• Ta vare på naturen i høst

Aktuelt og nyheter

Stortinget foto John Lerskau Istockphoto
Tydelig framgang for miljøpartiene på Stortinget

Gi Norge en grønn regjering, Jonas!

13.09.2021 | Sist oppdatert: 17.09.2021

Resultatet fra stortingsvalget viser at miljøpartiene samlet gikk fram med 4,8 prosent i et stortingsvalg der alle partier snakket om klima- om miljøsaken. – Jonas Gahr Støre har nå en historisk sjanse til å gi Norge den grønneste regjeringen noensinne. Vi håper han bruker denne muligheten, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Strindelva-Jørstadelva Hallgeir
Stor miljøseier

Nei til tre småkraftverk

13.09.2021 | Sist oppdatert: 13.09.2021

Fredag sa Olje og energidepartementet (OED) nei til bygging av småkraftverk i Strindelva, Folla og Nøvedalselva. - Dette er en gledens dag for alle som er glad i naturen, sier Magne Vågsland, leder i Naturvernforbundet i Trøndelag.

Preikestolen_Norge_utsnitt foto Stefan Krause, Germany

Hvor ble det av Preikestolen og Østmarka?

07.09.2021 | Sist oppdatert: 07.09.2021

Naturvernforbundet ønsker regjeringens melding om at fire nye nasjonalparker skal utredes velkommen, men etterlyser skogvern og fortgang i verneprosesser som allerede er startet. Hvor ble det av Preikestolen og Østmarka?

100 års kamp for arealene
Rapport fra Storheia-saken

Samisk kamp mot vindindustri i Høyesterett

03.09.2021 | Sist oppdatert: 03.09.2021

Denne uken behandlet Høyesterett saken om vindkraftverket på Storheia. Fovsen Njaarke (Fosen reinbeitedistrikt) anklager Fosen Vind for å ha fratatt dem historiske vinterbeiteområder og krever at konsesjonen skal bli kjent ugyldig. Saken kan bli et veiskille i måten samiske områder forvaltes, mener Kjell M. Derås, sentralstyremedlem i Naturvernforbundet.