Klima

Sammen kan vi løse klimakrisen – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Global oppvarming påvirker hele verden, også oss her i Norge.

I 2019 har titusenvis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker fortsatt, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned de streikende ungdommenes krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av de globale utslippskuttene.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Artikkelen ble sist oppdatert: 04.08.2020

3K1A5390
Langlesning:

Oppskrift på en klimaavtale

02.12.2019 | Sist oppdatert: 05.12.2019

Mandag 2. desember startet det 25. klimatoppmøtet (COP25) i Madrid i Spania, ledet av chilenske myndigheter. Det forventes at verden skal bli enige om regelboka for hvordan Parisavtalen fra 2015 skal forstås, etterleves og gjennomføres. Veien hit har vært lang og tornefull, fra forståelsen om alvorligheten av menneskeskapte klimaendringer på 1970- og 80-tallet, via Rio-konvensjonene i 1992, utallige klimatoppmøter med høye topper og dype daler og frem til dagens avtaleverk. Les kortversjonen av historien om 27 år med klimaforhandlinger her!

COP25Madrid

Norge må vise alvor på klimatoppmøtet i Madrid

02.12.2019 | Sist oppdatert: 02.12.2019

Naturvernforbundet forventer at Erna Solberg og Ola Elvestuen tar med seg økte klimamål og nye bidrag til klimabistand når de drar til årets klimatoppmøte i Madrid, som starter i dag.

Goliat_FPSO Foto T3n60

Krever fossilfritt Norge i 2040

28.11.2019 | Sist oppdatert: 28.11.2019

Naturvernforbundet krever at Norge blir fossilfritt innen 2040, og i 2030 må den fossile energibruken være redusert med 55 prosent. Kravet ble vedtatt på landsstyremøtet 23.-24. november.