• Ta vare på naturen i høst

Aktuelt og nyheter

June Grønseth

Pris til lokallaget i Lofoten

15.10.2021 | Sist oppdatert: 16.10.2021

- Det er hyggelig at arbeidet vårt blir lagt merke til, sier en stolt lokallagsleder June Grønseth. Sammen med resten av Naturvernforbundet i Lofoten har den gode innsatsen mot blant annet forsøpling og ny storflyplass ført til pris.

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil
Hurdalsplattformen skuffer

– Gir ikke taktskifte i miljøpolitikken

13.10.2021 | Sist oppdatert: 13.10.2021

– Hurdalsplattformen gir ikke det taktskiftet vi trenger for å løse natur- og klimakrisen. Dessverre vil regjeringen videreføre Erna Solbergs kurs med fortsatt oljeleting og nedbygging av norsk natur, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Truls Gulovsen_Follsjå 5_foto tbc

Gode klimagrep, men altfor svakt på natur

12.10.2021 | Sist oppdatert: 12.10.2021

– Erna Solbergs siste statsbudsjett har flere gode klimagrep, men svikter i arbeidet for å stanse tap av naturmangfold. Vi forventer at Jonas Gahr Støre vil levere en langt bedre klima- og naturpolitikk enn dette, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Storheia_nilaas
Reindrift vant over vindkraftselskap i Høyesterett

– Et vendepunkt i kampen for samiske rettigheter

11.10.2021 | Sist oppdatert: 11.10.2021

Høyesterett slo i dag fast at vindkraftutbyggingen på Storheia og Roan i Trøndelag er i strid med urfolks rettigheter. – Dette er et vendepunkt i kampen for samenes rettigheter. Heretter kan man ikke ta seg til rette og bygge vindkraft, vannkraft, gruver eller gjøre andre inngrep som rammer reindrifta, sier Kjell Derås, styremedlem i Naturvernforbundet.

Mads bilde

Mads Løkeland-Stai til minne

04.10.2021 | Sist oppdatert: 04.10.2021

Vi kjenner på en stor tristhet i Naturvernforbundet ved Mads Løkeland-Stai sin bortgang. Han var en fin person, omtenksom, kunnskapsrik, engasjert og ressurssterk. Og mektig i sitt forsvar av naturen og miljøet. På landsmøtet i 2018 ble han utnevnt til æresmedlem i Naturvernforbundet.

Møter i landsstyret

Landsstyremøte i september

01.10.2021 | Sist oppdatert: 01.10.2021

Naturvernforbundets landsstyre var samlet til et digitalt møte den 25.–26. juni 2021. Her kan du se hvilke saker landsstyret behandlet og lese de vedtatte uttalelsene fra landsstyret.