• Klimasøksmålet til Høyesterett

Vi saksøker staten for oljeboring i Barentshavet - saken behandles i Høyesterett 4.–12. november.

Aktuelt og nyheter

Mardalsfossen darijus strasunskas flickr

Arven etter Mardøla

21.10.2020 | Sist oppdatert: 21.10.2020

Femti år etter de historiske markeringene i Mardøla gjør vi opp status. Aksjonene ble et vendepunkt i norsk vassdragsforvaltning, og står som en milepæl i norsk naturvernhistorie. 19. november blir det Mardølaseminar i Oslo.

Repair and maintenance3
Innspill til Statsbudsjettet 2020

- Klima- og miljøbistand er avgjørende for verdens koronarespons

20.10.2020 | Sist oppdatert: 20.10.2020

Naturvernforbundet har gitt innspill til Statsbudsjettet 2021 i Stortingets utrenriks- og forsvarskomiteen, hvor vi har lagt vekt på nøkkelrollen til klima- og miljøbistand, særlig fornybar energi, i Norges og verdens respons til koronapandemien.

Vindturbiner Bessakerfjellet foto Lene Liebe (4)
Vindkrafthøring på Stortinget

– Naturen må på tas på alvor i vindkraftpolitikken

14.10.2020 | Sist oppdatert: 14.10.2020

– Regjeringen har lagt fram en vindkraftmelding som skal ta mer hensyn til natur og friluftsliv, men vi er bekymret for at det er mange fine ord og få konkrete tiltak. Naturen må tas på alvor i vindkraftpolitikken, og det trengs langt kraftigere lut for å unngå at vindkraftutbygging ødelegger viktige natur- og friluftsområder i Norge, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Myr-1843

Naturen glemt i statsbudsjettet

07.10.2020 | Sist oppdatert: 07.10.2020

Norge ligger ikke an til å nå ett eneste av FNs naturmål for 2020. Dette budsjettet legger ikke opp til at vi skal nå målene på overtid heller.