• Ta vare på hverandre og nyt naturen

Husk at naturen alltid holder åpent

• Naturvernforbundet og koronaviruset

Her finner du all informasjon om utsatte og avlyste arrangementer, årsmøter og landsmøtet.

Aktuelt og nyheter

0094173 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil
Krisepakke til petroleumsbransjen

Samlet klimabevegelse advarer Ap mot gavepakke til olja

03.06.2020 | Sist oppdatert: 03.06.2020

Naturvernforbundet og en samlet klimabevegelse mener at Arbeiderpartiet ikke må gå inn for endringer i oljeskatteregimet som forlenger oljealderen og medfører høy risiko for feilinvesteringer. Istedenfor bør krisepakken bidra til omstilling av leverandørindustrien og olje- og gassnæringen.

21686993681_d100de405a_k
Regjeringens grønne krisepakke:

Under én kilometer av E18

29.05.2020 | Sist oppdatert: 29.05.2020

Regjeringen vil bruke 3,6 milliarder kroner på en krisepakke til grønne næringer. Samtidig går de store pengene fortsatt til oljevirksomhet, veiutbygging og annen miljøskadelig aktivitet.

Silje Ask Lundberg Øyvind Johnsen

Ingen vindindustri i reinens leveområder

23.05.2020 | Sist oppdatert: 23.05.2020

Sinne og avmaktsfølelse sprer seg, ettersom stadig større naturområder ødelegges og arter forsvinner. Det samiske samfunnet rammes spesielt hardt, og motstanden mot vindkraftindustrien vokser. Konsekvensene av all utbygging, det være seg vindkraft, vannkraft, gruvedrift, oppdrett og hyttelandsbyer er dramatisk for naturgrunnlaget for samisk kultur og reindrifta. Kampen for å bevare naturgrunnlaget skaper tette bånd og gode allianser mellom naturvernere og samiske interesser.

Oppropet 20

Sammen om strakstiltak for sykling og gange

22.05.2020 | Sist oppdatert: 22.05.2020

Onsdag tok samferdselsminister Knut Arild Hareide imot et opprop fra 17 organisasjoner med krav om strakstiltak for å fremme sykling og gange i kampen for å redusere smittefaren ved transport og samtidig oppnå bærekraftige og menneskevennlige byer og tettsteder. Naturvernforbundet deltok på overrekkelsen.

Gravmyrt foto Selbe Lynn CC

Naturvernforbundet ber hagesentre stanse spredning av pøbelplanter

20.05.2020 | Sist oppdatert: 20.05.2020

Fremmede arter som invaderer nye områder og har en negativ økologisk effekt er blant de største truslene mot biologisk mangfold. Likevel har hagesentre og planteskoler over hele landet solgt mange slike planter gjennom en lang årrekke. Nå går Naturvernforbundet ut og ber bransjen ta ansvar.

2-3 ferkvannsmiljø 42,6 x 30,12

Utforsk naturen!

20.05.2020 | Sist oppdatert: 20.05.2020

Naturvernforbundet har laget et nytt aktivitetshefte for barn.