Klima

Sammen kan vi løse klimakrisen – hvis vi handler nå!

Klimakrisen er alvorlig, urettferdig og allerede i gang. Global oppvarming påvirker hele verden, også oss her i Norge.

I 2019 har titusenvis av barn og ungdom streiket for klima. Men norske klimagassutslipp øker fortsatt, regjeringen setter rekorder i tildeling av oljeutvinningstillatelser og Stortinget stemmer ned de streikende ungdommenes krav. Vi kan og må gjøre mer for å ta vår rettferdige andel av de globale utslippskuttene.

Her kan du finne ut mer om klimaendringer og global oppvarming - og hvordan du kan bli med i klimadugnaden!

Artikkelen ble sist oppdatert: 04.08.2020

Plenumsbilde sal klimforhandlinger Bonn

Endelig enige om nye klimaforhandlinger

25.05.2012 | Sist oppdatert: 25.05.2012

Etter to uker med vanskelige møter i Bonn, Tyskland, ble det i dag enighet om hvordan forhandlingene om en ny internasjonal klimaavtale skal organiseres. Den norske toppdiplomaten Harald Dovland ble valgt til å lede den vanskelige veien fram mot den nye klimaavtalen som etter planen skal være ferdig i 2015. Naturvernforbundet ønsker ham lykke til i arbeidet med en avtale som kutter klimagassutslippene kraftig og fordeler klimaansvaret på en rettferdig måte.

Dovland_enb

Fastlåst om ny forhandlingsrunde

24.05.2012 | Sist oppdatert: 24.05.2012

Forhandlingene om en klimaavtale for perioden etter 2020 sliter med å komme i gang. Etter nesten to ukers forhandlinger i Bonn er diskusjonen fastlåst både når det gjelder arbeidsplanen for de nye forhandlingene, og hvem som skal lede dem. For første gang i historien skal forhandlingsledelsen velges ved avstemning.

Kartha_figueres_enb

Hvordan skal klimadugnaden fordeles?

21.05.2012 | Sist oppdatert: 21.05.2012

Spørsmålet om hva som er en rettferdig fordeling av klimainnsatsen mellom verdens land i årene framover, er et nøkkelspørsmål i den nye runden med klimaforhandlinger som nå er i gang. Onsdag begynte diskusjonen på et heldags verksted på klimaforhandlingsmøtet i Bonn.

Norsk_delegasjon_enb_web

Advarer mot regnetriks i klimaforhandlingene

18.05.2012 | Sist oppdatert: 24.05.2012

Store utslipp står på spill i klimaforhandlingene i Bonn denne uka: Rike lands klimamål for 2020 skal regnes om til et utslippsmål for hvert enkelt år i perioden fram til 2020. Hvordan det nye målet regnes ut kan bety mer for verdens utslipp enn halvparten av det USA slipper ut hvert år. For Norges del handler forhandlingene om større utslipp enn den årlige forurensningen fra gasskraftverket på Mongstad.

Maritim_foto_iisd

Hva skjer på klimaforhandlingene i Bonn?

14.05.2012 | Sist oppdatert: 14.05.2012

Hva skal de neste fire årene med klimaforhandlinger i FN handle om? Det er spørsmålet som skal diskuteres under forhandlingsmøtet i Bonn, Tyskland, fra 14. til 25. mai. Men møtet vil også diskutere spørsmål som kan få stor betydning for Norges klimapolitikk fram til 2020.

Lars foran Raundalselva
Klimagassutslippene ned:

Klimaforliket må sikre videre nedgang

08.05.2012 | Sist oppdatert: 11.05.2012

Statistisk sentralbyrå la i dag fram klimagassregnskapet for 2011 og tallene viser at utslippene i Norge er redusert med 1,2 millioner tonn fra 2010. – Det er gledelig at utslippene går ned. For å sikre videre nedgang må regjeringens klimamelding følges opp med et nytt klimaforlik i Stortinget som kan skjerpe klimapolitikken ytterligere, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.