Sentralstasjonen i Malmö. Foto: Maria Eklind/Flickr.com

Sentralstasjonen i Malmö. Foto: Maria Eklind/Flickr.com.

Melkeruta med tog mot København og Hamburg

Skal du reise med tog til kontinentet, er det vanskelig å unngå melkeruta fra Oslo via København til Hamburg. Vi gir deg overlevelsesguiden.

Hvordan overlever du melkeruta fra Oslo via Göteborg og København til Hamburg? Den vanskeligste etappen av togferien på kontinentet kommer aller først (og aller sist). Naturvernforbundet gir deg guiden til det noe sparsommelige tilbudet som finnes.

Finner du feil, send en mail til ka@naturvernforbundet.no!

BLI MEDLEM!

Vil du raskt nedover i Europa, må du reise tidlig på morgenen fra Oslo med tog eller buss, og bytte tog/buss minst to steder (Gøteborg og København). På enkelte avganger er det også bytte i Malmö.

Da har du svært romslige overgangstider, og vil under alle normale omstendigheter nå nattogene fra Hamburg og sørover samme kveld. Men på feriereiser anbefaler vi at reisen deles opp, og at du planlegger en overnatting i Sør-Sverige, Danmark, Hamburg eller på en båt over Østersjøen. Det vil gjøre reisen triveligere og mindre stressende. Og: nattogene i Hamburg venter ofte på innkommende, forsinkede tog fra København, selv om dette ikke er garantert.

Rutetidene kan du finne på bloggen til vår redaktør, Kristian Skjellum Aas.

Tabellen viser alle avganger Göteborg-Malmö, samt forbindelser fra Oslo og til Hamburg med tog. Tabellen viser kun tog, ikke busser.

1. Oslo-Göteborg

Sørover går det ingen tog fra Oslo lenger enn til Göteborg. Togene kjøres av Vy, og det er ikke obligatorisk plassreservering, så du får bli med.

Det er kun to avganger hver dag fra Oslo S: 06.01 og 14.01. På lørdager er det avganger 08.01 og 14.01. På søndager er det avganger 10.01 og 14.01. Skal du nå nattogene i Hamburg samme kveld, er det kun avgangen 06.01 som kan benyttes. Det vil si at man ikke kan nå disse nattogene samme kveld på lørdag eller søndag med tog, hvis man reiser fra Norge.

Togavgangen 06.01 (mandag-fredag) kan få deg til København klokken 13.49 (SJ-tog fra Göteborg med bytte til Øresundstog i Malmö) eller 14.29 (direkte Øresundstog Göteborg-København), og til Hamburg 20.02.

Togavgangen 08.01 (lørdag) kan få deg til København klokken 16.29, og Hamburg 22.16.

Togavgangen 10.01 (søndag) kan få deg til København klokken 18.29, og Hamburg 00.25.

Togavgangen 14.01 (alle dager) kan få deg til København klokken 22.29.

Med interrailbillett er det bare å hoppe på disse togene, men husk å skrive reisestrekningen på billetten, eller å legge strekningen inn i RailPlanner-appen hvis du reiser med elektronisk interrailbillett. Er du bosatt i Norge, vil dette gjelde som en av de to reisedagene du har rett på i landet du er bosatt. Disse reisedagene er reservert til ut- og hjemreise, og må ifølge reglene starte ved (ved innreise) eller gå til (ved utreise) en «grense, flyplass eller havn». Har du interrailbillett med et begrenset antall reisedager, bruker du en av disse på denne turen.

Kommer du med nattog fra Bergen, Stavanger eller Trondheim, rekker du ikke toget klokken 06.01 morgenen etter fra Oslo. Da må du sjekke om det går busser med busselskapene Nettbuss og Flixbus som kan ta deg til Göteborg før 10.40, til Helsingborg før 13.10, til Lund før 14.18, til Malmö før 14.33 eller til København før 15.26, hvis du skal nå toget til Hamburg som korresponderer med Nightjet-nattog neste natt.

Bussene kan være et godt alternativ for flere. Busselskapene Vy/Nettbuss og Flixbus kjører vanligvis mange avganger daglig med buss mellom Oslo og Göteborg. Disse er litt raskere enn toget, og gir deg langt flere muligheter for viderereise med tog, med en enkel overgang i Göteborg der tog- og busstasjonen er vegg i vegg. Rutetidene for bussene varierer og endres ofte, derfor er det ikke hensiktsmessig å lage en tabell som vi kan legge ut her. Sjekk selskapenes nettsider for tider og priser. Interrailbilletten gjelder ikke på bussene, men billettprisene er ofte lave, så de kan være et godt alternativ selv om du har interrailbillett.

2. Göteborg-Malmö-København

Fra Göteborg til København er det to ulike togselskaper som kjører.

1. Øresundstog, som går rett til København og fortsetter videre til Helsingør på dansk side. Disse går som hovedregel hver time fra Göteborg (minuttall .40), og bruker nesten 4 timer til København Hovedbanegård. Har du interrail kan du bare hoppe på, det kreves ingen reservasjon. Andre kan kjøpe billett på nettsidene til SJ, nettsidene til Øresundståg, på automat på stasjonen i Göteborg eller på appen til SJ. Prisene er faste, så det er ingenting å tjene på å være tidlig ute.

2. SJs snabbtåg, som går cirka annenhver time mellom Göteborg og Malmö, med overgang til Øresundstog til København. Disse togene er betydelig raskere enn Øresundstogene, da de stopper sjeldnere og kjører fortere. Her gjelder vanlige svenske regler, med miniprisbilletter som blir gradvis dyrere, men her er det mulig å gjøre minipriskupp. Vil du ta en av disse togene, er det altså verdt å forhåndsbestille. Her er plassreservasjon obligatorisk om du har Interrail, noe du kan bestille på SJs nettside (men pass på, det kan være vanskelig å forstå hvordan).

På sommeren går enkelte av disse avgangene direkte fra Göteborg til København. Den svenske rutetabellen for strekningen viser alle detaljer, men er uoversiktlig å bruke (tabell 100).

Er du på sporet av nattogene i Hamburg, må du nå SJs tog klokken 10.24 eller Øresundstoget 10.40 fra Göteborg. Disse er i København 13.49 og 14.29, førstnevnte med et bytte til Øresundstog i Malmö. Øresundstoget fra Göteborg 11.40 kommer inn til København H 3 minutter etter at toget til Hamburg kar kjørt...

Også på denne strekningen går det mange busser, men her er de betraktelig tregere enn togene.

3. København-Hamburg

I Danmark er det direkte tog mellom København og Hamburg 07.26, 11.26 og 15.26. De kjører via Odense, Kolding og Padborg til Hamburg. Toget som tidligere gikk over ferja Rødby-Puttgarden er nedlagt, og en tunnel under Femernstredet skal åpne i 2029.

Har du ferten av nattogene i Hamburg, må du ta 15.26-toget, som er framme i Hamburg 20.02. Det er ikke obligatorisk med plassreservasjon om du har Interrail, men det anbefales. Den kan bestilles her. Den koster 30 danske kroner for deg med interrail. Har du ikke interrail, kan du bestille billett her.

Det går i tillegg avganger mellom København og Hamburg med bytte i Fredericia og Flensburg, og noen ganger i Neumünster. Disse går annenhver time fra København: 06.56, 08.56, 10.56, 12.56, 14.56, 16.56 og 18.56.
Bruk den danske Rejseplanen eller den tyske reiseplanleggeren til Deutsche Bahn å finne detaljene om rutene.

Tidtabellen for disse togene er godt gjemt i tabell 81 i dette ruteplanheftet! (pdf)

PS! Plassreservasjon pleier å være obligatorisk for "internasjonale reiser mellom Danmark og Tyskland" i skolenes sommerferie. Dette gjelder kun direktetogene mellom København/Århus og Hamburg (avgangene 07.26, 08.56, 11.26, 12.56, 15.26 og 16.56), men ikke forbindelsene som innebærer bytte til tyske regiontog i Flensburg (06.56, 10.56, 14.56 og 18.56).

En annen mulighet er å ta tog fra København til Nykøbing F, buss derfra til Gedser, og båt derfra til Rostock i Tyskland. Disse båtene er relativt rimelige (kjøp billett på havna, det er ikke forkjøp hvis du ikke har med bil), og går annenhver time, med en reisetid på rundt to timer. Dessverre er det ofte dårlig timing mellom buss og båt i Gedser. Rutetidene fra København til Gedser sjekker du på Rejseplanen, mens fra Rostock til dit du skal i Tyskland sjekker du på Deutsche Bahns reiseplanlegger. Bruk "Rostock Seehafen Fähre" som avgangsstasjon.

Får du abstinens av mangel på togferja Rødby-Puttgarden, har du en mulighet. Det går tog fra København H til Rødby og buss videre til ferjekaia, der du kan ta ferja over til Puttgarden hver halvtime. På tysk side går det tog fra Puttgarden til Lübeck, med forbindelse til Hamburg. Disse går ikke så ofte, så blir det for lenge å vente, spander på deg en taxi de få kilometrene inn til Burg på Fehmarn. Det er i det minste en ordentlig, liten by, og her går togene mot Lübeck noe oftere.

4. Fra Hamburg og videre

Det hender at togene fra Danmark til Hamburg er forsinket, så si fra til konduktøren hvis du skal videre med Nightjet-togene eller har en annen tett forbindelse fra Hamburg! Nattogene fra ÖBB, Nightjet, går hver kveld. Klokken 20.29, 27 minutter etter ankomst fra København, går nattoget til München/Innsbruck (med forbindelser til Italia) og Wien (med forbindelser til Slovakia, Ungarn, Romania og Balkan). Det andre nattoget går 20.50, i retning Offenburg (med forbindelser til Paris), Freiburg, Basel (med forbindelser til Sør-Frankrike og Spania) og Zürich (med forbindelser til Italia). Sjekk tidene på Deutsche Bahns nettside eller på din plassbillett før avreise, enkelte netter kan avgangstiden bli endret grunnet banearbeid.

Vil du ta Nightjet? Bestill billetter her!
Vil du ta Nightjet, og har interrail? Les forklaring her på hvordan du bestiller plass på nett!

Offisielt venter ikke nattoget på forsinkede tog nordfra. Reisestatistikken viser imidlertid at nattoget ofte avgår noe forsinket, begrunnet med at det har ventet på forsinket, innkommende tog. Vær effektiv på stasjonen i Hamburg, og sørg for at du har kjøpt inn noe mat/drikke til nattogturen allerede på stasjonen i København!

Nattoget går oftest fra spor 14 på Hamburg Hbf. Dette er det sporet som er nærmest utgangen Mönckebergstrasse/City. Når du kommer av toget: gå til nærmeste rulletrapp opp, følg skiltingen mot Mönckebergstrasse/City og du skal finne spor 14 ganske lett. Her kan du finne kart over Hamburg Hbf.

Ta gjerne en overnatting i Hamburg! Byen har mye å by på, og er en flott destinasjon i seg selv. I tillegg er det gode togforbindelser, også på dagtid, til det meste av Europa. Tog til Berlin tar under to timer, og gir forbindelse til Polen, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn og videre sør- og østover i Europa. Tog til Köln tar rundt fire timer, og gir forbindelser til Nederland, Belgia, Storbritannia, Frankrike og videre sørover i Europa.

Her finner du rutetider for nær sagt alle tog i Europa!

Alternativer

Det finnes flere alternativer til melkeruta.

- Del opp turen! Det er mange hyggelige steder å stoppe langs melkeruta. Og hvorfor skal du absolutt stresse med å komme deg langt nedover kontinentet så fort som mulig? Fredrikstad med Gamlebyen, Trollhättan med SAAB-fabrikk og fantastisk fosseslipp, Varberg med fantastisk festning og en replika av Lenins favorittbad i St. Petersburg, Halmstad med Roxette-museum og Sveriges kanskje beste strand, Helsingborg med fabelaktig kulturhus og hyggelig gågate, falafelens hovedstad Malmö med Nordens kuleste hus Turning Torso, H. C. Andersens Odense, Kolding med Koldinghus slott, Flensburg med danskspråklig minoritet og særegent øl, Rendsburg med sin gigantiske togbro som du får kjøre over - Melkeruta kan være en hel ferie i seg selv!

- Flixbus har daglige avganger hele veien mellom Oslo og Hamburg/Berlin (ofte med bytter), samt mange avganger til København.

- Nettbuss/Vy har flere daglige bussavganger til København.

- Det går båter fra Sør-Sverige til Tyskland/Polen der man kan sove. Gode alternativer er Stena Lines båt fra Trelleborg til Rostock, Finnlines’ båt fra Malmö til Travemünde og Polferries og Unity Lines ferjer fra Ystad til Swinoujscie.

- Det går båter fra Norge til Danmark og Tyskland, fra Bergen, Stavanger, Kristiansand, Langesund, Larvik og Oslo. Se vår guideside På ferie uten fly eller bil for en gjennomgang av alle reisemuligheter ut av Norge.

Hjem igjen

Når du skal hjemover, er forbindelsene også veldig fragmenterte. Nattogene ankommer Hamburg 07.51 (fra Zürich/Basel/Offenburg) og 08.47 (fra Wien/Innsbruck/München). Med Zürich-toget har du tid til en god frokost, men med Wien-toget har du kun 6 minutter før toget mot København går! Si fra til konduktøren at du skal ha denne forbindelsen, det er grunn til å tro at toget vil innvente korte forsinkelser. Det er også mulig å bytte tog tidlig på morgenen i Hannover til et ICE-tog som er framme i Hamburg noe tidligere, for å trygge overgangen.

Første forbindelse fra Hamburg mot København og Göteborg som du kan nå er klokken 08.53, med en times lunsjpause i København, til Göteborg 18.20. Da har siste tog til Oslo gått 18.10... så du må ta buss med Vy/Nettbuss eller Flixbus fra Göteborg til Oslo. Det er heller ikke alle dager det går busser så sent fra Göteborg til Oslo, men rutene endres ofte, så sjekk nettsidene til selskapene.

Rutetider finner du på bloggen til vår redaktør Kristian Skjellum Aas.

Det går også togforbindelser fra Hamburg 04.36 (man-lør) og 06.36 (alle dager), som gjør at du kan rekke siste tog fra Göteborg til Oslo 18.10. Da er du i Oslo 21.51, i god tid til å ta norske nattog videre hvis du skal. PS: Dobbeltsjekk tidene på www.rejseplanen.dk og/eller www.bahn.com!

Det finnes også busser med Flixbus fra både Hamburg, København og Göteborg, eller busser med Vy fra København og Malmö. Du kan også ta båt over Østersjøen fra Travemünde eller Rostock, eller ta en av båtene fra Kiel til Oslo eller Göteborg.

Naturvernforbundets mening

Togtilbudet fra Norge til det europeiske kontinentet er fragmentert og dårlig. Med den interessen man nå ser for togferie, haster det med å få på plass et fremtidsrettet tilbud som kan gi mer forutsigbarhet, direkte forbindelser og raskere reisevei. Direkteforbindelser fra Oslo til Malmö/København, samt direkte nattog til København, Hamburg eller lenger, vil bety mye for å gjøre togferien mer overkommelig for reisende fra Norge.

Samordningen når du skal reise langt er ikke-eksisterende. Både på tur og retur er det små minuttjusteringer som skal til for å lage et sammenhengende tilbud, men dette blir ikke prioritert. Dette gjør melkeruta mellom Oslo, Göteborg, København og Hamburg til en barriere for de reisende, selv om tilbudet på enkeltstrekningene er ok. Lange, tvungne pauser i Göteborg og/eller København gjør at toget blir mindre attraktivt for de som ønsker å komme raskt frem.

I 2022 kommer det nattog fra Stockholm via Malmö til Hamburg. Det er viktig at det kommer på plass en god forbindelse fra Norge til dette toget, aller helst med direkte vogner Oslo-Hamburg.

BLI MEDLEM!

Artikkelen ble sist oppdatert: 07.10.2021

Plassbilletter til Nightjet

Østerrikske ÖBB kjører Europas største nettverk av nattog. Nå kan du bestille plass på disse nattogene på internett, både om du har interrailbillett eller om du reiser på enkeltbilletter. Før måtte du ringe for å reservere plass hvis du hadde interrail. Løsningen de har valgt er imidlertid ikke den mest intuitive, så her forklarer vi, steg for steg, hvordan du gjør det!

Ice kaffeeeinstein flickr

Til Syden med tog og båt – sommeren 2018

Svette flyplasser, dårlig benplass og turbulens. Jo, flyturen til Syden kan tære på humøret. Dessuten forurenser fly uforholdsmessig mye. Prøver du en reise langs bakken kan du oppleve flere steder på samme tur, på en langt mindre miljøbelastende måte. Med tog og båt kommer du komfortabelt frem, uten innsjekking og sikkerhetskøer. Med litt planlegging kan sydenferien bli en hel liten ekspedisjon!