Nyttig info for klesbyttearrangører
Skal du arrangere et klesbyttemarked? Her er alt du trenger å vite for å lykkes med ditt arrangement!

Her er noen tips til hvordan du som ønsker å være arrangør kan planlegge og
gjennomføre et klesbyttearrangement. Denne listen er bare ment som inspirasjon, og det er naturligvis opp til deg hvordan du vil gjennomføre ditt arrangement.
Malen tar utgangspunkt i et større arrangement, men tipsene kan lett nedskaleres. Det fine er at man, uavhengig av størrelse, kan lage et godt klesbyttemarked helt gratis!
Planlegging
- Meld deg på Den store Klesbyttedagen ved hjelp av denne lenken. Da sikrer du at ditt arrangement blir synliggjort i våre kanaler. Det er ikke krav om påmelding, men vi anbefaler det – da kommer du med i statistikken over alt som er gjort rundt om i landet.
- Opprett et Facebook-arrangement for ditt klesbyttearrangement og legg til Naturvernforbundet som medarrangør. Husk å invitere venner og kjente.
- Registrer arrangementet andre steder på nettet. Det finnes mange nettsteder som formidler hva som skjer i ulike nærområder. Kanskje finnes det en slik side for ditt nærområde også? Kanskje din kommune har en kalender eller oversikt over arrangementer? Kanskje bydelen eller kommunen har en Facebook-gruppe der du kan dele arrangementet ditt?
- Heng opp plakater. Å henge opp en plakat på bussholdeplassen, på tavla på jobb, i barnehagen, skolen eller på treningssenteret kan være en god strategi for å gjøre folk oppmerksomme på arrangementet ditt.
- Send ut beskjed om arrangementet via mail til kolleger, foreldre i barnehagen, på skolen, de du synger i kor med eller lignende.
- Sende ut en kort pressemelding til lokalavisa. Et forslag til pressemelding kan du laste ned her:
Innsamling av klær
Du kan be folk levere inn klær i forkant, eller levere de inn når deltakerne ankommer arrangementet – eller begge deler. Hvis du vil at folk skal levere klærne på forhånd kan du opplyse om tid og sted for innlevering, det kan også være på selve dagen for ditt arrangement.
Ved innlevering kan gjestene få lapper tilsvarende antall plagg de har levert inn, og ta med seg disse på byttedagen, eller man kan lage en liste og dele ut lappene i døra ved ankomst. Byttelapper kan lastes ned og skrives ut fra vår side med materiell for Den store Klesbyttedagen.
Fordelen med innsamling på forhånd er at det gir mer tid til å systematisere klærne i lokalet før gjestene kommer. Hvis du velger å ta imot klærne ved ankomst, bør det være én arrangør som har ansvar for å legge klærne som kommer inn på plass, og en annen som deler ut klesbyttelappene og forklarer reglene.
Forslag til byttesystem:
- Lappesystem (passer godt for større arrangementer). Alle får en lapp for hvert plagg de leverer inn, og bruker disse som betaling for plaggene de vil bytte til seg. Det går også an å lage et litt mer avansert system hvor man differensierer mellom vanlige plagg og litt
mer eksklusive plagg ved å utdele to lapper for sistnevnte og at de tilsvarer koster to lapper å bytte til seg plagget. - Ønskelappsystem (godt egnet for arrangementer med venner). Hvis man ikke er så mange, så kan man satse på et ønskelappsystem hvor man setter et merke på de plaggene man vil ha, og så forhandles det etterpå når man ser hvem som ønsker hvilke plagg.
Andre praktiske forberedelser
Det er lurt å ha noen skilt for å organisere klærne som kommer inn. Last ned våre forslag til kleskategoriskilt som kan brukes for å skille ulike klestyper fra hverandre, informasjonsplakater (slik foregår det), plakat med informasjon om miljøgevinsten ved klesbytting, INN- og UT-skilt, samt klesbyttelapper.
Hvis det er mange frivillige involvert kan det være en god idé å lage et skjema med navn på de frivillige og hvem som skal gjøre hva og når. Kanskje dere får låne kleshengere fra en lokal butikk? Hvis du mangler bord og klesstativer, finnes det gode alternative løsninger for å få vist frem klærne. Du kan for eksempel feste en snor på tvers av lokalet og henge opp tøy over denne.
Gjennomføringen
- Gjøre i stand lokalet.
Sett frem bord eller stativer til klærne, og sett kategoriskiltene på plass. Det kan være lurt å ha et lite bord ved inngangen for registering av antall deltagere og plagg. Det kan også være en god ide å henge opp en plakat med info/retningslinjer for arrangementet. Plakat med informasjon om hvordan klesbyttemarkeder foregår finner du her.
Det kan også være en idé å ha en e-postliste hvor folk kan skrive seg på hvis de vil være frivillige neste gang eller motta invitasjon for neste byttemarked. Etter Den store Klesbyttedagen vil de samlede tallene for antall byttede klær, antall arrangementer og antall deltagere bli publisert på Naturvernforbundets nettside. - Når det åpner.
Ønsk deltakerne velkommen og forklar byttereglene. Noen må også holde orden i lokalene, og registrere byttelapper e.l. ved utgangen. - Opprydning
Lokalene ryddes og feies/vaskes i henhold til avtalen dere har med de som låner ut lokaler. Overskuddsklær pakkes ned og leveres til mottak for tekstiler eller annet som på forhånd er avtalt. - Klær til overs?
Plagg som er igjen kan gi glede til andre ved at de leveres til nærmeste loppemarked, Fretex, UFF eller tekstilinnsamling i regi av idrettsforeninger. Fretex og UFF har tekstiltårn stående over hele landet, i tillegg har de mottakssteder for større mengder tekstiler.

Er du opptatt av natur og miljø?
Kunne du tenke deg å være en del av løsningen – og ikke problemet? Da er Naturvernforbundet noe for deg!
Takk til Sparebankstiftelsen DNB for støtten til å arrangere Den store klesbyttedagen 2025
