Oljefri

Klima

Vi kan unngå farlig global oppvarming – hvis vi handler nå!

Klimaproblemet er vår tids største utfordring. Økt konsentrasjon av klimagasser i atmosfæren gjør at kloden varmes opp. For å begrense oppvarmingen må utslipp fra fossile energikilder stanses. Dagens utslipp vil ha klimaeffekt i hundreår fremover, og ytterligere utslipp vil øke problemet.

Vi må gå i en retning der vi lever av ren, fornybar energi, og i varme, effektive smarthus. Hvor vi har sterke lokale samfunn med de viktigste tjenestene rett i nærheten. Hvor det er lett å reise miljøvennlig. Hvor verdifull natur tas vare på for framtida.

Våre medlemmers engasjement drives både av ønske om å leve miljøvennlige liv, men også om å unngå en klimakrise. Vi merker allerede konsekvensene her hjemme i Norge – flom, tørke, stormer, ustabilt skiføre. Drikkevannet blir dårligere, tregrensen flytter seg oppover dalsidene, arter flytter seg nordover, nedbørsmengdene øker og isbreene trekker seg tilbake. Våte områder blir våtere, tørre områder blir tørrere, og overraskende værfenomener inntreffer hyppigere. På Svalbard tiner permafrosten, og jorda blir mer ustabil. Hus sprekker, og jordras skjer oftere. Tørkesommeren 2018 ga oss 800 skogbranner, bare i Norge. Hver for seg er ikke disse tingene nødvendigvis et tegn på klimaendringer. Men når alt dette inntreffer samtidig, er det en klar pekepinn på at klimaendringene allerede er her. Dette er ikke bare et problem for fremtiden, men noe som påvirker oss her og nå.

Norge er imidlertid ett av de landene i verden som er best rustet til å møte klimaendringene, selv om vi også vil merke problemene. Verdens fattigste, som har sett aller minst til de godene som klimagassutslippene har gitt oss, blir rammet hardest.

Hvis vi handler nå kan vi begrense disse effektene, og samtidig ta vår rettferdige del av det globale ansvaret. Teknologien finnes – nå trenger vi handling.

Her kan du lære mer om hva klimaendringer er, og hva du kan gjøre for å løse klimakrisen.

Skolestreik for klima - fredag 22. mars 2019

Natur og Ungdom forventer at over 20 000 skoleelever, i alle landets fylker streiker skolen fredag 22. mars 2019. I tillegg studiestreiker Naturvernstudentene. Naturvernforbundet støtter skole- og studiestreiken! Les mer her.

Facebook bilde BTF 2018

Broen til framtiden 2018

05.03.2018

Fredag 9. mars tar folkets klimakonferanse debatten om en rettferdig omstilling fra olje. Følg livestrømmen her.

0094173 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil

Norge er en klimasinke

13.02.2018

Regjeringens klimamelding er til behandling på Stortinget. Naturvernforbundet etterlyser innsats som sørger for at utslippene reduseres i Norge.

Erna må vise klimalederskap i Paris

12.12.2017

Tirsdag 12. desember deltar statsminister Erna Solberg på klimamøtet One Planet Summit i Paris. Her bør Solberg signalisere at Norge skal trappe opp sin innsats for finansiering av klimatiltak og klimatilpasning.

Dd0401ece456e06309e2b127c052495b

Klimasøksmål Arktis

14.11.2017

I dag starter en historisk rettsak i Oslo tingrett. I Norges første klimarettsak skal det avgjøres om regjeringens utdeling av nye oljelisenser i Barentshavet strider mot Grunnlovens miljøparagraf.

IStock-532398787 foto draco-zlat istockphoto
Rekordvarmt og ekstremt 2017

– Norges ansvar er stort

06.11.2017

2017 blir trolig et av de tre varmeste årene som noen sinne er registrert. Det viser ferske tall som ble lagt frem av Verdens meteorologiorganisasjon (WMO) på klimatoppmøtet i Bonn i dag.