Aktuelt og nyheter

Underskriftskampanje mot utbygging av vernede vassdrag med logoer
Underskriftskampanje

Ingen kraftutbygging i vernede elver!

14.01.2022 | Sist oppdatert: 14.01.2022

Signér underskriftskampanjen nedenfor og gi statsministeren klar beskjed: La vernede elver leve, uten demninger, rørgater, turbiner og kraftverk. Hele to tredeler av de store vassdragene våre er allerede berørt av kraftutbygging. Tørrlagte elver og mindre vann gjør at laks, ørret, fossekall og vårfluer forsvinner. Og vi minster muligheter for fiske, padling og naturopplevelser.

E6 og Østfoldbanen ved Hølen i Vestby Foto Leif Harald Ruud cp
Trussel mot naturmangfoldet

Rapport avdekker store arealinngrep

05.01.2022 | Sist oppdatert: 17.01.2022

Veier, vann- og vindkraft, skogdrift og hyttefelt krever stadig mer naturareal. Men hvor mye, og til hvilken pris? Det har det ikke vært noen oversikt over – før nå.

Sitkagrandugnad på Stokkøya foto Honorata Gajda-1

2022 er Frivillighetens år

03.01.2022 | Sist oppdatert: 06.01.2022

Dette året skal endelig frivilligheten feires over helet landet. Naturvernforbundet er med våre 100 fylkes- og lokallag, 600 tillitsvalgte, mange tusen aktive og 36 000 medlemmer en stor del av det frivillige Norge.

Truls og Synnøve ved fin foss aug 21 utsnitt

Utbygging av verna vassdrag er en elendig løsning for å redde klimaet og naturen

31.12.2021 | Sist oppdatert: 31.12.2021

Elvenaturen er svært verdifull og vi trenger intakt natur og levende elver i møte med flom, tørke og klimaendringer. Høye strømpriser gir nærmest panikkartete forslag og nyttårsaften gikk energipolitikere fra regjeringspartiene ut og sier det er naturlig å diskutere vernede vassdrag når en energikommisjon skal se på hvordan Norge kan lage mer strøm. Naturvernforbundet reagerer sterkt på dette.

Ulv 2 foto kjekol
Fredet ulvepar ulovlig skutt rett ved ulvesonen

– Avlys vinterens ulvejakt

22.12.2021 | Sist oppdatert: 21.12.2021

Ulvejegere har skutt foreldreparet fra en fredet ulvefamilie som levde i Slettås inne i ulvesonen i Trysil. De to ulvene ble skutt rett utenfor ulvesonen 11. desember i år. – Vi har bare tre intakte helnorske ulvefamilier igjen. Vinterens planlagte jakt i ulvesonen må nå avlyses, sier Arnodd Håpnes, fagleder i Naturvernforbundet.