Uakseptabel utsettelse av klimameldingen

Regjeringen har utsatt den varslede klimameldingen til sommeren 2011. – Etter klimaforhandlingene i København er det handling verden trenger, ikke flere utsettelser, sier Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund.

Opprinnelig skulle regjeringen legge fram en ny klimamelding i løpet av 2010. Denne meldingen skulle basere seg på resultatene av en ny vurdering av virkemidler og tiltak for å oppfylle Norges klimamål. Denne vurderingen legges fram av det nye Klima- og forurensningsdirektoratet i midten av februar.

– Når verden ikke klarte å enes om en ny klimaavtale i København er behovet for utslippskutt blitt enda større. Vi trenger tiltak og virkemidler som får ned utslippene enda raskere. Derfor er det svært skuffende at Stoltenberg velger å utsette klimameldingen, sier Haltbrekken.

I Soria Moria 2-erklæringen varslet regjeringen at Norge skulle øke målet kutt i klimagassutslipp til 40 prosent innen 2020 i forhold til 1990-nivå. De økte ambisjonene ble midlertidig lagt bort fordi det i stedet skulle jobbes for å oppfylle utslippskuttene som er avtalt i klimaforliket.

– Vi kan ikke se noen god grunn til å utsette en klimamelding som skal konkretisere hvordan utslippene i Norge skal reduseres. Snarere tvert imot. Vi har mye kunnskap om hvordan utslippene kan kuttes og vil om et par uker få mye mer kunnskap. Det elendige resultatet i København kan ikke svekke innsatsen på hjemmebane ytterligere, sier Haltbrekken.