• Hva er egentlig iskanten?

Derfor har iskanten blitt et brennhett politisk stridsområde.

Aktuelt og nyheter

Dd0401ece456e06309e2b127c052495b
Klimasøksmål til Høyesterett

Miljøorganisasjoner anker klimadom

24.02.2020

Samtidig som politikerne diskuterer hvor iskanten skal gå, står det siste slaget i retten for klimasøksmålet mot den norske stat for tildelingen av nye oljelisenser i Barentshavet. I dag anker miljøorganisasjonene til Høyesterett.

Skarnsundet redusert foto Jelena Safronova Istockphoto
Naturvernforbundet etterlyser fortgang i det marine vernearbeidet:

– Vern Børgin og Skarnsundet nå!

13.02.2020

– Norge er en viktig havnasjon, og norske havområder er seks ganger større enn landarealet vårt. Likevel ligger vi langt etter med det marine vernet. Nå trenger vi fortgang i arbeidet med å verne verdifulle områder i havet og langs kysten, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

IStock-1126419555 foto ElcovaLana istockphoto
Norges nye klimamål minst 50 % utslippskutt innen 2030

Viktig signal for den globale klimadugnaden

07.02.2020

Naturvernforbundet roser regjeringen for at det meldes inn nye, forsterkede klimamål innen Parisavtalens frist – og ser frem til en ambisiøs klimamelding som viser hvordan målene skal innfris. Norges nye klimamål sikter på minst 50 prosent og opp mot 55 prosent utslippskutt innen 2030 sammenlignet med 1990-nivået, slik som Naturvernforbundet og sivilt samfunn har krevd.

5358495568_521bd79469_k

Kan gjøre sparing og solceller mindre lønnsomt

05.02.2020

NVE har sendt på høring et forslag til endringer i nettleien. Naturvernforbundet er i utgangspunktet positive til endringer, men mener forslaget til NVE ikke gir nødvendige insentiver for å redusere energiforbruket og utbyggingen av nettet.

IStock-147521591 lite foto sugar0607 Istockphoto(2)

– Oppsiktsvekkende oppdrettspolitikk

04.02.2020

Selv om laksenæringen gjør betydelig skade på livet i norske fjorder og havområder, gir Regjeringen grønt lys til enda mer oppdrett langs kysten av Norge. Kapasitetsøkningen er på hele 23 000 tonn. – Regjeringen fortsetter å gi oppdrettsnæringen alt det den peker på. Dette øker truslene mot ville laksefisker, og det vil påføre sårbare økosystemer enda mer skade, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.