Melkeruta med tog mot København og Hamburg

Skal du reise med tog til kontinentet, er ofte den beste ruta fra Oslo via Göteborg og København til Hamburg – med flere togbytter og lange ventetider. Vi guider deg på turen!

Rutetidene i saken er gyldige fra 10. desember 2023, og skal i utgangspunktet gjelde til 14. desember 2024. Rutetider for tog i sommerferieperioden kommer senere.
Finner du feil, send en mail til ka@naturvernforbundet.no!

Det er ikke helt enkelt å finne ut hvordan man tar tog mellom Oslo og København/Hamburg. Naturvernforbundet gir deg derfor en guide til togtilbudet som faktisk eksisterer.

I fremtiden ønsker vi gjennomgående dagtog til København, og gjerne nattog hele veien til Hamburg eller lenger! Men allerede i desember 2023 skjedde flere positive endringer, blant annet for tog mellom Oslo og Göteborg, og bedre samordning av rutetidene på vei hjemover – som gjør at du kan komme helt til Oslo samme dag med avreise fra Hamburg så sent som 10.53.
Samtidig ble det (nærmest) umulig å reise fra Oslo på morgenen, og nå nattog fra Hamburg til Wien/Innsbruck samme kveld.

Togstasjon i TysklandJan Kraus

Bli medlem!

Vil du støtte Naturvernforbundets arbeid for et bedre togtilbud i, til og fra Norge – for eksempel til København og Hamburg?

Banearbeid kan enkelte dager føre til at man ikke når de foreslåtte forbindelsene. Sjekk nettsider for ruteplanlegging (SJ, Öresundståg, Deutsche Bahn) for dagen du skal reise for pålitelige tider!

Rutetider sørover

OBS! Tidene i tabellene er de offisielle rutene. Disse endres ved sporarbeid og andre hendelser, planlagte og uplanlagte, og da kan det hende at forbindelsene ryker. Dobbeltsjekk alltid med reiseplanleggere som Entur (Norge), Resrobot (Sverige), SJ (Sverige), DSB (Danmark), Rejseplanen (Danmark) og Deutsche Bahn (Tyskland, men med ruter for hele Europa).

1. Oslo-Göteborg

Fra 10. desember 2023 ble antall togavganger på denne strekningen nær doblet. Ved ankomst i Göteborg er dessverre forbindelsen videre til København med Öresundståg dårlig timet – så man må oftest vente nær en hel time på neste avgang. Her bør forbindelsen bedres for de som vil reise direkte. Samtidig er det sjelden feil med en lunsj- og handlestopp i Göteborg, da ingen av togene på strekningen har servering utover drikke- og snacksautomater.

Obs! Fra 15. april er Blixtunnelen delvis stengt for kompletterende arbeider – da vil enkelte avgangstider fra Oslo være cirka 15 minutter tidligere enn nevnt i rutetabellen her. Dobbeltsjekk alltid med et søk på Vys nettside!

Toget fra Oslo S 05.58/06.11 (mandag-fredag) er i Göteborg 09.45, og kan få deg til København klokken 13.49 (SJ-tog fra Göteborg med bytte til Øresundstog i Malmö) eller 14.29 (direkte Øresundstog Göteborg-København). Videre til Hamburg 20.04, i tide til nattoget videre fra Hamburg mot Zürich klokken 22.07 (kjøres av ÖBB og DB i samarbeid).
For spenningssøkere er det svært knapp overgangstid i Hamburg til ÖBBs nattog mot Wien og Innsbruck (avgang 20.10). Jeg anbefaler ikke å prøve dette – mister du nattoget har du ingen rettigheter, og det er ingen andre muligheter til å «ta igjen» dette toget. Vil du ta nattoget i retning Wien eller Innsbruck, bør du reise en dag tidligere fra Norge og overnatte på veien.

Toget fra Oslo S 07.58/08.14 (alle dager) er i Göteborg 11.45, og kan få deg til København 16.29 og til Hamburg 22.17.

Toget fra Oslo S 09.58/10.14 (alle dager) er i Göteborg 13.45, og kan få deg til København 18.29 og til Hamburg 00.25.

Toget fra Oslo S 11.58/12.14 (alle dager) er i Göteborg 15.45, og kan få deg til København 20.29.

Toget fra Oslo S 14.14 (alle dager) er i Göteborg 17.40, og kan få deg til Malmö 21.48 i tide til Snälltågets nattog mot Hamburg og Berlin, med avgang 22.25 (starter 30. mars 2024). På lørdag og søndag, samt i sommer, er det denne avgangen du må bruke også for å nå SJs nattog fra Malmö til Hamburg og Berlin. Du kan være i København 22.29.

Toget fra Oslo S 15.46 (mandag-fredag) er i Göteborg 19.18, og kan få deg til Malmö 22.48, i tide til SJs nattog mot Hamburg og Berlin, med avgang 23.25. Du kan være i København 23.29. Toget går ikke i sommer etter 23. juni, da må du ta avgangen 14.14 for å nå nattog fra Malmö.

Toget fra Oslo S 16.16 (lørdag og søndag, hver dag etter 23. juni) er i Göteborg 19.40, og kan få deg til Malmö 23.48. Der kan du bytte, og komme til København 01.15.

Toget fra Oslo S 18.10 (alle dager) er i Göteborg 21.45, og har forbindelse til Halmstad, men ikke lenger.

Enkeltbilletter Oslo-Göteborg kjøpes hos Entur eller Vy. Skal du reise så billig som mulig, bør denne billetten kjøpes separat – men den kan også inngå i en samlet billett helt til Sør-Sverige eller København kjøpt hos SJ eller Vy Sverige. Dette er imidlertid dyrere (typisk 790-852 svenske kroner for gjennomgående billett, mot 249-299 norske kroner for Oslo-Göteborg hos Vy og 463 svenske kroner for Öresundståg Göteborg-København).

Med interrailbillett er det bare å hoppe på togene Oslo-Göteborg. Det er ikke nødvendig å reservere sitteplass, men det skal være mulig å reservere cirka 10 prosent av setene mot et gebyr ved henvendelse til Entur. Er du bosatt i Norge, gjelder denne reisen som en av reisedagene du har rett til å bruke i Norge.

I tillegg til tog, kjører busselskapene Vy/Bus4You og Flixbus hyppige avganger mellom Oslo og Göteborg. Disse tar cirka like lang tid som toget. Buss- og togstasjonen i Göteborg er i samme bygg. Sjekk selskapenes nettsider for tider og priser. Bestiller du kort tid før avreise, er bussene ofte betydelig billigere enn tog.
Interrail gjelder ikke på bussene, men det er ofte mulig å finne rimelige enkeltbilletter.

Kommer du med nattog fra Bergen, Stavanger eller Trondheim, rekker du toget klokken 08.14 morgenen etter fra Oslo.

Vy har lagt ut ruter frem til 14. april, mellom 15. april og 23. juni, samt mellom 24. juni og 21. juli. Det er planlagt buss for tog mellom Oslo S og Ski 22. juli-2. august – rutetider for denne perioden kommer senere. Det er også noen perioder med buss mellom Trollhättan og Göteborg – sjekk Västtrafiks reiseplanlegger for detaljer.

2. Göteborg-Malmö-København

Fra Göteborg til København er det to ulike togselskaper som kjører.

1. Øresundståg går direkte til København og fortsetter videre til Østerport på dansk side. Disse går hver time fra Göteborg (minuttall .40), stanser relativt hyppig (Mölndal, Kungsbacka, Åsa, Varberg, Falkenberg, Halmstad, Laholm, Båstad, Ängelholm, Helsingborg, Landskrona, Lund, Malmö, Triangeln, Hyllie, Kastrup, Tårnby, Ørestad) og bruker nesten 4 timer til København H.

Har du interrail kan du bare hoppe på, det er ikke mulig å reservere plass. Togene har ikke kafevogn, kun drikkeautomater – så kjøp mat i Göteborg.

Enkeltbilletter finner du på Hallandstrafikens eller Skånetrafikens apper eller billettautomater, du kjøper idet du reiser – og får en billett som også er gyldig på lokal kollektivtrafikk før og etter togreisen, om du trenger det. Du kan også forhåndskjøpe billetter hos SJ, men det er dyrere, og da binder du deg til en spesifikk avgang.

Togene kan inngå som del av en lengre billett bestilt fra Deutsche Bahn. Bruk dette hvis du skal lengre enn til Danmark – og selv til byer i Danmark kan det være billigere å kjøpe Deutsche Bahn-billett til Flensburg, men ikke bruke siste del av billetten.

2. SJs Snabbtåg går annenhver-tredjehver time mellom Göteborg og Malmö, med overgang til Øresundståg til København. Disse togene er betydelig raskere, stopper sjeldnere (Halmstad, Helsingborg, Lund, Malmö), har kafévogn med brødmat, varmretter og alkoholbevilling og har kortere reisetid – selv om du må bytte i Malmö. Her gjelder vanlige SJ-regler, med billetter som blir gradvis dyrere, så her bør du forhåndsbestille. Plassreservasjon er obligatorisk om du har Interrail, noe du kan bestille på SJs nettside (men pass på, det kan være vanskelig å forstå hvordan).

Disse togene er dessverre dårlig tilpasset togene til/fra Oslo – bortsett fra på den tidlige morgenavgangen sørover.

Du må ta Öresundståg videre fra Lund eller Malmö for å komme til København, disse går hvert 15. minutt (enda oftere i rush). Bytt i Lund hvis du vil ha kort gangvei, bytt i Malmö hvis du vil innom en stasjon med mange fasiliteter.

Overgang til nattog fra Malmö til Tyskland – og fra Hamburg til Wien/Zürich

Vil du ta nattog fra Malmö mot Hamburg/Berlin må du rekke Öresundståg 18.40 (Snälltågets nattog, avgang fra Malmö 22.25) eller 19.40 (SJs nattog, avgang fra Malmö 23.25) fra Göteborg, eller SJs Snabbtåg med avgang 19.24.

Er du på sporet av nattog sørover fra Hamburg til Offenburg/Basel/Zürich, må du nå DB/DSBs tog fra København 15.26. Fra Göteborg må du da ta SJs Snabbtåg klokken 10.24 (bytte i Malmö) eller Øresundståg 10.40 (direkte).

Vil du ta nattog sørover fra Hamburg til Wien/Innsbruck, må du nå DB/DSBs tog fra København 13.26 – og det rekker du ikke samme dag fra Oslo. Da må du overnatte i f.eks Göteborg, eller et annet sted langs ruta.

3. København-Hamburg

På vei fra Danmark til Tyskland går det både raske direktetog og forbindelser med bytte. Det er fem daglige direkteavganger – og blir hele sju i sommer. Dette er imidlertid hele Nordens hovedvei til kontinentet med tog, og det blir ofte fullt. Derfor anbefales plassreservasjon på strekningen, selv om det ikke er obligatorisk (men blir obligatorisk i juni, juli og august 2024).

Strekningen kjøres nå med gamle, tyske vogner. Det forventes at nye tog settes inn på strekningen i løpet av 2024.

1. Det går direkte tog mellom København og Hamburg 07.26, 09.26, 11.26, 13.26 og 15.26. De kjører via Odense, Kolding og Padborg til Hamburg. En tunnel under Femernstredet med ny, dobbeltsporet bane på begge sider skal etter planen åpne i 2029, noe som vil forkorte reisetiden med mer enn to timer.

Det er normalt sett ikke obligatorisk med plassreservasjoner. Det anbefales imidlertid alltid, for disse togene blir fort fulle. Den kan bestilles her. Den koster 30 danske kroner for alle, enten du har enkeltbillett eller Interrail. Har du ikke interrail, kan du bestille enkeltbillett med reservasjon her.

Det innføres obligatorisk plassreservasjon for IC-, EC- og ICE-tog til/fra Tyskland mellom 1. juni og 31. august 2024. I den perioden MÅ du ha reservasjon for å bruke direktetogene – men togene med bytte (punkt 2) kan tas uten reservasjon.

Det går forbindelser med bytte (punkt 2) senere enn disse, så det seneste man kan komme seg til Hamburg samme kveld er med avgang 18.56 fra København.

Sommeren 2024 (14. juni-25. august) vil det i tillegg gå direkteavganger 05.26 og 17.26, samt et «nattog» med kun sitteplasser.

2. Det går i tillegg avganger mellom København og Hamburg med bytte i Fredericia og Flensburg, og noen ganger i Neumünster. Disse går annenhver time fra København: 06.56, 08.56, 10.56, 12.56, 14.56, 16.56 og 18.56. På disse forbindelsene er det oftest god plass – men man kan reservere plass hvis man vil mellom København og Flensburg, og det kan være lurt, spesielt for strekningen København-Fredericia. For strekningen Flensburg-Hamburg er det ikke mulig å reservere plass.

Bruk den danske Rejseplanen eller den tyske reiseplanleggeren til Deutsche Bahn for å finne detaljene om rutene.

Tidtabellen for disse togene er godt gjemt i tabell 81 i dette ruteplanheftet! (pdf)

Nattog: Det går to tog nattestid på denne strekningen, tre på sommeren og i storhelger:
1. Snälltågets nattog Stockholm-Malmö-Berlin. Avgang fra Malmö 22.25, til Hamburg 05.31 og Berlin 07.46. Ikke lørdag. Avgangene i 2024 starter 30. mars.

2. SJs nattog Stockholm-Malmö-Berlin. Avgang fra Malmö 23.41, til Hamburg 06.00 og Berlin 09.25. Avgang hver natt.

3. DB/DSBs nattavgang med kun sitteplasser. Går kun om sommeren og ved juletider. Normal avgang fra København H 23.59, til Hamburg cirka 06.18. Dette er et dagtog som går på natta, uten ligge- eller sovemulighet, kun vanlige seter.

Ferjer som kan være et alternativ:
Göteborg-Frederikshavn (Stena Line)
Göteborg-Kiel (Stena Line)
Halmstad-Grenå (Stena Line)
Malmö-Travemünde (Finnlines)
Trelleborg-Rostock (Stena Line)
Trelleborg-Rostock (TT Line)
Trelleborg-Travemünde (TT Line)
Trelleborg-Swinoujscie (TT Line)
Gedser-Rostock (ForSea)
Ystad-Swinoujscie (Unity Line)
Ystad-Swinoujscie (Polferries)
Karlskrona-Gdynia (Stena Line)
Nynäshamn-Gdansk (Polferries)

4. Fra Hamburg og videre

Det hender at togene fra Danmark til Hamburg er forsinket, så si fra til konduktøren hvis du har en videreforbindelse i Hamburg!

Skal du til Berlin, Köln, München eller en annen tysk by, går det hyppige tog fra Hamburg. Bestill gjerne gjennomgående billett helt fra Göteborg på DBs nettside. Skal du overnatte i Hamburg og fortsette neste dag, bruk funksjonen «Stopover» – da får du en sammenhengende billett selv om du overnatter.

Klokken 20.10, kun 6 minutter etter planlagt ankomst fra København med avgangen 15.26, går nattoget til München/Innsbruck (med forbindelser til Italia) og Wien (med forbindelser til Slovakia, Ungarn, Romania, Slovenia og Kroatia). Dette nattoget er det første som går med ÖBBs flunkende nye nattogsett, med sovekapsler, ligge- og sovevogner. Jeg anbefaler på det sterkeste å ta toget fra København 13.26 hvis du har som mål å rekke dette toget – det betyr at du ikke kan regne med å nå dette toget samme kveld hvis man reiser fra Oslo på morgenen.

Det andre nattoget går ikke før 22.07, i retning Offenburg (med forbindelser til Strasbourg og Paris), Freiburg, Basel (med forbindelser til Paris, Sør-Frankrike og Spania) og Zürich (med forbindelser til Italia og Østerrike). Sjekk tidene på Deutsche Bahns nettside eller på din plassbillett før avreise, enkelte netter kan toget være innstilt eller avgangstiden bli endret grunnet banearbeid.

Nattogene går oftest fra spor 14 på Hamburg Hbf. Dette er det sporet som er nærmest utgangen Mönckebergstrasse/City eller Spitalerstrasse/City. Når du kommer av toget: gå til nærmeste rulletrapp opp, følg skiltingen i retning høyere spornummer og du skal finne spor 14 ganske lett. Her kan du finne kart over Hamburg Hbf.

Ta gjerne en overnatting i Hamburg! I tillegg til at det vil bli billigere enn ligge- eller sovekupe på de relativt dyre Nightjet-nattogene har byen mye å by på, og er en flott destinasjon i seg selv. I tillegg er det gode togforbindelser på dagtid til det meste av Europa. Tog til Berlin tar under to timer, og gir forbindelse til Polen, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn og videre sør- og østover i Europa. Tog i retning Köln tar rundt fire timer, og gir forbindelser til Nederland, Belgia, Storbritannia og Frankrike. Tog til Frankfurt og München tar deg ned mot Alpene, Rivieraen og Italia.

Her finner du rutetider for nær sagt alle tog i Europa!

Vil du at det skal bli lettere å reise miljøvennlig?

Støtt oss i arbeidet for å styrke de grønne transportmidlene!

Rutetider nordover

OBS! Tidene i tabellene er de offisielle rutene. Disse endres ved sporarbeid og andre hendelser, planlagte og uplanlagte. Dobbeltsjekk alltid med reiseplanleggere som Entur (Norge), Resrobot (Sverige), SJ (Sverige), DSB (Danmark), Rejseplanen (Danmark) og Deutsche Bahn (Tyskland, men med ruter for hele Europa).

Fra Hamburg til Oslo

Når du skal hjemover, er forbindelsene mer fragmenterte enn sørover. Likevel har det skjedd betydelige forbedringer. Du kan komme deg til Oslo med tog alle dager, hvis du ankommer Hamburg med Nightjet sørfra – eller reiser på morgenen fra Hamburg. Nattogene ankommer Hamburg 07.54 (fra Zürich/Basel/Offenburg) og 08.47 (fra Wien/Innsbruck/München). Med Zürich-toget har du tid til en god frokost, men med Wien-toget har du kun 8 minutter før toget mot København går. Si fra til konduktøren om du skal ha denne forbindelsen, det er grunn til å tro at toget vil innvente korte forsinkelser.

Det er imidlertid ikke helt desperat nødvendig å nå 8.55 fra Hamburg – du kan til og med komme deg til Oslo, med samme tog fra Göteborg til Oslo, med avreise 10.53 fra Hamburg. Da må du ta Öresundståg til Malmö med en gang du ankommer København, og ta et SJ Snabbtåg fra Malmö 17.01 til Göteborg. Uansett havner du på toget fra Göteborg 20.10, som er framme i Oslo 23.47.

Bruk Deutsche Bahns reiseplanlegger for å finne pålitelige rutetider nordover.

Hamburg-Oslo, andre muligheter

Det går forbindelser hele året, hver dag, fra Hamburg som gjør at du kan komme til Oslo samme dag. Med avreise Hamburg 04.36 (ikke søndag) kan du være i Oslo 19.46. Med avreise 06.40 kan du være i Oslo 21.44, i tide til nattog videre i Norge. Og med avreise 08.55 eller 10.53 kan du være i Oslo 23.47 samme kveld.

Det finnes imidlertid en «snarvei» fra 8.55-toget på hverdager (unntatt sommeren), som gjør at du kan ankomme Oslo to timer tidligere – og om du er klar for det, er det ingen risiko hvis du reiser på en interrailbillett. Hvis du ankommer København i rute klokken 13.34 kan du ta tog til Helsingør 13.45, framme 14.40. Det går ferje til Helsingborg 14.50, framme 15.10. Så går det tog derfra 15.18, med bytte i Halmstad, som er framme i Göteborg 17.50 – i tide til Oslotoget 18.08, framme 21.44. Alle disse byttene er mulige hvis ting er i rute. Det er lite som skal slå feil før forbindelsen ryker – men da har du alltids den «vanlige» forbindelsen to timer senere å falle tilbake på. Jeg hadde imidlertid ikke turt å stole på denne forbindelsen hvis jeg skulle nå et nattog i Oslo.

Takk til Knut Sørensen for snarveiforskning!

Nattog: Det går også ett til to tog nattestid på denne strekningen, tre på sommeren og i storhelger:

1. Snälltågets nattog Berlin-Hamburg-Malmö-Stockholm. Avgang fra Berlin varierer, fra Hamburg 23.59. Ankomst Malmö 07.35. Trafikken med dette toget starter 31. mars 2024.

2. SJs nattog Berlin-Hamburg-Malmö-Stockholm. Avgang fra Berlin varierer, fra Hamburg 22.03. Ankomst Malmö 03.42. Skal du mot Oslo med dette toget, anbefales omstigning i Nässjö 06.45, og tog derfra via Falköping og Göteborg til Oslo.

3. DSB/DBs nattavgang med kun sitteplasser. Går kun om sommeren og ved juletider. Avgang fra Hamburg Hbf 23.56, til København H 07.00. Dette er et dagtog som går på natta, uten ligge- eller sovemulighet, kun vanlige seter.

Du må alltid bytte i København og Göteborg om du tar dagtog nordover. Med nattog må du bytte i Malmö eller et annet sted i Sør-Sverige, samt i Göteborg. Se PDF-ruteplanen over for en oversikt over alle reisemulighetene med tog.

Banearbeid kan enkelte dager føre til at man ikke når disse forbindelsene. Sjekk nettsider for ruteplanlegging (SJ, Öresundståg, Deutsche Bahn) for oppdaterte tider!

Det finnes også busser med Flixbus fra både Hamburg, København og Göteborg, eller busser med Vy/Bus4You fra København og Malmö. Du kan også ta båt over Østersjøen fra Travemünde eller Rostock, eller ta en av båtene fra Kiel til Oslo eller Göteborg.

Billetter

Interrail

Interrail er gyldig på alle togene som er nevnt i denne guiden. Plassbilletter er obligatorisk på SJs Snabbtåg (kjøpes hos SJ, se beskrivelse av hvordan de kjøpes her), samt på nattogene mellom Malmö og Hamburg/Berlin. Mellom København og Hamburg er det ofte fullt, så her anbefaler jeg alltid å kjøpe plassbillett hvis du tar direktetoget (kjøpes her). Vil du ikke kjøpe plassbillett, ta forbindelsene med bytte i Fredericia og Flensburg.

På andre tog er det ikke nødvendig, og ofte ikke engang mulig, å reservere plass. Sørg for at du har en gyldig interrailbillett, før opp avgangen i reisedagboka/RailPlanner og hopp på.

Les her hvordan du bestiller plassbilletter for interrail i hele Europa.

Enkeltbilletter

  • Skal du fra Norge til Göteborg, og ikke lengre? Kjøp billetter hos Vy eller Entur, akkurat som du kjøper norske billetter.
  • Skal du fra Norge til en svensk by sør for Göteborg, eller til København? Da er det enklest å kjøpe billetter hos SJ for hele reisen (obs, de selger også en del bussbilletter), men det er oftest betydelig billigere å kjøpe Norge-Göteborg på Vy eller Entur, og Göteborg-København (eller stasjoner imellom) hos Skånetrafiken på app eller automat idet du reiser, hvis du tar Öresundståg, og hos SJ hvis du tar Snabbtåg. Det kan også være aller billigst å kjøpe billett helt til Flensburg i Tyskland hos Deutsche Bahn, selv om du skal reise kortere enn det. Se min artikkel om billetter på strekningen Oslo-København.
  • Skal du fra Norge til en annen by i Danmark enn København, på Fyn/Jylland? Kjøp billett Norge-Göteborg hos Vy eller Entur, og Göteborg-Flensburg (ja, Flensburg) hos Deutsche Bahn. Du har da en billett helt til Tyskland, men dette er billigste billettmulighet til f.eks Odense, Fredericia eller Kolding. Skal du videre til f.eks Århus eller Aalborg, kjøper du i tillegg billett fra Fredericia eller Kolding og dit hos DSB.
  • Skal du fra Norge til Tyskland, Nederland, Belgia, Luxembourg, Sveits, Østerrike eller til en av de større byene i Polen eller Tsjekkia? Kjøp billett Norge-Göteborg hos Vy eller Entur, og billett fra Göteborg direkte dit du skal hos Deutsche Bahn. Husk at du kan legge inn «Stopover» for å få fornuftige pauser/overnattinger på turen.
  • Skal du fra Norge til et annet land som deltar i Deutsche Bahns Sparpreis-samarbeid? Kjøp billett Norge-Göteborg hos Vy eller Entur, Göteborg-Hamburg (eller en annen tysk by) hos Deutsche Bahn, og en separat billett fra Hamburg (eller den tyske byen du velger) til din destinasjon, også hos Deutsche Bahn. Dette gir de billigste billettene til f.eks Italia, Frankrike, Ungarn og Kroatia.
  • Skal du til Storbritannia eller Irland? Kjøp billett Norge-Göteborg hos Vy eller Entur, Göteborg-Hamburg hos Deutsche Bahn og Hamburg-London som en separat billett, også hos Deutsche Bahn. Dette blir billigst, men fungerer kun hvis det finnes Super Sparpreis-billetter ledige på alle tog mellom Hamburg og Brussel, og du ikke vil ta pauser på veien.
    Hvis det ikke fungerer, bestill Göteborg-Brussel hos Deutsche Bahn, og Brussel-London hos Eurostar.
    Deretter følger du tipsene fra verdens beste togblogger, The man in Seat 61, om billetter i Storbritannia.
  • Skal du til andre land som ikke deltar i DBs samarbeid, for eksempel Spania? Da bør du kjøpe billett så langt som det går gjennom Deutsche Bahn, og supplere med billetter fra det nasjonale togselskapet dit du skal. Reisebyråene RailEuropeOmio og Trainline kan også være til god hjelp.

Hva er best av interrail og enkeltbilletter?

Her finnes det ingen fasitsvar. Vil du ha fleksibilitet, eller skal reise mye rundt i de landene der enkeltbilletter er dyre og rabattene er få (spesielt Storbritannia og Sveits), bør du satse på interrailbillett. Skal du imidlertid tur/retur til kun én destinasjon, eller reise rundt i land der enkeltbilletter er billige eller togtilbudet er sparsomt (Polen, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn, Estland, Latvia, Litauen, Portugal, Slovenia, Kroatia, Serbia, Romania, Bulgaria, Hellas, Tyrkia, Kosovo, Montenegro) er en interrailbillett oftest penger ut av vinduet.

Så er det de landene der togbilletter er sånn middels priset, og du ofte kan få billige billetter ved forhåndskjøp, slik som i Norge. Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Frankrike, Spania, Italia og Østerrike hører til her. Nederland og Belgia er eksempler på land der du ikke kan få billige forhåndsbilletter, men som likevel har enkeltbillettpriser og billettsystemer som er fleksible og ikke alt for dyre. Her er det umulig å si på forhånd om interrail eller enkeltbilletter blir billigst, men i land som ikke krever reservasjon på sine langdistansetog (Danmark, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia, TER-tog i Frankrike, regiontog og IC i Italia) gir Interrail en fleksibilitet som enkeltbilletter ikke har, og som kan være verdt å betale for.

Alternativer

Det finnes flere alternativer til melkeruta.

Del opp turen! Det er mange hyggelige steder å stoppe langs melkeruta. Og hvorfor skal du absolutt stresse med å komme deg langt nedover kontinentet så fort som mulig? Fredrikstad med Gamlebyen, Trollhättan med SAAB-fabrikk og fantastisk fosseslipp, Varberg med nydelig festning og en replika av Lenins favorittbad i St. Petersburg, sommerbyen Halmstad med Sveriges kanskje beste strand, Helsingborg med fabelaktig kulturhus og hyggelig gågate, falafelens hovedstad Malmö med Nordens kuleste hus Turning Torso, H. C. Andersens Odense, Kolding med Koldinghus slott, Flensburg med danskspråklig minoritet og særegent øl, Rendsburg med sin gigantiske togbro som du får kjøre over – Melkeruta kan være en hel ferie i seg selv!

– Du kan ta ferje mellom Helsingborg og Helsingør, samt tog på dansk side mellom Helsingør og København. Det er omtrent like raskt som toget over Øresundsbroen, og gir et fint avbrekk på turen.

Flixbus har avganger hele veien mellom Oslo og Hamburg/Berlin/Praha (ofte med bytter), samt daglige avganger til København.

Vy/Bus4You har flere daglige bussavganger til København.

– Det går båter fra Sør-Sverige til Tyskland/Polen der man kan sove. Gode alternativer er Stena Lines båt fra Trelleborg til Rostock, Finnlines’ båt fra Malmö til Travemünde og Polferries og Unity Lines ferjer fra Ystad til Swinoujscie. TT Line har også flere avganger fra Trelleborg til Tyskland, Polen og Litauen.

– Det går båter fra Norge til Danmark og Tyskland, fra Bergen, Stavanger, Kristiansand, Larvik og Oslo. Se vår guideside På ferie uten fly eller bil for en gjennomgang av alle reisemuligheter ut av Norge.

Naturvernforbundets mening

Togtilbudet fra Norge til det europeiske kontinentet er fortsatt fragmentert og dårlig. Med den interessen man nå ser for togferie, haster det med å få på plass et fremtidsrettet helårstilbud som kan gi mer forutsigbarhet, direkte forbindelser og raskere reisevei. Direkteforbindelser fra Oslo til Malmö/København, samt direkte nattog til København, Hamburg eller lenger, vil bety mye for å gjøre togferien mer overkommelig for reisende fra Norge. Det samme vil muligheten for kjøp av gjennomgående billetter.

Samordningen når du skal reise langt er ikke-eksisterende. Både på tur og retur er det små minuttjusteringer som skal til for å lage et sammenhengende tilbud, men dette blir ikke prioritert. Dette gjør melkeruta mellom Oslo, Göteborg, København og Hamburg til en barriere for de reisende, selv om tilbudet på enkeltstrekningene er ok. Lange, tvungne pauser i Göteborg og/eller København gjør at toget blir mindre attraktivt for de som ønsker å komme raskt frem.

Nattogene fra Stockholm via Malmö til Hamburg og Berlin, samt flere avganger mellom Oslo og Göteborg hjelper på situasjonen. Det samme vil det gjøre når de store byggeprosjektene i Sverige (Västlänken, Varbergstunneln) er ferdige – og, ikke minst, når Femerntunnelen mellom Danmark og Tyskland står ferdig i 2029. Det er altså positive trekk å spore for togforbindelsen mellom Norge og kontinentet – men fortsatt et stykke frem til det er et godt, intuitivt togtilbud for alle.

Les flere reiseguider fra Naturvernforbundet!