Regjeringen ignorerer stadig flere miljøråd

– De miljøfaglige rådene fra statens egne miljøetater overkjøres brutalt når oljeindustrien får tilbud om nytt areal. Det utlyses stadig flere sårbare områder til oljeindustrien, sier leder i Norges Naturvernforbund Lars Haltbrekken: – Et uhell i disse områdene kan få dramatiske konsekvenser for naturen.

Etter seks utlysningsrunder har de rødgrønne lyst ut 121 sårbare områder som Klima og forurensningsdirektoratet (KLIF) og Direktoratet for naturforvaltning (DN) har advart mot oljeboring i. Til sammenligning utlyste Bondevik 2 regjeringen 46 områder i strid med de miljøfaglige tilrådningene.

Ulykken i Mexicogulfen er en alvorlig vekker. Også her ble de miljøfaglige rådene overkjørt. Selv om sjansene for at et uhell skal skje er små, kan konsekvensene være dramatiske.

Før sommeren skal regjeringen utlyse 21 konsesjonsrunde. I forslaget regjeringen presenterte tidligere i år er 18 av de 100 foreslåtte områdene i strid med anbefalingene fra KLIF og DN. Blant annet er det foreslått utlysning nær de viktige fiskebankene på Mørekysten og i de spesielt sårbare og verdifulle områdene nær Lofoten. Områdene nær Lofoten ble karakterisert som like sårbare og verdifulle som de omstridte områdene utenfor Lofoten i det faglige grunnlaget for forvaltningsplanen som nylig ble lagt fram. Havforskningsinstituttet har frarådet oljevirksomhet i 39 av de hundre foreslåtte områdene.

–  Vi mener hele 21 konsesjonsrunde må avlyses. I alle fall må regjeringen følge rådene de får fra DN, KLIF og Havforskningsinstituttet. Hvis ikke lar den oljeindustrien nok en gang ture fram som den vil og sette viktige natur- og fiskeressurser på spill.

Mer om Naturvernforbundets undersøkelse:

Naturvernforbundet har gjennomgått samtlige av miljørådene som statens utredningsetater i miljøsaker har gitt i forbindelse med tildeling av nytt areal til oljeindustrien under den sittende regjering og Bondevik II-regjeringen. Et funn var at den sittende regjeringen har ignorert miljøråd fra sine egne etater i 121 tilfeller, mens Bondevik II-regjeringen gjorde det samme i 46 tilfeller.

Metoden for gjennomgangen har vært å se på de faglige rådene til Klima- og forurensningsdirektoratet og Direktoratet for Naturforvaltning, og se hvor mange ganger regjeringene har tilbudt oljeindustrien areal på norsk sokkel i områder hvor direktoratene har gitt rødt lys. Pr. dags dato har de to regjeringene gjennomført like mange runder med tildelinger, men de rød-grønne sine tildelingsrunder har omfattet mer areal, også i sårbare områder.

For Bondevik-II regjeringen er det imidlertid en miljørådgivning vi ikke finner, heller ikke Miljøverndepartementet hadde disse. Det er for tildelingen i de forhåndsdefinerte områdene (TFO) i 2003. Tilbudet fra Olje- og energidepartementet var ikke særlig kontroversielt, og det er bare 43 nye områder i denne runden som vi mangler miljørådgivningen til.