• God sommer til alle naturelskere

La naturen gå i arv. Bli medlem.

Aktuelt og nyheter

Energi-Solenergi-Evenstad-Foto-FUSen-1390x5761
Verdiskapingsmelding 2021

- Vi skaper ikke verdier av å overkjøre natur!

11.06.2021 | Sist oppdatert: 11.06.2021

Til tross for det positive i regjeringens planer for å redusere fossil energibruk i Norge, svekkes verdiskapingsmeldingen av tut-og-kjør-oljepolitikk, stikk i strid med verdens klimamål, og manglende hensyn til naturen med et uansvarlig raskt kjør på mineralutvinning på havbunnen, mener Naturvernforbundet.

Sund_mpazdziora
Regjeringens havvindveileder

Ikke glem naturen i havvindpolitikken, sier naturvernorganisasjoner

11.06.2021 | Sist oppdatert: 11.06.2021

Naturvernforbundet og Norsk Ornitologisk Forening mener at utbygging av havvind potensielt kan få alvorlige miljøkonsekvenser for blant annet sjøfugl og sårbare marine økosystemer. Derfor bør regjeringen utvikle et helhetlig kunnskapsgrunnlag og en strategisk overordnet plan for havvind som ivaretar naturmangfold, før nye områder åpnes. Erfaringer både fra utlandet og fra de første norske havvindanleggene må legges til grunn.

43690575612_ef000c6534_k
Trosser den harde beskjeden fra det internasjonale energibyrået

Lyser ut 84 nye blokker til oljeleting

09.06.2021 | Sist oppdatert: 09.06.2021

Bare tre uker etter at Det internasjonale energibyrået (IEA) uttalte at det ikke er plass til nye olje- og gassfelt dersom verden skal nå klimamålet på 1,5 grads oppvarming, og bare én dag etter det ble kjent at Norge ikke har nådd klimamålet for 2020, velger regjeringen å lyse ut 84 nye lisenser til oljeboring, hvorav 70 er i Barentshavet, og 15 er innenfor den naturfaglige iskantsonen.

To sjarker på vei ut Repparfjorden
Møter i styrende organer

Landsstyremøte i juni

09.06.2021 | Sist oppdatert: 09.06.2021

Naturvernforbundets landsstyre var samlet til et digitalt møte den 5.–6. juni 2021. Her kan du se hvilke saker landsstyret behandlet og lese de vedtatte uttalelsene fra landsstyret.