Stiller krav til Stoltenbergs klimagruppe

De to siste dagene har Jens Stoltenberg ledet møter i FNs høynivågruppe for finansiering av klimatiltak. – Gruppen blir uten tvil viktig for å sikre framgang i de fastlåste klimaforhandlingene, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Stoltenberg har de siste dagene argumentert for at privat sektor må bidra med store deler av midlene. Naturvernforbundet støtter dette, men har i et brev til Stoltenberg presisert at det er viktig hvordan disse midlene skaffes til veie.

Den rike delen av verden har en todelt forpliktelse. De må både foreta store utslippskutt på hjemmebane og i tillegg sikre en stor del av klimafinansieringen som trengs i utviklingsland. Dagens kvotesystem hvor land som Norge får utslippsrettigheter i retur for investeringer i sør tar ikke hensyn til dette og er dermed ingen god løsning, sier Haltbrekken.

Målet for arbeidet i FN-gruppen er å skaffe til veie 100 mrd. dollar som ble lovet under forhandlingene i København. Naturvernforbundet vil presisere at disse pengene ikke må være et mål i seg selv, men må utløse langt større og nye klimainvesteringer.

100 milliarder dollar er langt mindre enn hva som behøves for å sikre utslippskutt og tilpasning til klimaendringer. Stoltenbergs oppgave må være å sikre at de midlene som skaffes til veie legger tilrette for langt større midler i framtiden, sier Haltbrekken.