• God sommer til alle naturelskere

La naturen gå i arv. Bli medlem.

Aktuelt og nyheter

Internasjonalt opprop mot gruvedumping

26.07.2021 | Sist oppdatert: 27.07.2021

Gruvedumping skaper internasjonal oppmerksomhet. Nå har den ideelle organisasjonen Earthworks startet et opprop rettet mot Erna Solberg, og det kan du være med og signere på!

IMG_2001
Friends of the Earth Norway's international projects

How Moamba became the first district in Mozambique to phase out harmful cooking practices

01.07.2021 | Sist oppdatert: 01.07.2021

Traditional cooking practices in Moamba district, Mozambique, used to cause major social, health, and environmental problems. A project led by the NGO Kulima, supported by Friends of the Earth Norway (Naturvernforbundet) and the Norwegian development agency (Norad), has converted practically all household in the districts to improved stoves.

IStock-1128865407 foto alexsl Istockphoto
MDG og SV på topp. Frp på bunn. Høyre og Ap svikter.

Hvilket parti er best for energismarte hjem?

29.06.2021 | Sist oppdatert: 27.07.2021

MDG og SV har den beste politikken for energismarte hjem viser en gjennomgang syv organisasjoner har gjort av alle partiprogrammene.

Bra ID4388_1
Pressemelding fra Naturvernforbundet:

Regjeringen deler ut nye oljelisenser i strid med IEA: - Styrer med åpne øyne mot økonomisk kollaps og klimakrisa

23.06.2021 | Sist oppdatert: 23.06.2021

Regjeringen har i dag delt ut fire nye lisenser til oljeboring, bare en måned etter at IEA slo fast at det ikke er nødvendig med ny olje- og gassfelt skal vi klare klimamålet om 1,5 grads oppvarming. Denne utdelingen inneholder langt færre lisenser enn tidligere. Dette sier muligens noe om den labre interessen for oljeboring på norsk sokkel. Likevel er det fire lisenser for mye. Her følger pressemelding fra Naturvernforbundet om saken:

Sirk økonomi

Gode intensjoner, men lite konkret

17.06.2021 | Sist oppdatert: 17.06.2021

Vi er blant de landene i verden med høyest forbruk per person. Da bør vi skamme oss over å ikke ha mer ambisiøs forbrukspolitikk enn vi har i dag. Denne strategien må sikre et taktskifte, mener Naturvernforbundet.