Melkeruta med tog mot København og Hamburg

Skal du reise med tog til kontinentet, er ofte den beste ruta fra Oslo via Göteborg og København til Hamburg. Vi guider deg på turen!

Rutetidene i saken gjelder fram til 14. april 2026. Fram til 30. mars kjøres et redusert tilbud mellom Oslo og Göteborg på grunn av materiellmangel på regionaltogene på Østlandet.

Finner du feil, send en mail til ka@naturvernforbundet.no!

Det er ikke alltid lett å finne ut hvordan man tar tog mellom Oslo og København/Hamburg. Naturvernforbundet gir deg derfor en guide til det noe oppstykkede togtilbudet som faktisk finnes.

Annonse

Naturvernforbundet jobber for gjennomgående dagtog til København, og gjerne nattog hele veien til Hamburg eller lenger!
I dag eksisterer det lite samordning mellom togene på delstrekningene mellom Oslo og Hamburg. Hvis rutene passer, er det oftest et resultat av flaks. Ofte mister du forbindelsen videre med 5-10 minutters margin – og må vente en time eller to.

Så da gjelder det å legge inn lunsj- og sightseeingpauser. Og matpauser er en god idé – kun SJ Snabbtåg mellom Göteborg og Malmö har en ordentlig kafévogn. Nattogene fra Snälltåget og SJ har begrenset servering.

Men enkelte avganger er bedre tilpasset. Det ser også ut til å bli en bedre situasjon i 2026 enn på lenge!

Nyheter fra 14. desember 2025:

  • Færre avganger mellom Oslo og Göteborg frem til 30. mars.
  • Direkte avganger Oslo-Malmö med Vy i helger og ferier.
  • Öresundståg mellom Göteborg og København får endrede rutetider – som er bedre tilpasset togene til/fra Oslo.
  • Nye togsett settes inn mellom København og Hamburg – og antall avganger økes til 10 per dag hver vei i sommersesongen (færre ellers i året, men likevel flere enn nå).

Nyheter senere i 2026:

  • Nattog Malmö-Basel, kjørt av sveitsiske SBB, starter 15. april – med forbehold om godkjenning i parlamentet i Sveits. Kjøres tre ganger ukentlig.
    Siste nytt (27. november): Det er politisk uenighet om støtte til dette toget i Sveits – saken er under behandling. Det er fortsatt usikkert om det blir noe av dette toget.
  • Snälltågets nattog Stockholm-Malmö-Hamburg-Berlin er i gang igjen fra 27. mars – med avganger alle dager unntatt lørdag. Snälltåget vurderer også oppstart av et dagtog til/fra Oslo. De vil også utvide togets sesong – siden SJs nattog legges ned i slutten av august.
  • Snälltåget starter også direkte dagtog Stockholm-Malmö-Hamburg fra 4. mai.
  • To direkte, daglige avganger København-Hamburg-Berlin-Praha fra 1. mai – med tsjekkisk Railjet.
  • Fra 22. mai blir også det gamle «tullenattoget» København-Hamburg erstattet med en tsjekkisk Railjet som skal gå på natta hele veien mellom København og Praha. Kun sitteplasser.
  • SJs nattog Stockholm-Malmö-Hamburg-Berlin legges ned fra 31. august. Kan bli erstattet av enkelte avganger kjørt av den tyske operatøren RDC – som forøvrig er selskapet som låner ut vogner til SJ til dette toget.
  • SJs nattog Stockholm-Malmö-Hamburg-Berlin vil, på enkelte dager, få Göteborg som endestasjon istedenfor Stockholm. Dette gjør forbindelser til/fra Norge enklere – og du kan nå nattoget sørover med avreise 18.10 fra Oslo. Nordover er det imidlertid kun god forbindelse med nattoget som ankommer Göteborg lørdag morgen.
  • 11. juli starter et direkte dagtog København-Hamburg-Hannover-Frankfurt. Avgang fra København 9.22 på morgenen. Toget vil gå i sommer, samt mandag, fredag og søndag frem til 23. oktober 2026.

Hva skal til for at vi skal slutte å kalle denne strekningen «Melkeruta»?

  • Direkte dagtog Oslo-København, med minst to daglige avganger.
  • Nattog fra Oslo og sørover – til København eller Hamburg – eller lenger.
  • I tillegg: opprettholdelse av dagens tilbud, med bedre overgangstider.

Når dette er på plass, lover vi å slutte å kalle strekningen for «Melkeruta»!

Togstasjon i TysklandJan Kraus

Bli medlem!

Vil du støtte Naturvernforbundets arbeid for et bedre togtilbud i, til og fra Norge – for eksempel til København og Hamburg, og dermed til resten av kontinental-Europa?

Banearbeid og ruteendringer kan enkelte dager føre til at man ikke når de foreslåtte forbindelsene. Sjekk nettsider for ruteplanlegging (SJ, Öresundståg, Rejseplanen, Deutsche Bahn) for dagen du skal reise for pålitelige tider!

Rutetider

Oslo-Göteborg-Malmö-København-Hamburg:

Hamburg-København-Malmö-Göteborg-Oslo:

OBS! Tidene i tabellene er de planlagte rutene. Disse endres ved sporarbeid og andre hendelser, og da kan forbindelsene ryke. Dobbeltsjekk alltid med oppdaterte reiseplanleggere som Entur (Norge), Resrobot (Sverige), SJ (Sverige), DSB (Danmark), Rejseplanen (Danmark) og Deutsche Bahn (Tyskland, men med ruter for hele Europa).

Rutebeskrivelse sørover:

1. Oslo-Göteborg

Norges hovedforbindelse til kontinentet med tog. Mellom Oslo og Göteborg går det vanligvis tog annenhver time. Mellom 14. desember 2025 og 30. mars 2026 begrenses tilbudet til 5 avganger daglig på hverdager – ofte med fire timers mellomrom (avgang fra Oslo 06.11, 10.14, 14.14, 15.45 og 18.10). I helgene vil det fortsatt gå 7 avganger sørover, 8 avganger nordover (avgang fra Oslo 06.11, 08.14, 10.14, 12.14, 14.14, 16.14 og 18.10).

Vanligvis går ingen tog fra Oslo lenger enn til Göteborg – så der må du bytte. Men i 2026 vil Vy kjøre direkte tog mellom Oslo og Malmö i helger og ferier. Direkte tog gir kortere reisetid og færre bytter – selv om tidsbesparelsen er mindre enn i 2025, siden forbindelsen til Öresundståg blir mer effektiv.

Det finnes også planer om gjennomgående tog fra flere selskaper i løpet av 2026/27 – følg med her, så får du høre det først!

Ingen av togene Oslo-Göteborg (Malmö) har servering utover drikke- og snacksautomater. Oslo S og Göteborg C har et bredt utvalg av butikker og serveringssteder.

Togene kjøres av Vy, med samme type tog som regionaltogene på Østlandet.

Enkeltbilletter selges hos Vy eller Entur. Skal du videre mot København, kan du kjøpe billett for hele strekningen fra SJ eller Entur – men det er oftest billigere og mer fleksibelt å dele opp billettbestillingen i Göteborg. Tar du en av togene fra Oslo som går direkte til Malmö, kan du kjøpe billett fra Vy hele veien dit.

Interrailbillett er gyldig – men er du bosatt i Norge bruker du en av reisedagene som er avsatt til reiser i eget bostedsland. Ingen plassreservasjoner, bortsett fra i en liten del av toget – så bare kjøp billett og sett deg der det er ledig. Det er sjelden problem med å få sitteplass, men i rushtid og store utfartshelger er det lurt å møte opp tidlig på Oslo S.

I tillegg til togene kjører busselskapene Vy/Bus4You og Flixbus hyppige avganger mellom Oslo og Göteborg. Rutene endres mye gjennom året, og er ikke oppført i tabellene på denne siden. Buss- og togstasjonen i Göteborg er i samme bygg. Interrail gjelder ikke på bussene.

Toget fra Oslo S 06.11 (mandag-fredag) er i Göteborg 09.45, og kan vanligvis få deg til:
– Malmö 12.54 (med SJ Snabbtåg 10.24) eller 13.48 (Øresundståg fra Göteborg 10.40)
– København 13.39 (med SJ Snabbtåg Göteborg-Malmö 10.24 og overgang til Øresundståg) eller 14.27 (direkte Øresundståg)
– Hamburg 19.00 (med SJ Snabbtåg Göteborg-Malmö, Øresundståg Malmö-København og tog København-Hamburg 14.22) eller 20.59 (med Øresundståg Göteborg-København og tog København-Hamburg 16.22).
Med denne avgangen kan du nå nattogene samme kveld fra Hamburg – klokken 20.10 til Wien/Innsbruck, og klokken 22.07 til Basel/Zürich.

Toget fra Oslo 08.14 (alle dager) er i Göteborg 11.45, og kan vanligvis få deg til:
– Malmö 15.48 (Øresundståg fra Göteborg 12.40)
– København 16.27 (Øresundståg fra Göteborg 12.40)
Hamburg 00.27 (med Öresundståg fra Göteborg 12.40 eller SJ Snabbtåg 13.24, og forbindelse fra København med bytte i Fredericia, Flensburg og Neumünster til Hamburg)
Dette er den tidligste avgangen du kan nå hvis du kommer med nattog fra Stavanger, Bergen eller Trondheim til Oslo.

Toget fra Oslo 10.14 (alle dager) er i Göteborg 13.45, og kan vanligvis få deg til:
– Malmö 17.48 (Øresundståg fra Göteborg 14.40)
– København 18.27 (Øresundståg fra Göteborg 14.40)
Fra 20. desember vil dette toget gå direkte til Malmö C på lørdager.

Toget fra Oslo 12.14 (alle dager) er i Göteborg 15.45, og kan vanligvis få deg til:
– Malmö 18.56 (SJ Snabbtåg fra Göteborg 16.19, ikke søndag) eller 19.48 (Øresundståg fra Göteborg 16.40)
– København 19.39 (SJ Snabbtåg fra Göteborg 16.19 til Lund/Malmö alle dager unntatt søndag, bytte til Øresundståg) eller 20.27 (direkte Øresundståg fra Göteborg 16.40)

Toget fra Oslo 14.14 (alle dager) er i Göteborg 17.40, og kan vanligvis få deg til:
– Malmö 21.27 (SJ Snabbtåg fra Göteborg 18.54 alle dager unntatt lørdag) eller 21.48 (Øresundståg fra Göteborg 18.40).
Korrespondanse i Malmö med Snälltågets nattog 22.10 mot Hamburg (05.37) og Berlin (07.45). Snälltåget går alle dager unntatt lørdag til 2. november 2025. På lørdager og søndager er det denne avgangen du må bruke for å nå SJs nattog 23.21 mot Hamburg (06.00) og Berlin (09.24), som går alle dager.
– København 22.09 (med Snabbtåg Göteborg-Lund/Malmö 18.54, bytte til Öresundståg) eller 22.27 (med Øresundståg direkte Göteborg-København 18.40)
Fra 19. desember 2025 vil dette toget gå direkte til Malmö C på fredager.

Toget fra Oslo 15.45 (mandag-fredag) er i Göteborg 19.15, og kan vanligvis få deg til:
– Malmö 22.48 (Øresundståg fra Göteborg 19.40). Korrespondanse med SJs nattog 23.21 til Hamburg (06.00) og Berlin (09.24).
– København 23.27 (Øresundståg fra Göteborg 19.40)

Toget fra Oslo 16.15 (lørdag og søndag) er i Göteborg 19.45, og kan vanligvis få deg til:
– Malmö 23.48 (Øresundståg fra Göteborg 20.40). Her kan du vente, og ta nattavgang med Øresundståg 00.35 til København 01.32.

Toget fra Oslo 18.10 (alle dager) er i Göteborg 21.45, og kan vanligvis få deg til Halmstad, men ikke lenger. På utvalgte dager (20/12, 17/1, 18/1, 31/1, 1/2, 28/2, 1/3, 14/3, 15/3, 28/3, 29/3) korresponderer toget med direkte nattog Göteborg-Hamburg-Berlin, med avreise fra Göteborg 22.09. Ankomst Hamburg 08.13, ankomst Berlin 11.03.

2. Göteborg-Malmö-København

Fra Göteborg til København er det vanligvis to ulike togselskaper som kjører. Øresundståg går hver time – med mange stopp, direkte til København. SJ Snabbtåg går til Malmö, med færre stopp og kafévogn – men du må bytte til Øresundståg i Lund eller Malmö om du skal mot København eller videre.

Fra 14. desember 2025 vil to av Vys tog Oslo-Göteborg i uka fortsette direkte til Malmö i helger, ferier og på sommeren. Fra samme dato blir avgangstidene fra Göteborg og sørover lagt 15 minutter senere, på minuttall .55 – noe som vil gi bedre forbindelse fra Oslotogene og sørover hvis alt er i rute.

Stasjonen i Göteborg, og kjøpesenteret Nordstan like ved, har et bredt utvalg av butikker og serveringssteder. Her finner du informasjon om Göteborg Centralstation.

OBS! På følgende dager starter nattoget til Hamburg/Berlin i Göteborg, og kan nås med tog fra Oslo klokken 18.10: 20/12, 17/1, 18/1, 31/1, 1/2, 28/2, 1/3, 14/3, 15/3, 28/3, 29/3.

1. Øresundståg går direkte til København H og fortsetter videre til Østerport stasjon. Disse går hver time fra Göteborg (minuttall .40, minuttall .55 fra 14. desember 2025), stanser relativt hyppig og bruker nesten 4 timer til København H (3 timer og 33 minutter fra 14. desember). Det er ikke mulig å reservere plass.

Enkeltbilletter til Öresundståg kjøper du enklest og billigst på Hallandstrafikens eller Skånetrafikens apper og billettautomater. Kjøp idet du reiser – og du får en billett som også er gyldig på lokal kollektivtrafikk før og etter togreisen. Det finnes også grupperabatt. Du kan forhåndskjøpe billetter hos SJ, Entur (i forbindelse med billett fra Norge) eller Øresundståg – men det er dyrere, og da binder du deg til en spesifikk avgang.

Interrailbilletter er gyldige – ingen reservasjoner mulig, uansett billett. Ved banearbeid på strekningen erstattes togene med buss – eller kjører en annen vei.

På lang sikt er det planlagt en dobling av frekvensen på Øresundståg mellom Göteborg og København – altså avganger hver halvtime.

Togene kan inngå som del av en lengre billett bestilt fra Deutsche Bahn. Bruk dette hvis du skal lenger enn til Danmark.

2. SJs Snabbtåg går annenhver-tredjehver time mellom Göteborg og Malmö (annenhver time fra 14. desember, sjeldnere igjen fra 15. februar 2026). Dette er raske tog med få stopp, kafévogn med brødmat, varmretter og alkoholservering og har kortere reisetid – selv om du må bytte i Lund eller Malmö hvis du skal til København og videre. Bytt i Lund hvis du vil ha kort gangvei, bytt i Malmö hvis du vil innom en stasjon med mange fasiliteter – Öresundståg til København går hvert 15. minutt fra disse stasjonene.

På Snabbtåget gjelder vanlige SJ-regler, med billetter som blir gradvis dyrere, så her bør du forhåndsbestille. Du kan kjøpe billett direkte fra Oslo med SJ, men dette er oftest dyrere enn å kjøpe to separate billetter. Kjøper du med SJ hele veien fra Oslo, får du imidlertid «kom-frem-garanti» – det vil si at du kan være med neste tog på samme billett ved forsinkelser som gjør at du mister din forbindelse.

Plassreservasjon er obligatorisk om du har Interrail (75 svenske kroner i 2. klasse, 165 i 1. klasse), finn ut hvordan du bestiller denne i vår Interrailguide (trykk «Sverige»).

Togene kan inngå som del av en lengre billett bestilt fra Deutsche Bahn. Bruk dette hvis du skal lenger enn til Danmark.

Dobbeltsjekk rutetidene på SJs reiseplanlegger! Ved banearbeid på strekningen innstilles ofte disse togene.

Her finner du informasjon om Lund Centralstation og Malmö Centralstation fra svenske Jernhusen.

Her finner du informasjon om Københavns Hovedbanegård fra danske DSB.

3. København-Hamburg

På vei fra Danmark til Tyskland går det både raske direktetog og forbindelser med bytte. Det er seks daglige direkteavganger. Dette er imidlertid hele Nordens hovedvei til kontinentet med tog, og det blir ofte fullt. Jeg anbefaler derfor å kjøpe plassreservasjon på direktetogene på strekningen i god tid. I tiden fra 26. juni til 16. august 2026 er det obligatorisk med plassreservasjon på alle direktetog på strekningen – både om du har enkeltbillett og om du har Interrail.

Strekningen kjøres i all hovedsak med gamle, tyske vogner. Enkelte avganger kjøres med flunkende nye togsett fra Talgo. Det er vanligvis ingen servering på noen av disse togene – men det hender at det kommer rundt en person med varmtvannstank på ryggen og svett pulverkaffe.

PS: Det er sporarbeid i Danmark frem til 1. desember 2025 – sjekk detaljene her. Sporarbeidene gir variasjoner i avgangstider og reisetider.

Fra 4. mai 2026 starter Snälltåget en daglig avgang med dagtog fra Malmö via København Syd til Hamburg. Dette toget vil ha gamle, renoverte vogner og restaurantvogn.

1. Det går direkte tog mellom København og Hamburg 06.22, 08.22, 10.22, 14.22 og 16.22 fra København H.
Alle disse togene kjører via Odense, Kolding og Padborg til Hamburg. Plassbilletter anbefales på disse togene, da de ofte blir fulle. De kan bestilles her (DSB) eller her (DB).

Her finner du informasjon om Hamburg Hbf fra nettsiden Bahnhof.de.

Fra 1. mai 2026 vil avgangene 06.22 og 10.22 bli kjørt fra København til Hamburg Altona, og direkte videre til Berlin, Dresden og Praha. Avgangene blir kjørt med nytt, tsjekkisk togmateriell med kafévogn.

Fra 4. mai 2026 vil Snälltåget kjøre en avgang fra Malmö 16.15, via København Syd 16.47, til Hamburg 21.57. Kjøres med renovert, tysk materiell med restaurantvogn.

2. Det går i tillegg avganger mellom København og Hamburg med bytte i Fredericia og Flensburg, og noen ganger i Neumünster. Her er det lang ventetid i Fredericia – så reisetiden blir betydelig lengre enn med direktetog. Er det fullt på direktetogene, er det denne forbindelsen du må ta – her er det ikke obligatorisk plassreservasjon, heller ikke på sommeren.

Her finner du informasjon om Fredericia stasjon og Flensburg stasjon.

Bruk den tyske reiseplanleggeren til Deutsche Bahn for å finne detaljene om rutene. For å finne rutene med bytte og uten reservasjonsplikt, legg inn en «Stopover» i Fredericia og Flensburg.

Nattog: Det går enkelte tog nattestid på denne strekningen:
1. SJs nattog Stockholm-Malmö-Berlin. Avgang fra Malmö 23.21, til Hamburg 06.00 og Berlin 09.25. Avgang hver natt. Togets Københavnstopp er på Københavns lufthavn Kastrup. Billetter selges kun gjennom SJs nettside.
I 2026 vil toget gå Göteborg-Malmö-Berlin enkelte dager, på grunn av sporarbeid mellom Malmö og Stockholm. Datoer vil komme på denne siden.
Toget legges ned fra 31. august 2026 – enkelte avganger blir muligens videreført av det tyske selskapet RDC.

2. Snälltågets nattog Stockholm-Malmö-Berlin – som kun går i sommerhalvåret. Avgang fra Malmö 22.25, til Hamburg 05.31 og Berlin 07.46. Ikke lørdag. Avgangene i 2026 starter 27. mars. Togets Københavnstopp er på Ørestad eller København Syd stasjon. Billetter selges kun gjennom Snälltågets nettside.

3. Sveitsiske SBB starter nattog fra Malmö C til Basel SBB i Sveits 15. april 2026. Toget vil gå tre ganger i uken, og nås bekvemt med avgangen 10.14 fra Oslo. Det er også teoretisk mulig – men ikke tilrådelig – å nå toget med avgangen 12.14. Det er usikkert om toget vil kunne få finansiell støtte til å starte opp. Følg med på dette blogginnlegget for nyheter.

4. DB/DSBs nattavgang med kun sitteplasser. Går kun ved juletider og sommeren 2026. Normal avgang fra København H 23.35, til Hamburg 05.46. Dette er et dagtog som går på natta, uten ligge- eller sovemulighet, kun vanlige seter. Anbefales ikke – selv om det kommer nye togsett til sommeren 2026, da avgangen kjøres med tsjekkisk togmateriell og fortsetter helt til Praha via Berlin. Plassreservasjon obligatorisk – kan bestilles her.

Ferjer som kan være et alternativ:
Göteborg-Frederikshavn (Stena Line)
Göteborg-Kiel (Stena Line)
Halmstad-Grenå (Stena Line)
Malmö-Travemünde (Finnlines)
Trelleborg-Rostock (Stena Line)
Trelleborg-Rostock (TT Line)
Trelleborg-Travemünde (TT Line)
Trelleborg-Swinoujscie (TT Line)
Gedser-Rostock (ForSea)
Ystad-Swinoujscie (Unity Line)
Ystad-Swinoujscie (Polferries)
Karlskrona-Gdynia (Stena Line)
Nynäshamn-Gdansk (Polferries)

4. Fra Hamburg og videre

Skal du hvor som helst i Tyskland, eller videre, går det hyppige togforbindelser fra Hamburg. Bestill gjerne gjennomgående billett helt fra Göteborg på DBs nettside hvis du tar dagtog hele veien – det blir billigst. Skal du overnatte i Hamburg – eller et annet sted på veien – og fortsette neste dag, bruk funksjonen «Stopover» – da får du en sammenhengende billett selv om du overnatter, og det er billigere.

Klokken 20.10 går nattoget til München/Innsbruck (med forbindelser til Italia) og Wien (med forbindelser til Slovakia, Ungarn, Romania, Slovenia og Kroatia). Dette nattoget kjøres med ÖBBs flunkende nye nattogsett, med sovekapsler, ligge- og sovevogner. Det går en avgang fra København 14.22 (framme i Hamburg 19.00) som vanligvis sikrer overgang til dette toget. På hverdager kan dette toget nås fra Oslo, med avgang 06.11.

Det andre nattoget går ikke før 22.08 (22.11 fra og med 14/12 2025), i retning Offenburg (med forbindelser til Strasbourg og Paris), Freiburg, Basel (med forbindelser til Paris, Sør-Frankrike og Spania) og Zürich (med forbindelser til Italia og Østerrike). Sjekk tidene på Deutsche Bahns nettside eller på din plassbillett før avreise, enkelte netter kan toget være innstilt eller avgangstiden eller ruten bli endret grunnet banearbeid. Avgangen fra København 16.22 (framme i Hamburg 21.00) rekker vanligvis dette toget – og den når du med 06.11-toget fra Oslo på hverdager (med 08.14-toget fra 14/12 2025).

Nattogene går oftest fra spor 14 på Hamburg Hbf. Dette er det sporet som er nærmest utgangen Mönckebergstrasse/City eller Spitalerstrasse/City. Når du kommer av toget: gå til nærmeste (rulle)trapp opp, følg skiltingen i retning høyere spornummer og du skal finne spor 14 ganske lett. Her kan du finne kart over Hamburg Hbf.

Ta gjerne en overnatting i Hamburg! Det blir oftest billigere enn ligge- eller sovekupe på de relativt dyre Nightjet-nattogene. I tillegg har byen mye å by på, og er en flott destinasjon i seg selv. Det er gode togforbindelser på dagtid til det meste av Europa. Tog til Berlin tar vanligvis under to timer (men lenger nå som det er sporarbeid), og gir forbindelse til Polen, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn og videre sør- og østover i Europa. Tog til Köln tar rundt fire timer, og gir forbindelser til Nederland, Belgia, Storbritannia og Frankrike. Tog i retning Frankfurt og München tar deg sørover mot Alpene, Rivieraen, Spania eller Italia.

Her finner du rutetider for nær sagt alle tog i Europa!

Rutebeskrivelse nordover:

OBS! Tidene i tabellene er de offisielle rutene. Disse endres ved sporarbeid og andre hendelser, planlagte og uplanlagte. Dobbeltsjekk alltid med reiseplanleggere som Entur (Norge), Resrobot (Sverige), SJ (Sverige), DSB (Danmark), Rejseplanen (Danmark) og Deutsche Bahn (Tyskland, men med ruter for hele Europa).

Banearbeid kan enkelte dager føre til at man ikke når disse forbindelsene. Sjekk nettsider for ruteplanlegging (SJ, Öresundståg, Deutsche Bahn) for oppdaterte tider!

Se DSBs oversikt over endringer mellom Hamburg og København her!

Fra Hamburg til Oslo

Når du skal hjemover, har det skjedd forbedringer de siste årene. Du kan komme deg til Oslo med tog alle dager hvis du ankommer Hamburg med Nightjet sørfra, og nattoget er i tide (det er dessverre ikke alltid) – eller reiser på morgenen fra Hamburg. Nattogene ankommer Hamburg 07.53 (fra Zürich/Basel/Offenburg) og 08.47 (fra Wien/Innsbruck/München) – med avvik enkelte dager, sjekk Nightjets nettside! Ikke regn med at du kan nå forbindelsen 08.50 fra Hamburg hvis du ankommer med Nightjet fra Wien/Innsbruck 08.47 – da trenger du betydelige doser flaks.

Med avgang fra Hamburg 05.36 (med bytte i Neumünster, Flensburg og Fredericia, ikke søndag) kan du vanligvis være i København 12.06, i Göteborg 15.35/16.20 og i Oslo 19.46/21.44.

Med avgang fra Hamburg 08.50 (direkte) kan du vanligvis være i København 13.38, i Göteborg 18.20, og i Oslo 23.47.

Med avgang fra Hamburg 10.53 (direkte) kan du vanligvis være i København 15.38, i Göteborg 19.05 (Snabbtåg Malmö-Göteborg, 19.35 på lørdag)/20.20 (Øresundståg) – men det er knappe bytter ved de raskeste forbindelsene. Du kan være i Oslo 23.47, så lenge du tar Snabbtåg-varianten mellom Malmö og Göteborg – med litt flaks. Romsligere byttetid på lørdager – da er denne ruta temmelig trygg.

Med avgang fra Hamburg 12.53 (direkte) kan du vanligvis være i København 17.38 og i Göteborg 22.20.

Med avgang fra Hamburg 14.56 (direkte) kan du vanligvis være i København 19.38 og i Göteborg 00.20.

Med avgang fra Hamburg 16.55 (direkte) kan du vanligvis være i København 21.38. Det lengste nordover du kan komme deg er Halmstad – hvis du ikke tar nattbuss København-Oslo.

Med avgang fra Hamburg 18.50 (direkte) kan du vanligvis være i København 23.46.

SJs nattog går fra Hamburg 22.03, og er i Malmö 04.01 – sjekk heller veier fra Alvesta eller Nässjö til Göteborg, så du kan sove litt lenger. Eventuelt kan du ta toget helt til Stockholm, og SJ-tog derfra til Oslo. Da kan du vanligvis være i Oslo 13.45.

OBS! På følgende datoer vil SJs nattog ikke gå til Stockholm, men direkte fra Berlin via Hamburg til Göteborg – ruteplan/tidspunkt er ennå ikke publisert: 19/12, 16/1, 17/1, 31/1, 27/2, 28/2, 13/3, 14/3, 27/3, 28/3.

Snälltågets nattog (ikke lørdag, fra 29. mars 2026) går fra Hamburg 23.59, og er i Malmö 06.30 – og du kan være i Göteborg 09.35 (Snabbtåg fra Malmö C) eller 10.05 (bytt til Øresundståg på Ørestad stasjon, hvis nattoget er i rute) – og i Oslo 13.45.

Et «nattog» fra tsjekkiske CD med kun sitteplasser vil gå på sommeren 2026. Tidene er ennå usikre.

Fra 14. desember 2025 vil tre av avgangene mellom Göteborg og Oslo få begrensede avgangsdager. Avgangene fra Göteborg 08.10 kjøres kun lørdager, 12.15 og 16.10 kjøres kun lørdager og søndager. Det reduserer antall avganger fra 7/8 til 5 daglig.

Fra 20. desember 2025 vil toget klokken 14.15 fra Göteborg til Oslo starte på Malmö C klokken 11.02 på lørdager.
Fra 21. desember 2025 vil toget klokken 18.10 fra Göteborg til Oslo starte på Malmö C klokken 15.05 på søndager.
Togene vil stoppe i Lund, Helsingborg og Halmstad på vei mellom Malmö og Göteborg C.

Billetter

Interrail

Interrail er gyldig på alle togene som er nevnt i denne guiden. Plassbilletter er obligatorisk på SJs Snabbtåg (kjøpes hos SJ, se beskrivelse av hvordan de kjøpes her), samt på nattogene mellom Berlin/Hamburg og Malmö/Stockholm. På direktetogene mellom Hamburg og København er det ofte fullt, så her anbefaler jeg alltid å kjøpe plassbillett hvis du tar direktetoget. Vil du ikke kjøpe plassbillett, kan du ta forbindelsene med bytte i Fredericia og Flensburg.

På andre tog er det ikke nødvendig, og ofte ikke engang mulig, å reservere plass. Sørg for at du har en gyldig interrailbillett, før opp avgangen i reisedagboka/RailPlanner og hopp på – eller kjøp en enkeltbillett.

Se også guiden under.

Togstasjon med reklamer

Jeg skal på interrail. Hvor bestiller jeg plassbilletter?

Dette er et av de hyppigst stilte spørsmålene i Facebook-gruppa Togferie. Naturvernforbundet har samlet de beste lenkene og tipsene for å bestille plassbilletter.

Enkeltbilletter

  • Skal du fra Norge til Göteborg, og ikke lenger – eller til Halmstad, Helsingborg, Lund eller Malmö de dagene det går direktetog? Kjøp billetter hos Vy eller Entur, akkurat som du kjøper norske billetter.
  • Skal du fra Norge til en svensk by sør for Göteborg, eller til København? Kjøp Norge-Göteborg på Vy eller Entur, og Göteborg-København (eller stasjoner imellom) hos Skånetrafiken på app eller automat idet du reiser, hvis du tar Öresundståg, og hos SJ hvis du tar Snabbtåg eller andre SJ-tog. Du kan også bestille direkte fra hvor som helst i Norge til København med Entur – men denne billetten gjelder kun på Öresundståg sør for Göteborg, og gir ikke rett til å ta andre tog ved forsinkelser. Du kan også bestille direkte fra Oslo med SJ – denne billetten gir overgangsgaranti, men er ofte dyrere enn å dele opp bestillingen.
  • Skal du fra Norge til en annen by i Danmark enn København, på Fyn/Jylland? Kjøp billett Norge-Göteborg hos Vy eller Entur, og Göteborg-Flensburg (eller en annen nordtysk by, sjekk hvilken som gir lavest pris av Flensburg, Schleswig, Rendsburg, Neumünster og Hamburg) hos Deutsche Bahn. Du har da en billett helt til Tyskland, men dette er oftest billigste billettmulighet til f.eks Odense, Fredericia eller Kolding. Skal du videre til f.eks Århus eller Aalborg, kjøper du i tillegg billett fra Fredericia eller Kolding og dit hos DSB.
  • Skal du fra Norge til Tyskland, Nederland, Belgia, Luxembourg, Sveits, Østerrike eller til en av de større byene i Polen eller Tsjekkia med dagtog? Kjøp billett Norge-Göteborg hos Vy eller Entur, og billett fra Göteborg direkte dit du skal hos Deutsche Bahn. Husk at du kan legge inn «Stopover» for å få fornuftige pauser/overnattinger på turen. For nattog Malmö-Hamburg-Berlin sjekk Snälltåget og SJ sine nettsider.
  • Skal du fra Norge til et annet land som deltar i Deutsche Bahns Sparpreis-samarbeid? Kjøp billett Norge-Göteborg hos Vy eller Entur, Göteborg-Hamburg (eller en annen tysk by) hos Deutsche Bahn, og en separat billett fra Hamburg (eller den tyske byen du velger) til din destinasjon, også hos Deutsche Bahn. Dette gir de billigste billettene til f.eks Italia, Frankrike, Ungarn og Kroatia.
  • Skal du til Storbritannia eller Irland? Kjøp billett Norge-Göteborg hos Vy eller Entur, Göteborg-Hamburg hos Deutsche Bahn og Hamburg-London som en separat billett, også hos Deutsche Bahn. Dette blir billigst, men fungerer kun hvis det finnes Super Sparpreis-billetter ledige på alle tog mellom Hamburg og Brussel, og du ikke vil ta pauser på veien.
    Hvis det ikke fungerer, bestill Göteborg-Brussel hos Deutsche Bahn, og Brussel-London hos Eurostar.
    Deretter følger du tipsene fra verdens beste togblogger, The man in Seat 61, om billetter i Storbritannia.
  • Skal du til andre land som ikke deltar i DBs samarbeid, for eksempel Spania? Da bør du kjøpe billett så langt som det går gjennom Deutsche Bahn, og supplere med billetter fra det nasjonale togselskapet dit du skal. Reisebyråene RailEuropeOmio, Happyrail og Trainline kan også være til god hjelp.

Hva er best av interrail og enkeltbilletter?

Her finnes det ingen fasitsvar. Vil du ha fleksibilitet, eller skal reise mye rundt i de landene der enkeltbilletter er dyre og rabattene er få (spesielt Storbritannia og Sveits), bør du satse på interrailbillett. Skal du imidlertid tur/retur til kun én destinasjon og vet hvilket tidspunkt du skal reise, eller reise mye i land der enkeltbilletter er billige og/eller togtilbudet er sparsomt (Polen, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn, Estland, Latvia, Litauen, Portugal, Slovenia, Kroatia, Serbia, Romania, Bulgaria, Hellas, Tyrkia, Kosovo, Montenegro) er en interrailbillett oftest penger ut av vinduet.

Så er det de landene der togbilletter er sånn middels priset, og du ofte kan få billige billetter ved forhåndskjøp, slik som i Norge. Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Frankrike, Spania, Italia og Østerrike hører til her. Nederland og Belgia er eksempler på land der du ikke kan få billige forhåndsbilletter, men som likevel har enkeltbillettpriser og billettsystemer som er fleksible og ikke alt for dyre. Her er det umulig å si på forhånd om interrail eller enkeltbilletter blir billigst, men i land som ikke krever reservasjon på sine langdistansetog (Danmark, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia, TER-tog i Frankrike, regiontog i Italia) gir Interrail en fleksibilitet som billige enkeltbilletter ikke har, og som kan være verdt å betale for.

Alternativer

Det finnes flere måter å reise melkeruta på – og til tross for at togtilbudet er usammenhengende, er det en hyggelig tur!

Del opp turen! Det er mange hyggelige steder å stoppe langs melkeruta. Og hvorfor skal du absolutt stresse med å komme deg langt nedover kontinentet så fort som mulig? Fredrikstad med Gamlebyen, Trollhättan med SAAB-fabrikk og fantastisk fosseslipp. Varberg har nydelig festning og en replika av Lenins favorittbad i St. Petersburg. I sommerbyen Halmstad finner du Tylösand, Sveriges kanskje beste strand. Helsingborg har fabelaktig kulturhus, hyggelig gågate og ferje til Danmark. Falafelens hovedstad Malmö har også Nordens kuleste hus Turning Torso. H. C. Andersens Odense, Kolding med Koldinghus slott, Flensburg med danskspråklig minoritet og særegent øl, Rendsburg med sin gigantiske togbro som du får kjøre over – Melkeruta kan være en hel ferie i seg selv!

– Du kan ta ferje mellom Helsingborg og Helsingør, samt tog på dansk side mellom Helsingør og København. Det er omtrent like raskt som toget over Øresundsbroen, og gir et fint avbrekk på turen.

Flixbus har avganger hele veien mellom Oslo og Hamburg/Berlin/Praha (ofte med bytter), samt daglige avganger til København.

Vy/Bus4You og Flixbus har flere daglige bussavganger til København.

– Det går båter fra Sør-Sverige til Tyskland/Polen der man kan sove. Gode alternativer er Stena Lines båt fra Trelleborg til Rostock, Finnlines’ båt fra Malmö til Travemünde. Polferries og Unity Lines ferjer fra Ystad til Swinoujscie kan også benyttes. TT Line har også flere avganger fra Trelleborg til Tyskland, Polen og Litauen.

– Det går båter fra Norge til Danmark og Tyskland, fra Bergen, Stavanger, Kristiansand, Larvik og Oslo. Se vår guideside På ferie uten fly eller bil for en gjennomgang av alle reisemuligheter ut av Norge.

Naturvernforbundets mening

Togtilbudet fra Norge til det europeiske kontinentet er fortsatt usammenhengede, og preget av mye unødvendig venting. Med den interessen man nå ser for togferie, haster det med å få på plass et fremtidsrettet helårstilbud som kan gi mer forutsigbarhet, direkte forbindelser og raskere reisevei. Direkteforbindelser fra Oslo til Malmö/København, samt direkte nattog til København, Hamburg eller lenger, vil bety mye for å gjøre togferien mer overkommelig for reisende til og fra Norge. Det samme vil muligheten for kjøp av gjennomgående billetter.

Samordningen når du skal reise langt er ikke-eksisterende. Både på tur og retur er det små minuttjusteringer som skal til for å lage et sammenhengende tilbud, men dette blir ikke prioritert. Dette gjør melkeruta mellom Oslo, Göteborg, København og Hamburg til en barriere for de reisende, selv om tilbudet på enkeltstrekningene isolert sett er bra. Lange, tvungne pauser i Göteborg og/eller København gjør at toget blir mindre attraktivt for de som ønsker å komme raskt frem. Flere aktører ser nå imidlertid på mulighetene for lengre direkteavganger og bedre samordning – dette er positivt!

Nattog fra Stockholm via Malmö til Hamburg og Berlin, flere avganger mellom Oslo og Göteborg. forsøk med direktetog Oslo-Malmö og planer om både dag- og nattog mellom Oslo og København/Hamburg hjelper på situasjonen. Det samme vil det gjøre når de store byggeprosjektene i Sverige (Västlänken, Maria-Helsingborg) er ferdige – og, ikke minst, når Femerntunnelen mellom Danmark og Tyskland står ferdig i (tidligst) 2029. Det er altså positive trekk å spore for togforbindelsen mellom Norge og kontinentet – men fortsatt et stykke frem til det er et godt, intuitivt togtilbud for alle.

Les flere reiseguider fra Naturvernforbundet!