Sentralstasjonen i Malmö. Foto: Maria Eklind/Flickr.com

Sentralstasjonen i Malmö. Foto: Maria Eklind/Flickr.com.

Melkeruta med tog mot København og Hamburg

Skal du reise med tog til kontinentet, er det vanskelig å unngå melkeruta fra Oslo via København til Hamburg. Vi gir deg overlevelsesguiden.

Hvordan overlever du melkeruta fra Oslo via Göteborg og København til Hamburg? Den vanskeligste etappen av togferien på kontinentet kommer aller først (og aller sist). Naturvernforbundet gir deg guiden til det noe sparsommelige tilbudet som finnes, og håper at det snart kan komme gjennomgående dagtog til København, og gjerne nattog hele veien til Hamburg!

Finner du feil, send en mail til ka@naturvernforbundet.no!

BLI MEDLEM!

Vil du raskt nedover i Europa, må du reise grytidlig på morgenen fra Oslo med tog eller buss, og bytte tog/buss minst to steder (Gøteborg og København). På enkelte avganger er det også bytte i Malmö og Fredericia. Det er kun mandag til fredag du kan rekke nattogene fra Hamburg og sørover samme dag.

Ruten har svært romslige overgangstider, og du vil under alle normale omstendigheter nå nattogene fra Hamburg og sørover samme kveld. Men likevel: på feriereiser anbefaler vi at reisen deles opp, og at du planlegger en overnatting i Sør-Sverige, Danmark, Hamburg eller på en båt over Østersjøen. Det vil gjøre reisen triveligere og mindre stressende. Og: nattogene i Hamburg venter ofte på innkommende, forsinkede tog fra København, selv om dette ikke er garantert.

Men: SJ har startet et nattog fra Stockholm via Malmö til Hamburg. Dette har avgangstid 23.33 fra Malmö, noe som gir en svært trygg forbindelse fra Oslo-toget 14.01.

Utvalgte dager går også Snälltågets nattog fra Malmö til Hamburg og Berlin. Dette har avgang fra Malmö klokken 22.10, og skal i teorien kunne nås med avgangen fra Oslo 14.01. Men det er bare 19 minutters byttetid, så du tåler ikke særlig med forsinkelser! Alternativet er å ta buss Oslo-Malmö, eller reise allerede med toget fra Oslo 10.01 og ta noen timer i Göteborg, Malmö eller et sted imellom.

Rutetidene kan du finne på bloggen til vår redaktør, Kristian Skjellum Aas.

Tabellene der viser alle avganger Göteborg-Malmö, samt forbindelser fra Oslo og til Hamburg med tog. Tabellen viser kun tog, ikke busser.

1. Oslo-Göteborg

Sørover går det ingen tog fra Oslo lenger enn til Göteborg. Togene kjøres av Vy, og det er ikke obligatorisk plassreservering, så du får alltid bli med.

Det er fire avganger på hverdager fra Oslo S: 06.01, 10.01, 14.01 og 18.01. På lørdager er det avganger 08.01, 14.01 og 18.01. På søndager er det avganger 10.01, 14.01 og 18.01. Skal du nå nattogene i Hamburg samme kveld, er det kun avgangen 06.01 som kan benyttes. Det vil si at man ikke kan nå disse nattogene samme kveld på lørdag eller søndag med tog, hvis man reiser fra Norge.

Togavgangen 06.01 (mandag-fredag) kan få deg til København klokken 13.49 (SJ-tog fra Göteborg med bytte til Øresundstog i Malmö) eller 14.29 (direkte Øresundstog Göteborg-København), og til Hamburg 20.02, i tide til nattogene videre.

Togavgangen 08.01 (kun lørdag) kan få deg til København klokken 16.29, og Hamburg 22.16.

Togavgangen 10.01 (alle dager unntatt lørdag) kan få deg til København klokken 18.29, og Hamburg 00.25.

Togavgangen 14.01 (alle dager) kan få deg til Malmö 21.51, og til København klokken 22.29. Dette toget har overgang til SJs nattog (Stockholm) Malmö-Hamburg Altona, som har avgang fra Malmö C daglig klokken 23.33 (men man kan gå på toget klokken 22.40). Toget har også (litt knapp) overgang til Snälltågets nattog (Stockholm) Malmö-Hamburg Hbf-Berlin, som kun går utvalgte dager med avgangstid 22.10 (19 minutters overgang i Malmö).

Togavgangen 18.01 (alle dager) kan ikke få deg lenger enn til Halmstad.

Enkelte dager er det sporarbeid som gjør at tidene endres eller forbindelsen videre brytes. Dobbeltsjekk med Vys nettside for sikker informasjon.

Med interrailbillett er det bare å hoppe på disse togene, men husk å skrive reisestrekningen på billetten, eller å legge strekningen inn i RailPlanner-appen hvis du reiser med elektronisk interrailbillett.

Er du bosatt i Norge, vil dette gjelde som en av de to reisedagene du har rett på i landet du er bosatt. Disse reisedagene er reservert til ut- og hjemreise, og må ifølge reglene starte ved (ved innreise) eller gå til (ved utreise) en «grense, flyplass eller havn». Har du interrailbillett med et begrenset antall reisedager, bruker du en av disse på denne turen: reisedager i hjemlandet kommer ikke i tillegg.

Kommer du med nattog fra Bergen, Stavanger eller Trondheim, rekker du ikke toget klokken 06.01 morgenen etter fra Oslo. Da må du sjekke om det går busser med busselskapene Vy/Bus4You og Flixbus som kan ta deg til Göteborg før 10.40, til Helsingborg før 13.10, til Lund før 14.18, til Malmö før 14.33 eller til København før 15.26, hvis du skal nå toget til Hamburg som korresponderer med Nightjet-nattog neste natt. PS: i flere perioder i 2022 vil ikke Øresundstogene betjene Helsingborg, på grunn av arbeid på sporet.

Bussene kan være et godt alternativ for flere. Busselskapene Vy/Bus4You og Flixbus kjører mange avganger daglig med buss mellom Oslo og Göteborg. Disse er litt raskere enn toget, og gir deg langt flere muligheter for viderereise med tog, med en enkel overgang i Göteborg der tog- og busstasjonen er i samme kompleks. Rutetidene for bussene varierer og endres ofte, derfor er det ikke hensiktsmessig å lage en tabell som vi kan legge ut her. Sjekk selskapenes nettsider for tider og priser. Interrailbilletten gjelder ikke på bussene, men billettprisene er ofte lave, så de kan være et godt alternativ selv om du har interrailbillett.

2. Göteborg-Malmö-København

OBS! Det er anleggsarbeid flere steder langs linja mellom Göteborg og Malmö. Det vil bli perioder med omkjøring og/eller buss for tog. Sjekk SJs nettside eller Öresundstågs nettside for detaljer.

Fra Göteborg til København er det to ulike togtilbud som kjører.

1. Øresundståg, som går rett til København. Disse går som hovedregel hver time fra Göteborg (minuttall .40), og bruker nesten 4 timer til København Hovedbanegård. Har du interrail kan du bare hoppe på, det kreves ingen reservasjon. De billigste billettene til disse togene finner du på Hallandstrafikens eller Skånetrafikens apper. Du kan også kjøpe billetter hos SJ, men det er dyrere. Togene kan også inngå som del av en lengre billett bestilt fra Deutsche Bahn, noe som nær sagt alltid blir billigst

2. SJs snabbtåg, som går annenhver til tredjehver time mellom Göteborg og Malmö, med overgang til Øresundståg til København. Disse togene er betydelig raskere enn Øresundstogene, da de stopper sjeldnere og kjører fortere. Her gjelder vanlige svenske regler, med miniprisbilletter som blir gradvis dyrere, så her er det mulig å gjøre minipriskupp. Vil du ta en av disse togene, bør du altså forhåndsbestille. Her er plassreservasjon obligatorisk om du har Interrail, noe du kan bestille på SJs nettside (men pass på, det kan være vanskelig å forstå hvordan).

Husk at du da trenger en ekstra billett med Øresundståg fra Malmö for å nå København. De billigste billettene til disse togene finner du på Hallandstrafikens eller Skånetrafikens apper, og de kan bestilles helt frem til avgang.

Er du på sporet av nattogene i Hamburg, må du nå SJs tog klokken 10.24 eller Øresundstoget 10.40 fra Göteborg. Disse er i København henholdsvis 13.49 og 14.29, førstnevnte inkludert et bytte til Øresundstog i Malmö.
Du må nå direktetoget til Hamburg 15.26 for å rekke nattogene videre.

Også på denne strekningen går det mange busser, men her er de betraktelig tregere enn togene.

En mulighet for variasjon er å hoppe av toget i Helsingborg, ta båten over til Helsingør (med nydelig utsikt over Kronborg Slot ved innseilingen, kjent fra "Hamlet" av Shakespeare) og tog derfra til København H. Men også da må du senest ta toget fra Göteborg 10.40 for å nå forbindelsen videre til Hamburg.

3. København-Hamburg

I Danmark er det direkte tog mellom København og Hamburg 07.26, 11.26 og 15.26. De kjører via Odense, Kolding og Padborg til Hamburg.

Avgangen 15.26 fra København er framme ved Hamburg Hbf 20.02. Her anbefales plassreservasjon om du har Interrail, for disse togene kan bli fulle. Plassreservasjon kan bestilles her. Den koster 30 danske kroner for deg med interrail. Har du ikke interrail, kan du bestille reisebillett her.

I tillegg til direktetogene København/Århus-Hamburg går det avganger med regiontog mellom København og Hamburg med bytte i Fredericia og Flensburg, og noen ganger i Neumünster. Disse går annenhver time fra København med enkelte unntak: 06.56, 08.56, 10.56, 12.56, 14.56, 16.56 og 18.56. Bruk den danske Rejseplanen eller den tyske reiseplanleggeren til Deutsche Bahn å finne detaljene om rutene.

Tidtabellen for disse togene er godt gjemt i tabell 81 i dette ruteplanheftet! (pdf)

Det er en del arbeid på strekningen. Dobbeltsjekk alltid tidene på Deutsche Bahns reiseplanlegger eller den danske Rejseplanen!

En annen mulighet er å ta tog fra København til Nykøbing F, buss derfra til Gedser, og båt derfra til Rostock i Tyskland. Disse båtene er relativt rimelige (kjøp billett på havna, det er ikke forkjøp hvis du ikke har med bil), og går annenhver time, med en reisetid på rundt to timer. Dessverre er det ofte dårlig timing mellom buss og båt. Rutetidene fra København til Gedser sjekker du på Rejseplanen, mens fra Rostock til dit du skal i Tyskland sjekker du på Deutsche Bahns reiseplanlegger. Bruk "Rostock Seehafen Fähre" som avgangsstasjon.

4. Fra Hamburg og videre

Det hender at togene fra Danmark til Hamburg er forsinket, så si fra til konduktøren hvis du skal videre med Nightjet-togene eller har en annen tett forbindelse fra Hamburg! Nattogene fra ÖBB, Nightjet, går hver kveld. Klokken 20.29, 27 minutter etter ankomst fra København, går nattoget til München/Innsbruck (med forbindelser til Italia) og Wien (med forbindelser til Slovakia, Ungarn, Romania og Balkan). Det andre nattoget går 20.50, i retning Offenburg (med forbindelser til Paris), Freiburg, Basel (med forbindelser til Sør-Frankrike og Spania) og Zürich (med forbindelser til Italia). Sjekk tidene på Deutsche Bahns nettside eller på din plassbillett før avreise, enkelte netter kan avgangstiden bli endret grunnet banearbeid.

Ligge- og soveplasser på disse togene er ekstremt populære, og blir ofte utsolgt månedsvis i forveien.

Det går også forbindelser til mange andre tyske byer på kvelden, blant annet Berlin, Köln, Bremen og Frankfurt.

Vil du ta Nightjet? Bestill billetter her!
Vil du ta Nightjet, og har interrail? Les forklaring her på hvordan du bestiller plass på nett!

Offisielt venter ikke nattoget på forsinkede tog nordfra. Reisestatistikken viser imidlertid at nattoget innimellom avgår noe forsinket, begrunnet med at det har ventet på forsinket, innkommende tog. Vær effektiv på stasjonen i Hamburg, og sørg for at du har kjøpt inn noe mat/drikke til nattogturen allerede på stasjonen i København! Om du skulle bli så forsinket at du mister toget til Basel/Zürich 20.50, går det et tysk natt-ICE-tog klokken 22.28 som "tar igjen" dette toget i Göttingen, med svært knapp overgangstid klokken 1 på natta. Det er ikke en forbindelse som bør planlegges, men som kan brukes som sikkerhetsventil.

Nattoget går oftest fra spor 14 på Hamburg Hbf. Dette er det sporet som er nærmest utgangen Mönckebergstrasse/City eller Spitalerstrasse/City. Når du kommer av toget: gå til nærmeste rulletrapp opp, følg skiltingen i retning høyere nummer på sporet og du skal finne spor 14 ganske lett. Her kan du finne kart over Hamburg Hbf.

Ta gjerne en overnatting i Hamburg! Byen har mye å by på, og er en flott destinasjon i seg selv. I tillegg er det gode togforbindelser, også på dagtid, til det meste av Europa. Tog til Berlin tar under to timer, og gir forbindelse til Polen, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn og videre sør- og østover i Europa. Tog til Köln tar rundt fire timer, og gir forbindelser til Nederland, Belgia, Storbritannia og Frankrike. Tog til Frankfurt og München tar deg ned mot Alpene, Rivieraen og Italia.

Her finner du rutetider for nær sagt alle tog i Europa!

Alternativer

Det finnes flere alternativer til melkeruta.

- Del opp turen! Det er mange hyggelige steder å stoppe langs melkeruta. Og hvorfor skal du absolutt stresse med å komme deg langt nedover kontinentet så fort som mulig? Fredrikstad med Gamlebyen, Trollhättan med SAAB-fabrikk og fantastisk fosseslipp, Varberg med nydelig festning og en replika av Lenins favorittbad i St. Petersburg, Halmstad med Roxette-museum og Sveriges kanskje beste strand, Helsingborg med fabelaktig kulturhus og hyggelig gågate, falafelens hovedstad Malmö med Nordens kuleste hus Turning Torso, H. C. Andersens Odense, Kolding med Koldinghus slott, Flensburg med danskspråklig minoritet og særegent øl, Rendsburg med sin gigantiske togbro som du får kjøre over - Melkeruta kan være en hel ferie i seg selv!

- Flixbus har daglige avganger hele veien mellom Oslo og Hamburg/Berlin (ofte med bytter), samt mange avganger til København.

- Vy/Bus4You har flere daglige bussavganger til København.

- Det går båter fra Sør-Sverige til Tyskland/Polen der man kan sove. Gode alternativer er Stena Lines båt fra Trelleborg til Rostock, Finnlines’ båt fra Malmö til Travemünde og Polferries og Unity Lines ferjer fra Ystad til Swinoujscie.

- Det går båter fra Norge til Danmark og Tyskland, fra Bergen, Stavanger, Kristiansand, Langesund, Larvik og Oslo. Se vår guideside På ferie uten fly eller bil for en gjennomgang av alle reisemuligheter ut av Norge.

Hjem igjen - fra Hamburg

Når du skal hjemover, er forbindelsene enda mer fragmenterte. Nattogene ankommer Hamburg 07.51 (fra Zürich/Basel/Offenburg) og 08.47 (fra Wien/Innsbruck/München). Med Zürich-toget har du tid til en god frokost, men med Wien-toget har du kun 6 minutter før toget mot København går! Si fra til konduktøren om du skal ha denne forbindelsen, det er grunn til å tro at toget vil innvente korte forsinkelser. Det er også mulig å bytte tog tidlig på morgenen i Hannover til et ICE-tog som er framme i Hamburg noe tidligere, for å trygge overgangen.

Bruk Deutsche Bahns reiseplanlegger for å finne pålitelige rutetider nordover. Du finner også en oversikt på bloggen til vår redaktør Kristian Skjellum Aas.

Første forbindelse fra Hamburg mot København og Göteborg som du kan nå er klokken 08.56, med en times lunsjpause i København, til Göteborg 18.20. Da har siste tog til Oslo gått 18.10... så du må ta buss med Vy/Nettbuss eller Flixbus fra Göteborg til Oslo hvis du vil frem samme kveld. Det er heller ikke alle dager det går busser så sent fra Göteborg til Oslo, men rutene endres ofte, så sjekk nettsidene til selskapene.

Men det finnes et luretriks, som likevel kan ta deg helt til Oslo med tog (men bare på hverdager) hvis du er kjapp til å orientere deg og har en god porsjon flaks. Når du ankommer København 13.33 tar du toget videre til Helsingør klokken 13.40, som er framme i Helsingør 14.25. 14.30 går ferja over til Helsingborg, som er framme 14.50. Da går det tog videre 15.07 (mandag-fredag) til Halmstad, det du er framme 16.09, og bytter til tog mot Göteborg 16.26 (mandag-fredag). Det er framme i Göteborg 17.50, og vips når du Vys avgang 18.10!
Byttene mellom tog og båt i både Helsingør og Helsingborg er enkle, men svært tidspresset. Her er det mange ting som kan gå feil, så denne turen tar du på eget ansvar. Uansett har du Øresundstoget som kommer inn til Göteborg 18.20 tøffende like bak, så du har egentlig ikke noe å tape på å prøve, ihvertfall ikke hvis du reiser med Interrail.
Takk til Knut Sørensen i Facebook-gruppa Togferie for kreativ ruteplanlegging!

Det går i tillegg togforbindelser fra Hamburg 04.36 (man-lør) og 06.36 (alle dager), som gjør at du kan rekke siste tog fra Göteborg til Oslo 18.10. Da er du i Oslo 21.51, i god tid til å ta norske nattog videre hvis du skal. PS: Dobbeltsjekk tidene på www.rejseplanen.dk og/eller www.bahn.com!

Det finnes også busser med Flixbus fra både Hamburg, København og Göteborg, eller busser med Vy/Bus4You fra København og Malmö. Du kan også ta båt over Østersjøen fra Travemünde eller Rostock, eller ta en av båtene fra Kiel til Oslo eller Göteborg.

Hjem igjen - med SJs nattog

SJs nye nattog er bedre tilpasset reiser sørover enn nordover mot Oslo. Ankomsttiden i Malmö 04.12 er for tidlig til at det er komfortabelt å stå opp da, og det er en time til neste tog til Göteborg. Søndager går det faktisk ikke tog fra Malmö til Göteborg før 07.08, og det er framme i Göteborg for sent til å nå toget til Oslo 10.15.

Ankommer du Sverige på mandag til fredag, har du to muligheter for å slippe en horribelt tidlig morgenstund i Malmö:
1. Du kan bytte tog i Alvesta 05.58. Da rekker du å kjøpe deg en kopp kaffe på kiosken som åpner 06.00, før du tar toget 06.19 mot Göteborg. Det er framme 09.40, i god tid før toget til Oslo 10.15, som er framme 13.51.
2. Du kan bytte tog i Nässjö 06.45. Da rekker du tog klokken 07.15 til Falköping 08.45, som korresponderer med tog fra Falköping 08.56 til Göteborg C 10.00. Da har du et kvarter før Oslotoget går.

søndager kan du være med nattoget til Norrköping 08.15, og bytte til tog til Katrineholm 08.38, framme 09.03. Da går det direktetog fra Katrineholm til Oslo 09.37, med ankomst i Oslo 14.09. Ikke mye senere enn Göteborg-løypa, altså, men denne forbindelsen er bare mulig på søndag. Andre dager går direktetoget for tidlig til at du når det i Katrineholm.

Lørdags morgen er det store problemet. Da er det ingen tog mellom Göteborg og Oslo mellom 07.55 (som du ikke når) og 14.15 (som du kan nå på mange måter, men du er ikke i Oslo før 17.51). Jeg hadde stått opp grytidlig i Malmö, og valset litt rundt i byen før jeg hadde satt meg på bussen fra Vy/Bus4You klokken 07.10 direkte til Oslo 14.30. Dette toget er altså på ingen måte velegnet for tyskere på helgetur til Oslo.

Naturvernforbundets mening

Togtilbudet fra Norge til det europeiske kontinentet er fragmentert og dårlig. Med den interessen man nå ser for togferie haster det med å få på plass et fremtidsrettet tilbud som kan gi mer forutsigbarhet, direkte forbindelser og raskere reisevei. Direkteforbindelser fra Oslo til Malmö/København, samt direkte nattog til København, Hamburg eller lenger, vil bety svært mye for å gjøre togferien mer overkommelig for reisende fra Norge.

Samordningen når du skal reise langt er ikke-eksisterende. Både på tur og retur er det små minuttjusteringer som skal til for å lage et sammenhengende tilbud, men dette blir ikke prioritert. Dette gjør melkeruta mellom Oslo, Göteborg, København og Hamburg til en barriere for de reisende, selv om tilbudet på enkeltstrekningene er ok. Lange, tvungne pauser i Göteborg og/eller København gjør at toget blir mindre attraktivt for de som ønsker å komme raskt frem.

I september 2022 kommer det nattog fra Stockholm via Malmö til Hamburg. Det er viktig at det kommer på plass en god forbindelse fra Norge til dette toget, aller helst med direkte vogner Oslo-Hamburg.

BLI MEDLEM!

Artikkelen ble sist oppdatert: 09.09.2022

Plassbilletter fra ÖBB

Østerrikske ÖBB kjører Europas største nettverk av nattog. De har imidlertid salg av plassbilletter for Interrail for en hel rekke tog i tillegg til sine egne, blant annet alle italienske dagtog og internasjonale tog fra Østerrike til Sveits, Italia, Slovenia, Kroatia, Ungarn, Romania, Slovakia og Ukraina.

Gamlebyen terje t flickr

Dagsturer fra Oslo

En ferie må ikke være lang, eller gå til utlandet. Vi har samlet et knippe reisemål som kan gjøre seg som en dagstur med kollektivtrafikk fra Oslo, med reisemål i Norge, Sverige og Danmark. Vi har sett på steder utenfor Oslo og Akershus (Ruters trafikkområde), men kan også anbefale reisemål her som Drøbak, Son, Tusenfryd, Fetsund lenser og ikke minst de fantastiske markaområdene som omkranser hovedstaden.