Klima

Sammen kan vi løse klimakrisen – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Global oppvarming påvirker hele verden, også oss her i Norge.

I 2019 har titusenvis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker fortsatt, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned de streikende ungdommenes krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av de globale utslippskuttene.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Aktuelle saker

Klimatoppmøte 2019 i Madrid

Naturvernforbundet følger årets klimaforhandlinger i Madrid for å holde Norge til sitt globale klimaansvar. Les mer her!

Artikkelen ble sist oppdatert: 27.11.2019

Maritim_foto_iisd

Hva skjer på klimaforhandlingene i Bonn?

14.05.2012 | Sist oppdatert: 14.05.2012

Hva skal de neste fire årene med klimaforhandlinger i FN handle om? Det er spørsmålet som skal diskuteres under forhandlingsmøtet i Bonn, Tyskland, fra 14. til 25. mai. Men møtet vil også diskutere spørsmål som kan få stor betydning for Norges klimapolitikk fram til 2020.

Lars foran Raundalselva
Klimagassutslippene ned:

Klimaforliket må sikre videre nedgang

08.05.2012 | Sist oppdatert: 11.05.2012

Statistisk sentralbyrå la i dag fram klimagassregnskapet for 2011 og tallene viser at utslippene i Norge er redusert med 1,2 millioner tonn fra 2010. – Det er gledelig at utslippene går ned. For å sikre videre nedgang må regjeringens klimamelding følges opp med et nytt klimaforlik i Stortinget som kan skjerpe klimapolitikken ytterligere, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

LarsHaltbrekken Foto Åsa Marie Mikkelsen

Klimaet trenger større utslippskutt

25.04.2012 | Sist oppdatert: 07.05.2012

I dag la regjeringa endelig fram sin klimamelding. – Klimameldinga inneholder lyspunkter, men klimakrisen er så alvorlig at vi ikke har råd til å la være å sette i gang alle de gode klimaløsningene.

Datalagring lefdal gruve
Behov for nasjonal strategi for datasentre:

Datalagring kan bli viktig næring for Norge

02.04.2012 | Sist oppdatert: 03.04.2012

Norge har naturgitte forutsetninger for å bygge opp datalagringssentre som trenger lite energi. – Det norske kraftoverskuddet kan eksporteres til Europa som bits og bytes istedenfor som elektroner, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

LarsHaltbrekken Foto Åsa Marie Mikkelsen

Miljøbevegelsen krever tøff klimamelding

30.03.2012 | Sist oppdatert: 01.04.2012

Miljøbevegelsen har samlet seg om felles krav til klimameldingen. Natur og Ungdom, Naturvernforbundet, WWF, Greenpeace, Framtiden i våre hender, Bellona og Zero krever at regjeringen legger frem en ambisiøs klimamelding som gir en betydelig reduksjon av de norske klimagassutslippene.

Mongstad - Foto Harald M
Mongstad:

Legges raffineriet ned, må også kraftverket stenges

28.03.2012 | Sist oppdatert: 28.03.2012

Ifølge NRK har Statoils raffineri på Mongstad tapt 9 milliarder kroner siden 2009. Det kan resultere i at anlegget legges ned. – Dersom dette skjer, tar vi det for gitt at også kraftvarmeverket på Mongstad legges ned, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.