Nytt år med utredninger av Snøhvit-rensing

Etter pålegg fra myndighetene har Statoil i dag levert en rapport om mulige tiltak for å kutte i utslippene fra gasskraftverket på Snøhvitanlegget i Hammerfest. Konklusjonen er et nytt år med utredninger. – Nå må regjeringen sørge for fortgang med rensing av Snøhvit, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Gasskraftverket på Snøhvit har et CO2-utslipp som tilsvarer 500 000 biler. Klima og forurensingsdirektoratet (Klif) påla i fjor sommer Statoil å utrede mulighetene og kostnadene ved rensing av klimagassutslippene fra gasskraftverket på Snøhvit. Statoil konkluderer med at de ønsker å erstatte gasskraftverket med strøm fra land og at de vil bruke det neste året på å utrede dette nærmere.

Det haster med å kutte utslippene fra Snøhvit. Derfor må regjeringen pålegge Statoil å kutte utslippene på Snøhvit. Så kan de bruke det neste året på å konkretisere planene for hvordan dette skal gjøres, sier Haltbrekken.

Statoils utredning viser at det er mange muligheter for å kutte utslippene. CO2-rensing, strøm fra land og bioenergi vil alle kunne fjerne store deler av dagens utslipp. Statoil ønsker selv å gå videre med en vurdering av strøm fra land. Naturvernforbundet mener Statoil også må se nærmere på CO2-rensing av anlegget.

Når Snøhvit i sin tid fikk tillatelse ble det stilt krav om tilrettelegging for CO2-rensing.  Dagens utredning bekrefter at det er mange måter utslippene kan kuttes på. Regjeringen må stille krav om at dette settes i gang, sier Haltbrekken.