå dobbelt så mange tog mellom Oslo og Göteborg som før. Bedre samordning av rutetidene på vei hjemover gjør det nå teoretisk mulig å komme helt til Oslo samme dag med å reise fra Hamburg så sent som 10.53.
Samtidig ble det dessverre umulig å reise fra Oslo på morgenen, og nå nattog fra Hamburg til Wien/Innsbruck samme kveld.

Togstasjon i TysklandJan Kraus

Bli medlem!

Vil du støtte Naturvernforbundets arbeid for et bedre togtilbud i, til og fra Norge – for eksempel til København og Hamburg, og dermed til resten av kontinental-Europa?

Banearbeid kan enkelte dager føre til at man ikke når de foreslåtte forbindelsene. Sjekk nettsider for ruteplanlegging (SJ, Öresundståg, Rejseplanen, Deutsche Bahn) for dagen du skal reise for pålitelige tider!

Rutetider sørover

OBS! Tidene i tabellene er de planlagte rutene. Disse endres ved sporarbeid og andre hendelser, og da kan det hende at forbindelsene ryker. Dobbeltsjekk alltid med oppdaterte reiseplanleggere som Entur (Norge), Resrobot (Sverige), SJ (Sverige), DSB (Danmark), Rejseplanen (Danmark) og Deutsche Bahn (Tyskland, men med ruter for hele Europa).

1. Oslo-Göteborg

I desember 2023 ble det flere avganger. Ved ankomst i Göteborg er forbindelsen videre sørover med Öresundståg dårlig timet – så man må vente nær en hel time. På enkelte avganger er det bedre forbindelse til SJ Snabbtåg. Men husk – det er sjelden feil med en lunsj- og handlestopp i Göteborg, da ingen av togene på strekningen har servering utover drikke- og snacksautomater.

Togene kjøres av Vy, med samme type tog som regionaltogene på Østlandet. Ingen plassreservasjoner, bortsett fra i en liten del av toget – så bare kjøp billett og sett deg der det er ledig. Togene kan bli fulle ut fra Oslo i rushtid og ferietid – i store utfartshelger kan det også være mye trafikk mot Sverige, så da er det lurt å møte opp tidlig på Oslo S. Ellers er det ikke noe problem med å få plass.

Obs! Blixtunnelen er delvis stengt for kompletterende arbeider. Rutene er oppdaterte, men dobbeltsjekk alltid med et søk på Vys nettside!
Mellom 22. juli og 4. august vil tunnelen være åpen i begge retninger – da arbeides det på gamle Østfoldbanen, rundt tunnelen.

Vy har lagt ut ruter:
mellom 15. april og 23. juni
mellom 24. juni og 21. juli
mellom 22. juli og 4. august

Toget fra Oslo S 05.58/06.11 (mandag-fredag) er i Göteborg 09.45, og kan få deg til København klokken 13.49 (SJ Snabbtåg til Malmö, bytte til Øresundstog, ikke i sommer) eller 14.29 (direkte Øresundstog Göteborg-København). Videre til Hamburg 20.04, i tide til nattoget videre fra Hamburg mot Zürich klokken 22.07 (kjøres av ÖBB og DB i samarbeid).
For spenningssøkere er det svært knapp overgangstid i Hamburg til ÖBBs nattog mot Wien og Innsbruck (avgang 20.10). Jeg anbefaler ikke å prøve dette! Mister du nattoget har du ingen rettigheter, og det er ingen andre muligheter til å «ta igjen» dette toget. Vil du ta nattoget i retning Wien eller Innsbruck, bør du reise tidligere fra Norge og overnatte på veien – og senest ta tog fra København 13.26.

Toget fra Oslo S 07.58/08.14 (alle dager) er i Göteborg 11.45, og kan få deg til København 16.29 og til Hamburg 22.17 (21.57 i sommer).
Jeg anbefaler ikke å ta sommerens tog med ankomst 21.57 for å rekke nattog mot Basel/Zürich 22.07. Men: det finnes et tog med avgang fra Hamburg 22.28 som «tar igjen» nattoget i Hannover – er du en spenningssøker med fleksibel billett, er det mulig å prøve seg.

Toget fra Oslo S 09.58/10.14 (alle dager) er i Göteborg 13.45, og kan få deg til København 18.29 og til Hamburg 00.25.

Toget fra Oslo S 11.58/12.14 (alle dager) er i Göteborg 15.45, og kan få deg til København 20.29 (19.50 i sommer, med SJ Snabbtåg Göteborg-Malmö).

Toget fra Oslo S 14.14 (alle dager) er i Göteborg 17.40, og kan få deg til Malmö 20.57 (Snabbtåg Göteborg-Malmö, kun i sommer) eller 21.48 (Öresundståg) i tide til Snälltågets nattog mot Hamburg og Berlin, med avgang 22.25 (starter 30. mars 2024). På lørdag og søndag, samt i sommer, er det denne avgangen du må bruke for å nå SJs nattog fra Malmö til Hamburg og Berlin. Du kan være i København 21.50 med Snabbtåg Göteborg-Malmö, eller 22.29 med Öresundståg.

Toget fra Oslo S 15.46 (mandag-fredag, ikke i sommer) er i Göteborg 19.18, og kan få deg til Malmö 22.48, i tide til SJs nattog mot Hamburg og Berlin, med avgang 23.41. Du kan være i København 23.29. Toget går ikke i sommer, da må du ta avgangen 14.14 for å nå nattog fra Malmö – og det har vært et par forsinkelser på strekningen i vår, så 14.14 er uansett et tryggere valg for å nå nattoget.

Toget fra Oslo S 16.16 (lørdag og søndag, hver dag i sommer fra 23. juni) er i Göteborg 19.40, og kan få deg til Malmö 23.48. Der kan du bytte, og komme til København 01.15.

Toget fra Oslo S 18.10 (alle dager) er i Göteborg 21.45, og har forbindelse til Halmstad, men ikke lenger.

Enkeltbilletter Oslo-Göteborg kjøpes hos Entur eller Vy. Skal du reise så billig som mulig, bør denne billetten kjøpes separat.

Du kan også kjøpe samlet billett helt fra Oslo til Sør-Sverige eller København hos SJ eller Vy Sverige. Dette er imidlertid oftest dyrere enn å kjøpe separat (typisk 790-852 svenske kroner for gjennomgående billett, mot 249-349 norske kroner for Oslo-Göteborg hos Vy og 463 svenske kroner for Öresundståg Göteborg-København hos Skånetrafiken – her finnes også grupperabatt).

Med interrailbillett er det bare å hoppe på togene Oslo-Göteborg. Det er ikke nødvendig – eller alltid mulig – å reservere sitteplass, men det er mulig å reservere cirka 10 prosent av setene mot et gebyr ved henvendelse til Entur – noe som oftest er helt unødvendig. Vanligvis er det temmelig fullt i den kupeen der du kan reservere – og god plass på resten av toget.

I tillegg til tog, kjører busselskapene Vy/Bus4You og Flixbus hyppige avganger mellom Oslo og Göteborg. Buss- og togstasjonen i Göteborg er i samme bygg. Interrail gjelder ikke på bussene.

Kommer du med nattog fra Bergen, Stavanger eller Trondheim, rekker du toget klokken 07.58/08.14 morgenen etter fra Oslo.

2. Göteborg-Malmö-København

Fra Göteborg til København er det to ulike togselskaper som kjører.

1. Øresundståg går direkte til København og fortsetter videre til Østerport på dansk side. Disse går hver time fra Göteborg (minuttall .40), stanser relativt hyppig og bruker nesten 4 timer til København H.

Har du interrail kan du bare hoppe på, det er ikke mulig å reservere plass. Kjøp mat og drikke til turen i Göteborg.

Enkeltbilletter finner du på Hallandstrafikens eller Skånetrafikens apper og billettautomater. Du kjøper idet du reiser – og får en billett som også er gyldig på lokal kollektivtrafikk før og etter togreisen, om du trenger det. Det er også grupperabatt hvis du kjøper på denne måten. Du kan forhåndskjøpe billetter hos SJ eller Öresundståg – men det er dyrere, og da binder du deg til en spesifikk avgang.

Togene kan inngå som del av en lengre billett bestilt fra Deutsche Bahn. Bruk dette hvis du skal lengre enn til Danmark – og selv til byer i Danmark kan det være billigere å kjøpe Deutsche Bahn-billett til Flensburg, men ikke bruke siste del av billetten.

2. SJs Snabbtåg går annenhver-tredjehver time (seks ganger daglig i sommer) mellom Göteborg og Malmö, med overgang til Øresundståg til København. Dette er raske tog med få stopp, kafévogn med brødmat, varmretter og alkoholbevilling og har kortere reisetid – selv om du må bytte i Lund eller Malmö hvis du skal til København og videre sørover. Her gjelder vanlige SJ-regler, med billetter som blir gradvis dyrere, så her bør du forhåndsbestille. Plassreservasjon er obligatorisk om du har Interrail, noe du kan bestille på SJs nettside (men pass på, det kan være vanskelig å forstå hvordan).

Dobbeltsjekk rutetidene på SJs reiseplanlegger! SJ publiserer ikke vanlige tidtabeller, noe som gjør det vanskelig å holde guider som denne oppdaterte.

Du må ta Öresundståg videre fra Lund eller Malmö for å komme til København, disse går hvert 15. minutt (enda oftere i rush). Bytt i Lund hvis du vil ha kort gangvei, bytt i Malmö hvis du vil innom en stasjon med mange fasiliteter.

Overgang til nattog fra Malmö til Tyskland – og fra Hamburg til Wien/Zürich

Vil du ta nattog fra Malmö mot Hamburg/Berlin må du rekke Öresundståg 18.40 (Snälltågets nattog, avgang fra Malmö 22.25) eller 19.40 (SJs nattog, avgang fra Malmö 23.25) fra Göteborg, eller SJs Snabbtåg med avgang 19.24 (18.24 i sommer).

Er du på sporet av nattog fra Hamburg til Offenburg/Basel/Zürich, må du nå DB/DSBs tog fra København 15.26. Fra Göteborg må du senest ta SJs Snabbtåg klokken 10.24 (bytte i Malmö, ikke i sommer) eller Øresundståg 10.40 (direkte til København).

Vil du ta nattog fra Hamburg til Wien/Innsbruck, må du nå DB/DSBs tog fra København 13.26 – og det rekker du ikke samme dag fra Oslo. Da må du overnatte i f.eks Göteborg, eller et annet sted langs ruta.

3. København-Hamburg

På vei fra Danmark til Tyskland går det både raske direktetog og forbindelser med bytte. Det er fem daglige direkteavganger – og blir hele sju i sommer. Dette er imidlertid hele Nordens hovedvei til kontinentet med tog, og det blir ofte fullt. Derfor anbefales plassreservasjon på strekningen. I juni, juli og august 2024 er det obligatorisk med plassbillett på direktetogene.

Strekningen kjøres nå med gamle, tyske vogner. Det forventes at nye tog settes inn på strekningen i løpet av høsten 2024.

Sporarbeid i Danmark gjennom sommeren 2024 gjør at tidene for togene mellom København og Hamburg, både direkte og med bytte i Fredericia, endres fra dag til dag. Tog på vei sørover vil ofte avgå tidligere fra København enn rutene sier, mens tog på vei nordover ofte vil ankomme København senere enn planlagt. Avvikene varierer fra dag til dag. Se DSBs oversikt over endringer her!
Søk opp ditt tog på Rejseplanen for detaljer.

Mellom 14. og 21. juli er det et stort sporarbeid mellom Slagelse og Korsør. Togene erstattes av buss på denne strekningen. Reisetiden blir 60-80 minutter forlenget. Nattogene fra SJ og Snälltåget innstilles i denne perioden.
Søk opp ditt tog på DSBs utenlandsreiseplanlegger for detaljer. 19.-21. juli er det i tillegg buss for tog mellom Padborg og Hamburg – så da vil denne reisen ta tid!

1. Det går direkte tog mellom København og Hamburg 07.26, 09.26, 11.26, 13.26 og 15.26. Sommeren 2024 (14. juni-25. august) vil det i tillegg gå direkteavganger 05.26 og 17.26, samt et «nattog» med kun sitteplasser (frem til 13. september, ikke lørdag). De kjører via Odense, Kolding og Padborg til Hamburg.

Sporarbeid gjør at avgangstidene fra København endres – søk opp din avgang på f.eks DBs reiseplanlegger!

Det innføres obligatorisk plassreservasjon for IC-, EC- og ICE-tog til/fra Tyskland fra 1. juni til og med 1. september 2024. I den perioden MÅ du ha reservasjon for å bruke direktetogene – men togene med bytte (punkt 2) kan tas uten reservasjon.

Utenom sommeren er det ikke obligatorisk med plassreservasjoner. Det anbefales imidlertid alltid, for disse togene blir fulle. Den kan bestilles her. Den koster 30 danske kroner for alle, enten du har enkeltbillett eller Interrail. Har du ikke interrail, kan du bestille enkeltbillett med reservasjon her.

Det går forbindelser med bytte (punkt 2) senere enn disse, så det seneste man kan komme seg til Hamburg samme kveld er med avgang 18.56 fra København.

2. Det går i tillegg avganger mellom København og Hamburg med bytte i Fredericia og Flensburg, og noen ganger i Neumünster. Disse går annenhver time fra København – vanligvis 06.56, 08.56, 10.56, 12.56, 14.56, 16.56 og 18.56. Her endres også tidene i sommer – så bruk Rejseplanen for å sjekke din avreisedato! På disse forbindelsene er det oftest god plass – men man kan reservere plass hvis man vil mellom København og Flensburg, og det er spesielt lurt for strekningen København-Fredericia. For strekningen Flensburg-Hamburg er det ikke mulig å reservere plass.

Bruk den danske Rejseplanen eller den tyske reiseplanleggeren til Deutsche Bahn for å finne detaljene om rutene.

Tidtabellen for disse togene er godt gjemt i tabell 81 i dette ruteplanheftet! (pdf)

Nattog: Det går to tog nattestid på denne strekningen, tre på sommeren og i storhelger:
1. Snälltågets nattog Stockholm-Malmö-Berlin. Avgang fra Malmö 22.25, til Hamburg 05.31 og Berlin 07.46. Ikke lørdag. Avgangene i 2024 starter 30. mars.

2. SJs nattog Stockholm-Malmö-Berlin. Avgang fra Malmö 23.41, til Hamburg 06.00 og Berlin 09.25. Avgang hver natt.

3. DB/DSBs nattavgang med kun sitteplasser. Går kun om sommeren og ved juletider. Normal avgang fra København H 23.59, til Hamburg 06.24. Dette er et dagtog som går på natta, uten ligge- eller sovemulighet, kun vanlige seter. Plassreservasjon obligatorisk – kan bestilles her.

Alle nattog er innstilt 13.-21. juli på grunn av sporarbeid.

Ferjer som kan være et alternativ:
Göteborg-Frederikshavn (Stena Line)
Göteborg-Kiel (Stena Line)
Halmstad-Grenå (Stena Line)
Malmö-Travemünde (Finnlines)
Trelleborg-Rostock (Stena Line)
Trelleborg-Rostock (TT Line)
Trelleborg-Travemünde (TT Line)
Trelleborg-Swinoujscie (TT Line)
Gedser-Rostock (ForSea)
Ystad-Swinoujscie (Unity Line)
Ystad-Swinoujscie (Polferries)
Karlskrona-Gdynia (Stena Line)
Nynäshamn-Gdansk (Polferries)

4. Fra Hamburg og videre

Det hender at togene fra Danmark til Hamburg er forsinket. Si fra til konduktøren hvis du har en videreforbindelse i Hamburg!

Skal du hvor som helst i Tyskland, går det hyppige togforbindelser fra Hamburg. Bestill gjerne gjennomgående billett helt fra Göteborg på DBs nettside. Skal du overnatte i Hamburg og fortsette neste dag, bruk funksjonen «Stopover» – da får du en sammenhengende billett selv om du overnatter, og det er billigere.

Klokken 20.10, kun 6 minutter etter planlagt ankomst fra København med avgangen 15.26, går nattoget til München/Innsbruck (med forbindelser til Italia) og Wien (med forbindelser til Slovakia, Ungarn, Romania, Slovenia og Kroatia). Dette nattoget er det første som går med ÖBBs flunkende nye nattogsett, med sovekapsler, ligge- og sovevogner. Jeg anbefaler på det sterkeste å ta toget fra København 13.26 hvis du har som mål å rekke dette toget – det betyr at du ikke kan regne med å nå dette toget samme kveld hvis man reiser fra Oslo på morgenen.

Det andre nattoget går ikke før 22.07, i retning Offenburg (med forbindelser til Strasbourg og Paris), Freiburg, Basel (med forbindelser til Paris, Sør-Frankrike og Spania) og Zürich (med forbindelser til Italia og Østerrike). Sjekk tidene på Deutsche Bahns nettside eller på din plassbillett før avreise, enkelte netter kan toget være innstilt eller avgangstiden bli endret grunnet banearbeid.

Nattogene går oftest fra spor 14 på Hamburg Hbf. Dette er det sporet som er nærmest utgangen Mönckebergstrasse/City eller Spitalerstrasse/City. Når du kommer av toget: gå til nærmeste (rulle)trapp opp, følg skiltingen i retning høyere spornummer og du skal finne spor 14 ganske lett. Her kan du finne kart over Hamburg Hbf.

Ta gjerne en overnatting i Hamburg! Det blir oftest billigere enn ligge- eller sovekupe på de relativt dyre Nightjet-nattogene. I tillegg har byen mye å by på, og er en flott destinasjon i seg selv. Det er gode togforbindelser på dagtid til det meste av Europa. Tog til Berlin tar under to timer, og gir forbindelse til Polen, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn og videre sør- og østover i Europa. Tog i retning Köln tar rundt fire timer, og gir forbindelser til Nederland, Belgia, Storbritannia og Frankrike. Tog i retning Frankfurt og München tar deg ned mot Alpene, Rivieraen, Spania eller Italia.

Her finner du rutetider for nær sagt alle tog i Europa!

Vil du at det skal bli lettere å reise miljøvennlig?

Støtt oss i arbeidet for å styrke de grønne transportmidlene!

Rutetider nordover

OBS! Tidene i tabellene er de offisielle rutene. Disse endres ved sporarbeid og andre hendelser, planlagte og uplanlagte. Dobbeltsjekk alltid med reiseplanleggere som Entur (Norge), Resrobot (Sverige), SJ (Sverige), DSB (Danmark), Rejseplanen (Danmark) og Deutsche Bahn (Tyskland, men med ruter for hele Europa).

Banearbeid kan enkelte dager føre til at man ikke når disse forbindelsene. Sjekk nettsider for ruteplanlegging (SJ, Öresundståg, Deutsche Bahn) for oppdaterte tider!

Se DSBs oversikt over endringer mellom Hamburg og København her!

Mellom 14. og 21. juli er det et stort sporarbeid mellom Korsør og Slagelse i Danmark. Togene erstattes av buss på denne strekningen. Reisetiden blir 60-80 minutter forlenget. Nattogene fra SJ og Snälltåget innstilles i denne perioden.
Søk opp ditt tog på DSBs utenlandsreiseplanlegger for detaljer. 19.-21. juli er det i tillegg buss for tog mellom Hamburg og Padborg – så da vil denne reisen ta tid!

Fra Hamburg til Oslo

Når du skal hjemover, har det skjedd betydelige forbedringer de siste årene. Du kan komme deg til Oslo med tog alle dager, hvis du ankommer Hamburg med Nightjet sørfra, og nattoget er i tide (det er virkelig ikke alltid) – eller reiser på morgenen fra Hamburg. Nattogene ankommer Hamburg 07.54 (fra Zürich/Basel/Offenburg) og 08.47 (fra Wien/Innsbruck/München) – avvik enkelte dager, sjekk Nightjets nettside!

Med avgang fra Hamburg 04.36 (med bytte i Neumünster, Flensburg og Fredericia, ikke søndag) kan du være i København 10.02, i Göteborg 14.20 og i Oslo 19.46/20.02.

Med avgang fra Hamburg 06.40 (med bytte i Flensburg og Fredericia) eller 06.31 (direkte, kun i sommer) kan du være i København 12.02/11.34, i Göteborg 15.35/16.20, og i Oslo 21.44/22.02. I sommer kan du til og med komme deg med tog til Oslo 19.46/20.02 – hvis alt er i rute.

Med avgang fra Hamburg 08.55 (direkte) kan du være i København 13.34, i Göteborg 18.20, og i Oslo 00.02. Det finnes også Snabbtågforbindelse fra Malmö til Göteborg, som gjør at du kan være i Oslo 21.44/22.02 – med litt flaks med overgangene.

Med avgang fra Hamburg 10.53 (direkte) kan du være i København 15.34, i Göteborg 19.35/20.20 og i Oslo 23.47/00.02 – så lenge du tar Snabbtåg-varianten mellom Malmö og Göteborg.

Med avgang fra Hamburg 12.53 (direkte) kan du være i København 17.34 og i Göteborg 21.35/22.20.

Med avgang fra Hamburg 14.53 (direkte) kan du være i København 19.34 og i Göteborg 00.20.

Med avgang fra Hamburg 16.53 (direkte) kan du være i København 21.34.

Med avgang fra Hamburg 18.53 (direkte, i sommer) eller 18.43 (med bytte) kan du være i København 23.34 (i sommer) eller 01.00.

Det går tre nattforbindelser:

SJs nattog går fra Hamburg 22.03, og er i Malmö 03.59 – finn heller veier fra Alvesta eller Nässjö til Göteborg, så kan du sove litt lenger.

Snälltågets nattog (ikke lørdag, frem til 3. november) går fra Hamburg 23.59, og er i Malmö 07.25 – og du kan være i Göteborg 11.20 og i Oslo 15.47/16.02.

DB/DSBs «nattog» med kun sitteplasser går fra Hamburg 23.56, og er i København 06.34 – og du kan være i Göteborg 11.20 og i Oslo 15.47/16.02.

Bruk Deutsche Bahns reiseplanlegger for å finne pålitelige rutetider. PS: Sommeren 2024 gjør sporarbeid i Danmark at togene fra Hamburg ofte vil komme senere til København enn planlagt. Danske Rejseplanen har detaljene for akkurat din avgang – søk den opp ved å søke forbindelser fra Padborg (første stasjon i Danmark) til København.

Billetter

Interrail

Interrail er gyldig på alle togene som er nevnt i denne guiden. Plassbilletter er obligatorisk på SJs Snabbtåg (kjøpes hos SJ, se beskrivelse av hvordan de kjøpes her), samt på nattogene mellom Malmö og Hamburg/Berlin. Mellom København og Hamburg er det ofte fullt, så her anbefaler jeg alltid å kjøpe plassbillett hvis du tar direktetoget – og det er obligatorisk i juni, juli og august (kjøpes her). Vil du ikke kjøpe plassbillett, ta forbindelsene med bytte i Fredericia og Flensburg.

På andre tog er det ikke nødvendig, og ofte ikke engang mulig, å reservere plass. Sørg for at du har en gyldig interrailbillett, før opp avgangen i reisedagboka/RailPlanner og hopp på – eller kjøp en gyldig enkeltbillett.

Les her hvordan du bestiller plassbilletter for interrail i hele Europa.

Enkeltbilletter

  • Skal du fra Norge til Göteborg, og ikke lengre? Kjøp billetter hos Vy eller Entur, akkurat som du kjøper norske billetter.
  • Skal du fra Norge til en svensk by sør for Göteborg, eller til København? Kjøp Norge-Göteborg på Vy eller Entur, og Göteborg-København (eller stasjoner imellom) hos Skånetrafiken på app eller automat idet du reiser, hvis du tar Öresundståg, og hos SJ hvis du tar Snabbtåg. Det kan også være aller billigst å kjøpe billett helt til Flensburg i Tyskland hos Deutsche Bahn, selv om du skal reise kortere enn det. Se min artikkel om billetter på strekningen Oslo-København.
  • Skal du fra Norge til en annen by i Danmark enn København, på Fyn/Jylland? Kjøp billett Norge-Göteborg hos Vy eller Entur, og Göteborg-Flensburg (ja, Flensburg) hos Deutsche Bahn. Du har da en billett helt til Tyskland, men dette er oftest billigste billettmulighet til f.eks Odense, Fredericia eller Kolding. Skal du videre til f.eks Århus eller Aalborg, kjøper du i tillegg billett fra Fredericia eller Kolding og dit hos DSB.
  • Skal du fra Norge til Tyskland, Nederland, Belgia, Luxembourg, Sveits, Østerrike eller til en av de større byene i Polen eller Tsjekkia? Kjøp billett Norge-Göteborg hos Vy eller Entur, og billett fra Göteborg direkte dit du skal hos Deutsche Bahn. Husk at du kan legge inn «Stopover» for å få fornuftige pauser/overnattinger på turen.
  • Skal du fra Norge til et annet land som deltar i Deutsche Bahns Sparpreis-samarbeid? Kjøp billett Norge-Göteborg hos Vy eller Entur, Göteborg-Hamburg (eller en annen tysk by) hos Deutsche Bahn, og en separat billett fra Hamburg (eller den tyske byen du velger) til din destinasjon, også hos Deutsche Bahn. Dette gir de billigste billettene til f.eks Italia, Frankrike, Ungarn og Kroatia.
  • Skal du til Storbritannia eller Irland? Kjøp billett Norge-Göteborg hos Vy eller Entur, Göteborg-Hamburg hos Deutsche Bahn og Hamburg-London som en separat billett, også hos Deutsche Bahn. Dette blir billigst, men fungerer kun hvis det finnes Super Sparpreis-billetter ledige på alle tog mellom Hamburg og Brussel, og du ikke vil ta pauser på veien.
    Hvis det ikke fungerer, bestill Göteborg-Brussel hos Deutsche Bahn, og Brussel-London hos Eurostar.
    Deretter følger du tipsene fra verdens beste togblogger, The man in Seat 61, om billetter i Storbritannia.
  • Skal du til andre land som ikke deltar i DBs samarbeid, for eksempel Spania? Da bør du kjøpe billett så langt som det går gjennom Deutsche Bahn, og supplere med billetter fra det nasjonale togselskapet dit du skal. Reisebyråene RailEuropeOmio og Trainline kan også være til god hjelp.

Hva er best av interrail og enkeltbilletter?

Her finnes det ingen fasitsvar. Vil du ha fleksibilitet, eller skal reise mye rundt i de landene der enkeltbilletter er dyre og rabattene er få (spesielt Storbritannia og Sveits), bør du satse på interrailbillett. Skal du imidlertid tur/retur til kun én destinasjon, eller reise rundt i land der enkeltbilletter er billige eller togtilbudet er sparsomt (Polen, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn, Estland, Latvia, Litauen, Portugal, Slovenia, Kroatia, Serbia, Romania, Bulgaria, Hellas, Tyrkia, Kosovo, Montenegro) er en interrailbillett oftest penger ut av vinduet.

Så er det de landene der togbilletter er sånn middels priset, og du ofte kan få billige billetter ved forhåndskjøp, slik som i Norge. Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Frankrike, Spania, Italia og Østerrike hører til her. Nederland og Belgia er eksempler på land der du ikke kan få billige forhåndsbilletter, men som likevel har enkeltbillettpriser og billettsystemer som er fleksible og ikke alt for dyre. Her er det umulig å si på forhånd om interrail eller enkeltbilletter blir billigst, men i land som ikke krever reservasjon på sine langdistansetog (Danmark, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia, TER-tog i Frankrike, regiontog i Italia) gir Interrail en fleksibilitet som enkeltbilletter ikke har, og som kan være verdt å betale for.

Alternativer

Det finnes flere måter å reise melkeruta på – og tross at togtilbudet er usammenhengende, er det en hyggelig tur!

Del opp turen! Det er mange hyggelige steder å stoppe langs melkeruta. Og hvorfor skal du absolutt stresse med å komme deg langt nedover kontinentet så fort som mulig? Fredrikstad med Gamlebyen, Trollhättan med SAAB-fabrikk og fantastisk fosseslipp, Varberg med nydelig festning og en replika av Lenins favorittbad i St. Petersburg, sommerbyen Halmstad med Sveriges kanskje beste strand, Helsingborg med fabelaktig kulturhus og hyggelig gågate, falafelens hovedstad Malmö med Nordens kuleste hus Turning Torso, H. C. Andersens Odense, Kolding med Koldinghus slott, Flensburg med danskspråklig minoritet og særegent øl, Rendsburg med sin gigantiske togbro som du får kjøre over – Melkeruta kan være en hel ferie i seg selv!

– Du kan ta ferje mellom Helsingborg og Helsingør, samt tog på dansk side mellom Helsingør og København. Det er omtrent like raskt som toget over Øresundsbroen, og gir et fint avbrekk på turen.

Flixbus har avganger hele veien mellom Oslo og Hamburg/Berlin/Praha (ofte med bytter), samt daglige avganger til København.

Vy/Bus4You har flere daglige bussavganger til København.

– Det går båter fra Sør-Sverige til Tyskland/Polen der man kan sove. Gode alternativer er Stena Lines båt fra Trelleborg til Rostock, Finnlines’ båt fra Malmö til Travemünde og Polferries og Unity Lines ferjer fra Ystad til Swinoujscie. TT Line har også flere avganger fra Trelleborg til Tyskland, Polen og Litauen.

– Det går båter fra Norge til Danmark og Tyskland, fra Bergen, Stavanger, Kristiansand, Larvik og Oslo. Se vår guideside På ferie uten fly eller bil for en gjennomgang av alle reisemuligheter ut av Norge.

Naturvernforbundets mening

Togtilbudet fra Norge til det europeiske kontinentet er fortsatt fragmentert og dårlig. Med den interessen man nå ser for togferie, haster det med å få på plass et fremtidsrettet helårstilbud som kan gi mer forutsigbarhet, direkte forbindelser og raskere reisevei. Direkteforbindelser fra Oslo til Malmö/København, samt direkte nattog til København, Hamburg eller lenger, vil bety mye for å gjøre togferien mer overkommelig for reisende fra Norge. Det samme vil muligheten for kjøp av gjennomgående billetter.

Samordningen når du skal reise langt er ikke-eksisterende. Både på tur og retur er det små minuttjusteringer som skal til for å lage et sammenhengende tilbud, men dette blir ikke prioritert. Dette gjør melkeruta mellom Oslo, Göteborg, København og Hamburg til en barriere for de reisende, selv om tilbudet på enkeltstrekningene er ok. Lange, tvungne pauser i Göteborg og/eller København gjør at toget blir mindre attraktivt for de som ønsker å komme raskt frem.

Nattogene fra Stockholm via Malmö til Hamburg og Berlin, samt flere avganger mellom Oslo og Göteborg hjelper på situasjonen. Det samme vil det gjøre når de store byggeprosjektene i Sverige (Västlänken, Varbergstunneln) er ferdige – og, ikke minst, når Femerntunnelen mellom Danmark og Tyskland står ferdig i 2029. Det er altså positive trekk å spore for togforbindelsen mellom Norge og kontinentet – men fortsatt et stykke frem til det er et godt, intuitivt togtilbud for alle.

Les flere reiseguider fra Naturvernforbundet!