• Ja til ulv i norsk natur

Fakta og myter om ulv - les hvorfor vi er for ulv i norsk natur.

Aktuelt og nyheter

Førdefjorden 2016
Miljødirektoratet tillater omfattende giftutslipp

– Spiller russisk rulett med Førdefjorden

19.01.2021 | Sist oppdatert: 19.01.2021

Miljødirektoratet tillater utslipp av kjemikaliet SIBX i Førdefjorden i forbindelse Nordic Minings gruvedrift. – Dette er helt uakseptabelt. SIBX er ekstremt giftig for vannlevende organismer. Her spiller Miljødirektoratet russisk rulett med en ren fjord, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Foto Harald Pettersen  Statoil
Ny oljeutdeling:

- Klimameldingen settes helt i skyggen

19.01.2021 | Sist oppdatert: 19.01.2021

Regjeringen delte i dag ut 61 utvinningstillatelser til oljeleting hvorav to lisenser ligger i det særlig verdifulle og sårbare området rett nord for kysten av Finnmark.

Ulv vinter 2021

Uforsvarlig jakt på kritisk truet art

14.01.2021 | Sist oppdatert: 14.01.2021

Denne jaktsesongen har myndighetene tillatt skyting av inntil 45 ulver i Norge. Jakta går hardt ut over stabile familiegrupper. Heller ikke i ulvesonen er ulvefamiliene trygge. Dette er en helt uforsvarlig forvaltning av en kritisk truet art.

Alta 4 justert lite

40 år siden kampen om Alta

14.01.2021 | Sist oppdatert: 14.01.2021

14.januar er det 40 år siden leiren i Stilla ble ryddet av 600 politifolk, og omkring 800 aksjonister ble arrestert. Kampen om Altaelva er den største miljøkonflikten vi har hatt her i landet.

II

Ber om tiltak mot lysforurensning

13.01.2021 | Sist oppdatert: 15.01.2021

Tiden er overmoden for å begrense lysforurensningen. Vi mener at alle kommuner må innføre lysplaner, og vil innføre forbud mot utelys ved tomme fritidsboliger. Forurensningsloven bør brukes for å hindre uønsket og unødvendig lys.