Sentralstasjonen i Malmö. Foto: Maria Eklind/Flickr.com

Sentralstasjonen i Malmö. Foto: Maria Eklind/Flickr.com.

Melkeruta med tog mot København og Hamburg

Skal du reise med tog til kontinentet, er det vanskelig å unngå melkeruta fra Oslo via København til Hamburg. Vi gir deg overlevelsesguiden.

Hvordan overlever du melkeruta fra Oslo via Göteborg og København til Hamburg? Den vanskeligste etappen av togferien på kontinentet kommer aller først (og aller sist). Naturvernforbundet gir deg guiden til det noe sparsommelige tilbudet som finnes.

Denne guiden er oppdatert for vinteren og våren 2019-2020, og gjelder tog fra og med 15. desember 2019. Det vil også komme detaljer om tilbudet i skolenes sommerferie.

Finner du feil, send en mail til ka@naturvernforbundet.no!

BLI MEDLEM!

Vil du raskt nedover i Europa, må du reise tidlig på morgenen fra Oslo med tog eller buss, og bytte tog/buss minst to steder (Gøteborg og København). På enkelte avganger er det også bytte i Malmö.

Da har du svært romslige overgangstider, og vil under alle normale omstendigheter nå nattogene fra Hamburg og sørover samme kveld. Men på feriereiser anbefaler vi at reisen deles opp, og at du planlegger en overnatting i Sør-Sverige, Danmark, Hamburg eller på en båt over Østersjøen. Det vil gjøre reisen triveligere og mindre stressende. Og: nattogene i Hamburg venter ofte på innkommende, forsinkede tog fra København, selv om dette ikke er garantert.

Se rutetidene fra Oslo via Göteborg og København til Hamburg! (PDF)

Tabellen viser alle avganger Göteborg-Malmö, samt forbindelser fra Oslo og til Hamburg med tog. Tabellen viser kun tog, ikke busser.

1. Oslo-Göteborg

Sørover går det ingen tog fra Oslo lenger enn til Göteborg. Togene kjøres av Vy, og det er ikke obligatorisk plassreservering, så du får bli med.

Det er fire avganger på hverdager fra Oslo S: 06.01, 10.01, 14.01 og 18.01. På lørdager er det avganger 08.01, 14.01 og 18.01. På søndager er det avganger 10.01, 14.01 og 18.01. Skal du nå nattogene i Hamburg samme kveld, er det kun avgangen 06.01 som kan benyttes. Det vil si at man ikke kan nå disse nattogene samme kveld på lørdag eller søndag med tog, hvis man reiser fra Norge.

Togavgangen 06.01 (mandag-fredag) kan få deg til København klokken 13.49 (SJ-tog fra Göteborg med bytte til Øresundstog i Malmö) eller 14.29 (direkte Øresundstog Göteborg-København), og til Hamburg 20.02.

Togavgangen 08.01 (lørdag) kan få deg til København klokken 16.29, og Hamburg 22.16.

Togavgangen 10.01 (alle dager unntatt lørdag) kan få deg til København klokken 18.29, og Hamburg 00.25.

Togavgangen 14.01 (alle dager) kan få deg til København klokken 22.29.

Togavgangen 18.01 (alle dager) kan få deg til Halmstad i Sverige klokken 00.10.

Tidtabell i pdf fra Vy finner du her!

Med interrailbillett er det bare å hoppe på disse togene, men husk å skrive reisestrekningen på billetten. Er du bosatt i Norge, vil dette gjelde som en av de to reisedagene du har rett på i landet du er bosatt. Disse reisedagene er reservert til ut- og hjemreise, og må ifølge reglene starte ved (ved innreise) eller gå til (ved utreise) en «grense, flyplass eller havn».

Kommer du med nattog fra Bergen, Stavanger eller Trondheim, rekker du ikke toget klokken 06.01 morgenen etter fra Oslo. Da må du sjekke om det går busser med busselskapene Nettbuss og Flixbus som kan ta deg til Göteborg før 10.40, til Helsingborg før 13.10, til Lund før 14.18, til Malmö før 14.33 eller til København før 15.26, hvis du skal nå toget til Hamburg som korresponderer med Nightjet-nattog neste natt.

Det er få dager det går busser som passer. Før kunne man, med litt flaks, nå toget fra København til Hamburg med avgang fra Göteborg 11.55. I 2020 må man senest nå avgangen fra Göteborg 10.40, noe som begrenser utvalget av busser som når nattog-forbindelsen sterkt.
Alternativet er å ta toget 10.01 sørover, og overnatte i Skåne, København eller Odense. Du kommer deg helt til Hamburg også med dette toget, men ikke før 00.25 på natta, med mange bytter nedover Danmark og Schleswig-Holstein.

Bussene kan være et godt alternativ for flere. Busselskapene Nettbuss og Flixbus kjører mellom 15 og 30 avganger daglig med buss mellom Oslo og Göteborg. Disse er raskere enn toget, og gir deg langt flere muligheter for viderereise med tog, med en enkel overgang i Göteborg der tog- og busstasjonen er vegg i vegg. Rutetidene for bussene varierer og endres ofte, derfor er det ikke hensiktsmessig å lage en tabell som vi kan legge ut her. Sjekk selskapenes nettsider for tider og priser. Interrailbilletten gjelder ikke på bussene, men billettprisene er ofte lave, så de kan være et godt alternativ likevel.

2. Göteborg-Malmö-København

Fra Göteborg til København er det to ulike togselskaper som kjører.

1. Øresundstog, som går rett til København og fortsetter videre til Helsingør på dansk side. Disse går som hovedregel hver time fra Göteborg (minuttall .40), og bruker nesten 4 timer til København Hovedbanegård. Har du interrail kan du bare hoppe på, det kreves ingen reservasjon. Andre kan kjøpe billett på nettsidene til SJ, nettsidene til Øresundståg, på automat på stasjonen i Göteborg eller på appen til SJ. Prisene er faste, så det er ingenting å tjene på å være tidlig ute.

2. SJs snabbtåg, som går cirka annenhver time mellom Göteborg og Malmö, med overgang til Øresundstog til København. Disse togene er betydelig raskere enn Øresundstogene, da de stopper sjeldnere. Her gjelder vanlige svenske regler, med miniprisbilletter som blir gradvis dyrere, men her er det mulig å gjøre minipriskupp. Vil du ta en av disse togene, er det altså verdt å forhåndsbestille. Her er plassreservasjon obligatorisk om du har Interrail, noe du kan bestille på SJs nettside (men pass på, det kan være vanskelig å forstå hvordan).

På sommeren går enkelte av disse avgangene direkte fra Göteborg til København.

Er du på sporet av nattogene i Hamburg, må du nå SJs tog klokken 10.24 eller Øresundstoget 10.40. Disse er i København 13.49 og 14.29, førstnevnte med et bytte til Øresundstog i Malmö. Øresundstoget 11.40 kommer inn til København H 3 minutter etter at toget til Hamburg kar kjørt...

Svensk tidtabell for strekningen finner du her! (pdf)

Også på denne strekningen går det mange busser, men her er de betraktelig tregere enn togene.

Sommeren 2020 blir det et utvidet tilbud med SJ Snabbtåg, og flere av disse avgangene vil gå direkte fra Göteborg til København, uten bytte i Malmö. Detaljer kommer i løpet av vinteren!

3. København-Hamburg

I Danmark er det direkte tog mellom København og Hamburg 07.26, 11.26 og 15.26. De kjører via Odense, Kolding og Padborg til Hamburg. Toget som tidligere gikk over ferja Rødby-Puttgarden er nedlagt, og en tunnel under Femernsundet skal åpne i 2029.

Har du ferten av nattogene i Hamburg, må du ta 15.26-toget, som er framme i Hamburg 20.02. Det er ikke obligatorisk med plassreservasjon om du har Interrail, men det anbefales. Den kan bestilles her. Den koster 30 danske kroner for deg med interrail. Har du ikke interrail, kan du bestille billett her.

PS! Plassreservasjon er obligatorisk for "internasjonale reiser mellom Danmark og Tyskland" mellom 19. juni og 16. august 2020. Det er uvisst om dette kun gjelder direktetogene mellom København/Århus og Hamburg (avgangene 07.26, 08.56, 11.26, 12.56, 15.26 og 16.56), eller om det også gjelder forbindelsene som innebærer bytte til tyske regiontog i Flensburg (06.56 og 18.56).

Det går i tillegg avganger mellom København og Hamburg med bytte i Fredericia og Flensburg, og noen ganger i Neumünster. Disse går annenhver time fra København: 06.56, 08.56, 10.56, 12.56, 14.56, 16.56 og 18.56.
Forbindelsene 06.56, 10.56, 14.56 og 18.56 har overgang til tyske regiontog i Flensburg, og kan sannsynligvis brukes i sommer uten reservert plass (men jeg har spurt DSB om dette er tilfelle, venter på svar). Bruk den danske Rejseplanen for å finne detaljene om rutene.

Tidtabellen for disse togene er godt gjemt i tabell 81 i dette ruteplanheftet! (pdf)

En annen mulighet er å ta tog fra København til Nykøbing F, buss derfra til Gedser, og båt derfra til Rostock i Tyskland. Disse båtene er relativt rimelige (kjøp billett på havna, det er ikke forkjøp hvis du ikke har med bil), og går annenhver time, med en reisetid på rundt to timer. Rutetidene fra København til Gedser sjekker du på Rejseplanen, mens fra Rostock til dit du skal i Tyskland sjekker du på Deutsche Bahns reiseplanlegger. Bruk "Rostock Seehafen Fähre" som avgangsstasjon.

Får du abstinens av ferjemangel, har du en mulighet. Det går daglig tog fra København H klokken 14.03 til Rødby Færge, der du kan ta ferja over til Puttgarden hver halvtime. Det blir en del venting, enten i Rødby eller Puttgarden, men klokken 19.13 går det et lokaltog til Lübeck som korresponderer med tog som er framme i Hamburg 21.51. Da har du brukt nesten 8 timer på turen, men får med deg ferja. Blir det for kjedelig i Puttgarden, spander på deg en taxi de få kilometrene inn til Burg på Fehmarn. Det er i det minste en ordentlig, liten by. Toget fra Puttgarden 19.13 går fra Burg 19.26.

4. Fra Hamburg og videre

Det hender at togene fra Danmark til Hamburg er forsinket, så si fra til konduktøren hvis du skal videre med Nightjet-togene eller har en annen tett forbindelse fra Hamburg! Nattogene fra ÖBB, Nightjet, går hver kveld. Klokken 20.29, 27 minutter etter ankomst fra København, går nattoget til München/Innsbruck (med forbindelser til Italia) og Wien (med forbindelser til Slovakia, Ungarn, Romania og Balkan). Det andre nattoget går 21.02 (20.50 i perioder med banearbeid), i retning Offenburg (med forbindelser til Paris), Freiburg, Basel (med forbindelser til Sør-Frankrike og Spania) og Zürich (med forbindelser til Italia). Sjekk tidene på Deutsche Bahns nettside eller på din plassbillett før avreise, enkelte netter kan avgangstiden bli endret grunnet banearbeid.

Vil du ta Nightjet? Bestill billetter her!
Vil du ta Nightjet, og har interrail? Les forklaring her på hvordan du bestiller plass på nett!

Offisielt venter ikke nattoget på forsinkede tog nordfra. Reisestatistikken viser imidlertid at nattoget ofte avgår noe forsinket, begrunnet med at det har ventet på forsinket, innkommende tog. Vær effektiv på stasjonen i Hamburg, og sørg for at du har kjøpt inn mat/drikke til nattogturen på stasjonen i København eller på ferja!

Nattoget går oftest fra spor 14 på Hamburg Hbf. Dette er det sporet som er nærmest utgangen Mönckebergstrasse/City. Når du kommer av toget: gå til nærmeste rulletrapp opp, følg skiltingen mot Mönckebergstrasse/City og du skal finne spor 14 ganske lett. Her kan du finne kart over Hamburg Hbf.

Ta gjerne en overnatting i Hamburg! Byen har mye å by på, og er en flott destinasjon i seg selv. I tillegg er det gode togforbindelser, også på dagtid, til det meste av Europa. Tog til Berlin tar under to timer, og gir forbindelse til Polen, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn og videre sør- og østover i Europa. Tog til Köln tar rundt fire timer, og gir forbindelser til Nederland, Belgia, Storbritannia, Frankrike og videre sørover i Europa.

Her finner du rutetider for nær sagt alle tog i Europa!

Alternativer

Det finnes flere alternativer til melkeruta.

- Del opp turen! Det er mange hyggelige steder å stoppe langs melkeruta. Og hvorfor skal du absolutt stresse med å komme deg langt nedover kontinentet så fort som mulig? Fredrikstad med Gamlebyen, Trollhättan med SAAB-fabrikk og fantastisk fosseslipp, Varberg med fantastisk festning og en replika av Lenins favorittbad i St. Petersburg, Halmstad med Roxette-museum og Sveriges kanskje beste strand, Helsingborg med fabelaktig kulturhus og hyggelig gågate, falafelens hovedstad Malmö med Nordens kuleste hus Turning Torso, H. C. Andersens Odense, Kolding med Koldinghus slott, Flensburg med danskspråklig minoritet og særegent øl, Rendsburg med sin gigantiske togbro som du får kjøre over - Melkeruta kan være en hel ferie i seg selv!

- Flixbus har daglige nattavganger fra Oslo til Hamburg og Berlin i sommer, samt mange avganger til København.

- Nettbuss/Vy har flere daglige bussavganger til København.

- Det går båter fra Sør-Sverige til Tyskland/Polen der man kan sove. Gode alternativer er Stena Lines båt fra Trelleborg til Rostock, Finnlines’ båt fra Malmö til Travemünde og Polferries og Unity Lines ferjer fra Ystad til Swinoujscie.

- Det går båter fra Norge til Danmark og Tyskland, fra Bergen, Stavanger, Kristiansand, Langesund, Larvik og Oslo. Se vår guideside På ferie uten fly eller bil for en gjennomgang av alle reisemuligheter ut av Norge.

Hjem igjen

Når du skal hjemover, er forbindelsene også veldig fragmenterte.

Nattogene ankommer Hamburg 07.51 (fra Zürich/Basel/Offenburg) og 08.47 (fra Wien/Innsbruck/München). Med Zürich-toget har du tid til en god frokost, men med Wien-toget har du kun 6 minutter før toget mot København går! Si fra til konduktøren at du skal ha denne forbindelsen, det er grunn til å tro at toget vil innvente korte forsinkelser. Det er også mulig å bytte tog i Hannover til et ICE-tog som er framme i Hamburg noe tidligere, for å trygge overgangen.

Første forbindelse fra Hamburg mot København og Göteborg som du når er klokken 08.53, med en times lunsjpause i København, til Göteborg 18.20. Da har siste tog til Oslo gått 18.10... så du må ta buss med Vy/Nettbuss eller Flixbus fra Göteborg til Oslo. Normalt går det busser fra Göteborg til Oslo senere enn 18.20 alle dager unntatt lørdag.

På lørdager må du trikse litt mer. Etter ankomst i København 13.33 må du ta Øresundstog til Malmö, helst allerede 13.47 (det er teoretisk mulig å nå bussen med 14.07 også, men da bør du løpe i Malmö). Klokken 14.50 går det Flixbus fra Malmö til Göteborg, fra Norra Vallgatan (holdeplass K) rett utenfor togstasjonen i Malmö og over kanalen. Denne er i Göteborg 17.55, i tide til å nå Vys tog til Oslo 18.10. Dobbeltsjekk at denne bussen faktisk går, og kjøp billett, på www.flixbus.no. De er kjent for hyppige skifter av tidtabell!
(Takk til Knut Sørensen i Facebook-gruppa Togferie for research!)

Se rutetidene fra Hamburg via København og Göteborg til Oslo! (PDF)

Tabellen viser alle avganger Malmö-Göteborg, samt forbindelser fra Hamburg og til Oslo med tog. Tabellen viser kun tog, ikke busser.

I sommerferien har SJ varslet at de vil sette opp et tog fra København 13.51 til Göteborg 17.35, som vil gjøre det mulig å ankomme Hamburg med Nightjet og reise helt til Oslo samme dag med tog.

Det går også togforbindelser fra Hamburg 04.36 (man-lør) og 06.36 (alle dager), som gjør at du kan rekke siste tog fra Göteborg til Oslo 18.10. Da er du i Oslo 21.51, i god tid til å ta norske nattog videre hvis du skal. PS: Dobbeltsjekk tidene på www.rejseplanen.dk og/eller www.bahn.com!

Og, hvis du savner Rødby-Puttgarden-ferja og er a-menneske: Mandag-fredag kan du ta regiontoget fra Hamburg klokken 6.04 til Lübeck, bytt til nytt regiontog som ankommer Puttgarden 8.49. Ta ferja 9.15, som er framme i Rødby klokken 10. Da går det tog fra Rødby F stasjon 10.32 som er i København 12.59, i tide til å rekke tog videre mot Göteborg 13.27 som når siste tog mot Oslo.
Du kan også ta samme forbindelse fra Hamburg 16.04, og vil da ankomme København 22.59 (hver dag).

Ellers har Flixbus enkelte direkte bussavganger over natten fra Hamburg til Oslo. Disse går ikke hver dag, sjekk på busselskapets nettside når den går! Du kan også ta båt over Østersjøen fra Travemünde eller Rostock, eller ta en av båtene fra Kiel til Oslo eller Göteborg.

Naturvernforbundets mening

Togtilbudet fra Norge til det europeiske kontinentet er fragmentert og dårlig. Med den interessen man nå ser for togferie, haster det med å få på plass et fremtidsrettet tilbud som kan gi mer forutsigbarhet, direkte forbindelser og raskere reisevei. Direkteforbindelser fra Oslo til Malmö/København, samt direkte nattog til Hamburg eller lenger, vil bety mye for å gjøre togferien mer overkommelig for reisende fra Norge.

Ruteendringen vinteren 2019 øker tilbudet til Göteborg, men samordningen når du skal reise lenger er ikke-eksisterende. Både på tur og retur er det små minuttjusteringer som skal til for å lage et sammenhengende tilbud, men dette blir ikke prioritert. Dette gjør melkeruta mellom Oslo, Göteborg, København og Hamburg til en barriere for de reisende, selv om tilbudet på enkeltstrekningene er forbedret. Lange, tvungne pauser i Göteborg og/eller København gjør at toget blir mindre attraktivt for de som ønsker å komme raskt frem.

Svenske myndigheter har bevilget 50 millioner svenske kroner til nattog fra Sverige til «flere steder på kontinentet». Det er viktig at det kommer på plass gode forbindelser fra Norge til disse togene, når de kommer. Trafikverket i Sverige anbefaler å begynne med strekningen Malmö-Köln, noe som potensielt kan gi et langt bedre togtilbud mot byer som Amsterdam, Rotterdam, Brussel, Frankfurt, Bonn, London og Paris, samt mot Spania/Portugal.

BLI MEDLEM!

Plassbilletter til Nightjet

Østerrikske ÖBB kjører Europas største nettverk av nattog. Nå kan du bestille plass på disse nattogene på internett, både om du har interrailbillett eller om du reiser på enkeltbilletter. Før måtte du ringe for å reservere plass hvis du hadde interrail. Løsningen de har valgt er imidlertid ikke den mest intuitive, så her forklarer vi, steg for steg, hvordan du gjør det!

Ice kaffeeeinstein flickr

Til Syden med tog og båt – sommeren 2018

Svette flyplasser, dårlig benplass og turbulens. Jo, flyturen til Syden kan tære på humøret. Dessuten forurenser fly uforholdsmessig mye. Prøver du en reise langs bakken kan du oppleve flere steder på samme tur, på en langt mindre miljøbelastende måte. Med tog og båt kommer du komfortabelt frem, uten innsjekking og sikkerhetskøer. Med litt planlegging kan sydenferien bli en hel liten ekspedisjon!