Oljefri

Klima

Vi kan unngå farlig global oppvarming – hvis vi handler nå!

Naturvernforbundet ser for oss en miljøvennlig framtid hvor vi lever av ren, fornybar energi, og i varme, effektive smarthus. Hvor vi har sterke lokale samfunn med de viktigste tjenestene rett i nærheten. Hvor det er lett å reise miljøvennlig. Hvor verdifull natur tas vare på for framtida.

Våre medlemmers engasjement drives både av ønske om å leve miljøvennlige liv, men også om å unngå en klimakrise. Vi merker allerede konsekvensene her hjemme i Norge – flom, miljøskader, dårligere skiføre. Disse konsekvensene rammer verdens fattigste og minst ansvarlige hardest.

Hvis vi handler nå kan vi sikre oss mot disse effektene, og tar samtidig vår rettferdige del av det globale ansvaret. Teknologien finnes – nå trenger vi handling.

Her kan du lære mer om hva klimaendringer er, og hva du kan gjøre for å løse klimakrisen.

Klimaforhandlingene i Katowice (COP24) – desember 2018

Nå er årets klimatoppmøte i gang i Katowice, Polen. Alle oppdateringer finner du her.

IStock-532398787 foto draco-zlat istockphoto
Rekordvarmt og ekstremt 2017

– Norges ansvar er stort

06.11.2017

2017 blir trolig et av de tre varmeste årene som noen sinne er registrert. Det viser ferske tall som ble lagt frem av Verdens meteorologiorganisasjon (WMO) på klimatoppmøtet i Bonn i dag.

Maren_høst14_L
Regjeringens klimamelding:

Ingen nye utslippskutt

16.06.2017

Dagens klimamelding inneholder ingen nye utslippskutt. - Dette er ikke hva verden trenger og ikke hva Parisavtalen ber oss om. Nå må høstens stortingsvalg blir et klimavalg slik at luften vi puster blir renere, vi tar vare på den fantastiske naturen vår og gatene i byene fylles av folk og sykler i stedet for biler, sier Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.

7871241602_cc703657c9_o
Norges klimagasstall for 2016:

Regnskogdiesel ga utslippskutt

19.05.2017

Klimagassutslippene i Norge gikk i 2016 ned med 0,9 prosent til 53,4 tonn, viser tall fra SSB som ble lagt frem i dag. – Dessverre skyldes nedgangen i klimagassutslipp hovedsakelig at nordmenn kjører med palmeolje på tanken, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Silje Ask Lundberg (2)

Gledelig med reduserte utslipp – men langt fra mål

29.03.2017

I dag presenterte regjeringen, med samarbeidspartnerne, nye framskrivninger av klimagassutslippene frem mot 2020 og 2030. – Det er gledelig at utslippene ser ut til å reduseres de neste årene, men det skulle bare mangle. Vi er fortsatt langt fra målet som er satt for 2020 gjennom klimaforliket. Dette er ikke en styrking av klimaforliket, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.