Sentralstasjonen i Malmö. Foto: Maria Eklind/Flickr.com

Sentralstasjonen i Malmö. Foto: Maria Eklind/Flickr.com.

Melkeruta med tog mot København og Hamburg

Skal du reise med tog til kontinentet, er det vanskelig å unngå melkeruta fra Oslo via København til Hamburg. Vi gir deg overlevelsesguiden.

Hvordan overlever du melkeruta fra Oslo via Göteborg og København til Hamburg? Den vanskeligste etappen av togferien på kontinentet kommer aller først (og aller sist). Naturvernforbundet gir deg guiden til det noe sparsommelige tilbudet som finnes.

Denne guiden er oppdatert for høsten 2019. Den inneholder også detaljer om tilbudet etter ruteendringen, som skjer 15. desember 2019.

Finner du feil, send en mail til ka@naturvernforbundet.no!

BLI MEDLEM!

Vil du raskt nedover i Europa, må du reise tidlig på morgenen fra Oslo med tog eller buss, og bytte tog/buss minst to steder (Gøteborg og København). På enkelte avganger er det også bytte i Malmö.

Da har du en god mulighet, men ingen garanti, for å nå nattogene fra Hamburg og sørover. Vi anbefaler helst at reisen deles opp, og at du planlegger en overnatting i Sør-Sverige, Danmark, Hamburg eller på en båt over Østersjøen. Det vil gjøre reisen triveligere og mindre nervepirrende. Når det er sagt: nattogene i Hamburg venter ofte på innkommende tog fra København, selv om dette ikke er garantert.

1. Oslo-Göteborg

Sørover går det ingen tog fra Oslo lenger enn til Göteborg. Togene kjøres av Vy, og det er ikke obligatorisk plassreservering, så du får bli med.

Det er tre avganger daglig fra Oslo S: 07.01, 13.01 og 17.55. Vil du raskt til kontinentet, og nå nattogene fra Hamburg samme kveld, er det kun 07.01 som duger. Med avgangen 13.01 kommer du til København samme kveld, eller du kan nå båter fra Sør-Sverige til Tyskland og Polen. Med avgangen 17.55 er det lengste du kan komme Halmstad i Sverige.

Togene kjører hver dag, unntatt 07.01 som ikke går søndager. På søndager finnes det normalt ingen mulighet for å nå nattogene i Hamburg, heller ikke med buss mellom Oslo og Göteborg.

Tidtabell i pdf fra Vy finner du her!

Med interrailbillett er det bare å hoppe på disse togene. Er du bosatt i Norge, vil dette gjelde som en av de to reisedagene du har rett på i landet du er bosatt. Disse reisedagene er reservert til ut- og hjemreise, og må ifølge reglene starte eller slutte ved en «grense, flyplass eller havn».

Men det finnes flere alternativer. Busselskapene Nettbuss og Flixbus kjører mellom 15 og 30 avganger daglig med buss mellom Oslo og Göteborg. Disse er raskere enn toget, og gir deg langt flere muligheter for viderereise med tog, med en enkel overgang i Göteborg der tog- og busstasjonen er vegg i vegg. Rutetidene for bussene varierer og endres ofte, derfor er det ikke hensiktsmessig å lage en tabell som vi kan legge ut her. Sjekk selskapenes nettsider for tider og priser. Interrailbilletten gjelder ikke på bussene, men billettprisene er ofte lave, så de kan være et godt alternativ likevel.

Fra og med 15. desember:

Det blir da fire avganger på hverdager fra Oslo til Göteborg: 06.01, 10.01, 14.01 og 18.01. Lørdager blir det avganger 08.01, 14.01 og 18.01. Søndager blir det avganger 10.01, 14.01 og 18.01. Skal du nå nattogene i Hamburg samme kveld, er det kun avgangen 06.01 som kan benyttes. Det vil si at man ikke kan nå disse nattogene på samme dag på lørdag eller søndag med tog.

Tidtabell i pdf finner du her!

Sjekk ellers ut rutene for buss: Vy/Nettbuss og Flixbus kjører mellom Oslo og Göteborg.

2. Göteborg-Malmö-København

Fra Göteborg til København er det to ulike togselskaper som kjører.

1. Øresundstog, som går rett til København og fortsetter videre til Helsingør på dansk side. Disse går som hovedregel hver time fra Göteborg (minuttall .55), og bruker drøyt 3 ½ time til København Hovedbanegård. Har du interrail kan du bare hoppe på, det kreves ingen reservasjon. Andre kan kjøpe billett på nettsidene til SJ, nettsidene til Øresundståg, på automat på stasjonen i Göteborg eller på appen til SJ. Prisene er faste, så det er ingenting å tjene på å være tidlig ute.

2. SJs snabbtåg, som går cirka annenhver time mellom Göteborg og Malmö, med overgang til Øresundstog til København. Disse togene er betydelig raskere enn Øresundstogene, da de stopper sjeldnere. Her gjelder vanlige svenske regler, med miniprisbilletter som blir gradvis dyrere, men her er det mulig å gjøre minipriskupp. Vil du ta en av disse togene, er det altså verdt å forhåndsbestille. Her er plassreservasjon obligatorisk om du har Interrail, noe du kan bestille på SJs nettside (men pass på, det kan være vanskelig å forstå hvordan).

På sommeren går enkelte av disse avgangene direkte fra Göteborg til København.

Er du på sporet av nattogene i Hamburg, må du nå Øresundstoget klokken 10.55 eller SJs tog 11.39. Disse er i København 14.28 og 14.48, sistnevnte med et bytte til Øresundstog i Malmö. Du kan også klare det med Øresundstoget klokken 11.55 fra Göteborg, men får et heseblesende, 7 minutters bytte på København H. Er Øresundstoget i rute, så går det, men ved minimale forsinkelser er du i trøbbel. Toget mot Hamburg venter som regel ikke.

Svensk tidtabell for strekningen finner du her! (pdf)

Også på denne strekningen går det mange busser, men her er de betraktelig tregere enn togene.

Fra og med 15. desember:

Anleggsarbeid på linja mellom Göteborg og Malmö gjør at avgangstidene for togene legges 15 minutter tidligere enn før fra Göteborg. Öresundstogene får dermed avgangstid hver time på minuttall .40. Togene fra Oslo har stort sett ankomst på minuttall .45, så det blir nær en times ventetid i Göteborg.

SJs snabbtåg har avgang 10.24 fra Göteborg, som er i Malmö 12.54. Da går det Øresundstog videre 13.13 til København. Denne forbindelsen er relativt godt tilpasset morgentoget fra Oslo 06.01, som har ankomst til Göteborg 09.45. Ellers på dagen er det Öresundstogene som gir best forbindelse videre mot København, altså med rundt en times ventetid i Göteborg.

Sommeren 2020 blir det et utvidet tilbud med SJ Snabbtåg, og flere av disse avgangene vil gå direkte fra Göteborg til København, uten bytte i Malmö.

3. København-Hamburg

I Danmark er det direkte tog mellom København og Hamburg 07.35, 11.35 og 15.35. De kjører til stasjonen Rødby F, der du går over i toget, som så kjører på ferjen. Vel i Tyskland ruller toget videre til Hamburg.

Har du ferten av nattogene i Hamburg, må du ta 15.35-toget, som korresponderer med tog som er framme i Hamburg 20.16. Det er ikke obligatorisk med plassreservasjon om du har Interrail, men det anbefales. Den kan bestilles her. Den koster 30 danske kroner for deg med interrail. Har du ikke interrail, kan du bestille billett her.

Det går også flere avganger mellom København og Hamburg via Jylland, med bytte i Fredericia, og noen ganger i Flensburg. Bruk den danske Rejseplanen for å finne ruter.

Tidtabell København-Hamburg og Århus-Hamburg finner du her! (pdf)

En annen mulighet er å ta tog fra København til Nykøbing F, buss derfra til Gedser, og båt derfra til Rostock i Tyskland. Disse båtene er relativt rimelige (kjøp billett på havna, det er ikke forkjøp hvis du ikke har med bil), og går annenhver time, med en reisetid på rundt to timer. Rutetidene fra København til Gedser sjekker du på Rejseplanen, mens fra Rostock til dit du skal i Tyskland sjekker du på Deutsche Bahns reiseplanlegger. Bruk "Rostock Seehafen Fähre" som avgangsstasjon.

Fra og med 15. desember 2019:

Togforbindelsen over Rødby-Puttgarden stenges, på grunn av bygging av Fehmernbelt-forbindelsen som skal stå klar i 2029. Alle tog får trasé over Jylland.

Det blir to typer forbindelse mellom København og Hamburg: Tre daglige direktetog, med avgang fra København 07.26, 11.26 og 15.26. Disse har ankomsttid i Hamburg 12.02, 16.02 og 20.02. Skal du videre med nattogene, er det avgangen 15.26 fra København du må nå.

I tillegg blir det en forbindelse med bytte i Fredericia eller Kolding, samt for noen avganger også i Flensburg, annenhver time. Disse har avgang fra København 06.56, 08.56, 10.56, 12.56, 14.56, 16.56 og 18.56. Avgangene 06.56, 10.56 og 14.56 har overgang i Fredericia til direktetogene som går fra København en halv time senere, så disse er av begrenset nytte.

Får du abstinens av ferjemangel, har du en mulighet. Det går daglig tog fra København H klokken 14.03 til Rødby Færge, der du kan ta ferja over til Puttgarden hver halvtime. Det blir en del venting, enten i Rødby eller Puttgarden, men klokken 19.13 går det et lokaltog til Lübeck som korresponderer med tog som er framme i Hamburg 21.51. Da har du brukt nesten 8 timer på turen, men får med deg ferja. Blir det for kjedelig i Puttgarden, spander på deg en taxi de få kilometrene inn til Burg på Fehmarn. Det er i det minste en ordentlig, liten by. Toget fra Puttgarden 19.13 går fra Burg 19.26.

4. Fra Hamburg og videre

Det hender at togene fra Danmark til Hamburg er forsinket, så si fra til konduktøren hvis du skal videre med Nightjet-togene eller har en annen tett forbindelse fra Hamburg! Nattogene fra ÖBB, Nightjet, går hver kveld. Allerede 20.29, 13 minutter etter ankomst fra København, går nattoget til München/Innsbruck (med forbindelser til Italia) og Wien (med forbindelser til Slovakia, Ungarn, Romania og Balkan). Det andre nattoget går 21.02, i retning Offenburg (med forbindelser til Paris), Freiburg, Basel (med forbindelser til Sør-Frankrike og Spania) og Zürich (med forbindelser til Italia).

Vil du ta Nightjet? Bestill billetter her!
Vil du ta Nightjet, og har interrail? Les forklaring her på hvordan du bestiller plass på nett!

Offisielt venter ikke nattoget på forsinkede tog nordfra. Reisestatistikken viser imidlertid at nattoget ofte avgår noe forsinket, begrunnet med at det har ventet på forsinket, innkommende tog. Vær effektiv på stasjonen i Hamburg, og sørg for at du har kjøpt inn mat/drikke til nattogturen på stasjonen i København eller på ferja!

Nattoget går oftest fra spor 14 på Hamburg Hbf. Dette er det sporet som er nærmest utgangen Mönckebergstrasse/City. Toget fra København/Rødby kommer oftest inn på spor 8, mens toget fra Jylland/Flensburg kommer inn på spor 7. Dette kan imidlertid endres på kort varsel, så bruk DBs reiseplanlegger eller appen DB Navigator til å finne ut hvilket spor nattoget går fra. Når du kommer av toget: gå til nærmeste rulletrapp opp, følg skiltingen mot Mönckebergstrasse/City og du skal finne spor 14 ganske lett. Her kan du finne kart over Hamburg Hbf.

Du er tryggere med toget 21.02 mot Zürich, men sporene er tett trafikkert i Nord-Tyskland, og forbindelsen kan ikke garanteres her heller, selv om nattoget ofte venter. Du er ikke alene om å ta denne forbindelsen! Men: har du tid, planlegg en overnatting i Hamburg. Det er en by som er langt bedre enn sitt rykte!

Det er ingen endringer på Nightjet-togene fra 15. desember 2019.

Her finner du rutetider for nær sagt alle tog i Europa!

Alternativer

Det finnes flere alternativer til melkeruta.

- Del opp turen! Det er mange hyggelige steder å stoppe langs melkeruta. Og hvorfor skal du absolutt stresse med å komme deg langt nedover kontinentet så fort som mulig?

- Flixbus har daglige nattavganger fra Oslo til Hamburg og Berlin i sommer, samt mange avganger til København.

- Nettbuss/Vy har flere daglige bussavganger til København.

- Det går båter fra Sør-Sverige til Tyskland der man kan sove. Gode alternativer er Stena Lines båt fra Trelleborg til Rostock, Finnlines’ båt fra Malmö til Travemünde og Polferries og Unity Lines ferjer fra Ystad til Swinoujscie.

- Det går båter fra Norge til Danmark og Tyskland, fra Bergen, Stavanger, Kristiansand, Langesund, Larvik og Oslo. Se vår guideside På ferie uten fly eller bil for en gjennomgang av alle reisemuligheter ut av Norge.

Hjem igjen

Når du skal hjemover, er forbindelsene også veldig fragmenterte. Bruk av buss mellom Göteborg og Oslo sikrer normalt forbindelse til Oslo fra toget som går fra Hamburg 09.28 alle dager unntatt lørdag (men sjekk rutene, bussforbindelsene endrer seg raskere enn denne nettsiden kan følge med på). Med denne forbindelsen kan du ta ÖBBs Nightjet-nattog fra f.eks Wien, Zürich, Basel, Innsbruck eller München, og være i Oslo neste kveld.

Det går også en togforbindelse fra Hamburg 06.40 (man-fre) eller 06.37 (lør/søn), som tar deg til København klokken 12.08 med bytte i Neumünster, Flensburg og Fredericia. Etter en lunsj i Kongens by kan du ta tog mot Göteborg 13.27, som er framme 17.10, i god tid til toget mot Oslo 17.55. Da er du i Oslo 21.49. PS: Dobbeltsjekk tidene på www.rejseplanen.dk eller www.bahn.com!

Ellers har Flixbus direkte bussavgang fra Hamburg til Oslo klokken 17.45 eller 18.00, med ankomst i Oslo neste morgen. Disse går ikke hver dag i høst, sjekk på busselskapets nettside når den går! Du kan også ta båt over Østersjøen fra Travemünde eller Rostock, eller ta en av båtene fra Kiel til Oslo eller Göteborg.

Etter 15. desember:

Ingen store forbedringer, dessverre. Kommer du til Hamburg med Nightjet-nattog, kan du komme deg fra Hamburg klokken 08.53, med en times lunsjpause i København, til Göteborg 18.20. Da har siste tog til Oslo gått 18.10... så du må ta buss med Vy/Nettbuss eller Flixbus fra Göteborg til Oslo.

Reiser du fra Hamburg klokken 04.36 eller 06.38 med regiontog til Flensburg, og videre til København via Fredericia, kommer du frem tidsnok til å nå toget 18.10. Men selv med den første avgangen triller du inn i Göteborg klokken 14.20, fem minutter etter avgangen fra Göteborg til Oslo klokken 14.15.

Naturvernforbundets mening

Togtilbudet fra Norge til det europeiske kontinentet er fragmentert og dårlig. Med den interessen man nå ser for togferie, haster det med å få på plass et fremtidsrettet tilbud som kan gi mer forutsigbarhet, direkte forbindelser og raskere reisevei. Direkteforbindelser fra Oslo til Malmö/København, samt direkte nattog til Hamburg eller lenger, vil bety mye for å gjøre togferien mer overkommelig for reisende fra Norge.

Etter 15. desember 2019 økes tilbudet, men samordningen mellom rutene er ikke-eksisterende. Både på tur og retur er det 5-10 minutters justeringer som skal til for å lage et sammenhengende tilbud, men dette blir ikke prioritert. Dette gjør melkeruta mellom Oslo, Göteborg, København og Hamburg til en større barriere for de reisende, selv om tilbudet på enkeltstrekningene er forbedret.

Svenske myndigheter har bevilget 50 millioner svenske kroner til nattog fra Sverige til «flere steder på kontinentet». Det er viktig at det kommer på plass gode forbindelser fra Norge til disse togene, når de kommer.

BLI MEDLEM!

Plassbilletter til Nightjet

Østerrikske ÖBB kjører Europas største nettverk av nattog. Nå kan du bestille plass på disse nattogene på internett, både om du har interrailbillett eller om du reiser på enkeltbilletter. Før måtte du ringe for å reservere plass hvis du hadde interrail. Løsningen de har valgt er imidlertid ikke den mest intuitive, så her forklarer vi, steg for steg, hvordan du gjør det!

Ice kaffeeeinstein flickr

Til Syden med tog og båt – sommeren 2018

Svette flyplasser, dårlig benplass og turbulens. Jo, flyturen til Syden kan tære på humøret. Dessuten forurenser fly uforholdsmessig mye. Prøver du en reise langs bakken kan du oppleve flere steder på samme tur, på en langt mindre miljøbelastende måte. Med tog og båt kommer du komfortabelt frem, uten innsjekking og sikkerhetskøer. Med litt planlegging kan sydenferien bli en hel liten ekspedisjon!