Transport
Vi reiser mer, og vi reiser lenger. Transport påvirker miljøet fordi det krever mye energi, legger beslag på areal og gir forurensning, støy og ulykker. Transport er den sektoren i Norge som gir størst klimagassutslipp. Bilkjøring er også den største bidragsyteren til plastforurensning i naturen – når bildekkene slites ned.
I Norges klimaregnskap for 2024 står veitrafikken for 7,5 millioner tonn CO2-utslipp. Det er rundt 17 prosent av Norges totale klimagassutslipp. I tillegg står sekkeposten «luftfart, sjøfart, anleggsmaskiner mm» for 7,3 millioner tonn CO2 – til sammen blir det 33,2 prosent av de totale norske utslippene.
Veitrafikk beslaglegger store arealer. Verdifull natur legges under asfalt for å øke veikapasiteten og hastigheten. Dette gir naturnedbygging, og fører til at flere velger å reise med bil – noe som igjen øker presset for flere veiutbygginger. Næringsparker, kjøpesentre og annen bilbasert aktivitet bygges ofte ut i forbindelse med de nye veiene, og øker biltrafikken ytterligere.
Nordmenn flyr tre ganger oftere innenriks enn de som flyr nest mest i Europa. I likhet med andre land i Europa må vi heller effektivisere jernbanen, som er nær utslippsfri og langt mer energieffektiv.
Espen MillsEn grønnere veipolitikk
Naturvernforbundet har sett på veiplanene for 23 konkrete strekninger på rundt 850 kilometer, fra Lyngdal i sør til Steinkjer i nord, med en total prislapp på 285–290 milliarder kroner.
Nei til ny rullebane på Gardermoen
14 organisasjoner har gått sammen om et brev til samferdselsminister Nygård og klima- og miljøminister Eide med krav om at planlegging av en tredje rullebane på Gardermoen stanses.


Støttespillere








