Klima

Sammen kan vi løse klimakrisen – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Global oppvarming påvirker hele verden, også oss her i Norge.

I 2019 har titusenvis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker fortsatt, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned de streikende ungdommenes krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av de globale utslippskuttene.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Artikkelen ble sist oppdatert: 04.08.2020

Norsk_delegasjon_enb_web

Advarer mot regnetriks i klimaforhandlingene

18.05.2012 | Sist oppdatert: 24.05.2012

Store utslipp står på spill i klimaforhandlingene i Bonn denne uka: Rike lands klimamål for 2020 skal regnes om til et utslippsmål for hvert enkelt år i perioden fram til 2020. Hvordan det nye målet regnes ut kan bety mer for verdens utslipp enn halvparten av det USA slipper ut hvert år. For Norges del handler forhandlingene om større utslipp enn den årlige forurensningen fra gasskraftverket på Mongstad.

Maritim_foto_iisd

Hva skjer på klimaforhandlingene i Bonn?

14.05.2012 | Sist oppdatert: 14.05.2012

Hva skal de neste fire årene med klimaforhandlinger i FN handle om? Det er spørsmålet som skal diskuteres under forhandlingsmøtet i Bonn, Tyskland, fra 14. til 25. mai. Men møtet vil også diskutere spørsmål som kan få stor betydning for Norges klimapolitikk fram til 2020.

Lars foran Raundalselva
Klimagassutslippene ned:

Klimaforliket må sikre videre nedgang

08.05.2012 | Sist oppdatert: 11.05.2012

Statistisk sentralbyrå la i dag fram klimagassregnskapet for 2011 og tallene viser at utslippene i Norge er redusert med 1,2 millioner tonn fra 2010. – Det er gledelig at utslippene går ned. For å sikre videre nedgang må regjeringens klimamelding følges opp med et nytt klimaforlik i Stortinget som kan skjerpe klimapolitikken ytterligere, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

LarsHaltbrekken Foto Åsa Marie Mikkelsen

Klimaet trenger større utslippskutt

25.04.2012 | Sist oppdatert: 07.05.2012

I dag la regjeringa endelig fram sin klimamelding. – Klimameldinga inneholder lyspunkter, men klimakrisen er så alvorlig at vi ikke har råd til å la være å sette i gang alle de gode klimaløsningene.

Datalagring lefdal gruve
Behov for nasjonal strategi for datasentre:

Datalagring kan bli viktig næring for Norge

02.04.2012 | Sist oppdatert: 03.04.2012

Norge har naturgitte forutsetninger for å bygge opp datalagringssentre som trenger lite energi. – Det norske kraftoverskuddet kan eksporteres til Europa som bits og bytes istedenfor som elektroner, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

LarsHaltbrekken Foto Åsa Marie Mikkelsen

Miljøbevegelsen krever tøff klimamelding

30.03.2012 | Sist oppdatert: 01.04.2012

Miljøbevegelsen har samlet seg om felles krav til klimameldingen. Natur og Ungdom, Naturvernforbundet, WWF, Greenpeace, Framtiden i våre hender, Bellona og Zero krever at regjeringen legger frem en ambisiøs klimamelding som gir en betydelig reduksjon av de norske klimagassutslippene.