• Tillater gruvedumping i nasjonal laksefjord

Regjeringen tillater gruvedumping i Repparfjord.

– Et av de mest miljøfiendtlige industriprosjektene i Norge

Aktuelt og nyheter

ELv56rVXUAI-qIM

- Norge må gå foran for å berge Parisavtalen!

15.12.2019

Naturvernforbundet forventer at den norske regjeringen umiddelbart øker sine klimaambisjoner, etter et mislykket klimatoppmøte i Madrid hvor mangelen på lederskap og handlingsvilje har skadet Parisavtalen.

IStock-147521591 lite foto sugar0607 Istockphoto
Naturvernforbundet advarer mot mer oppdrettslaks

– Nei til mer oppdrettslaks i åpne merder

06.12.2019

Regjeringen vil si trolig ja til enda mer oppdrettslaks, til tross for alvorlig miljøbelastning med spredning av lusegifter, lakselus og rømming. – Dette er dårlig nytt for ville laksefisker og økosystemene langs kysten. Det er helt utrolig at Regjeringen gjør dette i «Villaksens år», sier Ingvild Fonn Asmervik, fagrådgiver i Naturvernforbundet.

Alta 4 justert
Alfred Nilsen ute med bok om Altavassdraget

Norges største miljøkamp

05.12.2019

En hær av politifolk marsjerer opp mot nullpunktet i Stilla. Der sitter nærmere tusen aksjonister og sperrer veien. De vil redde det fantastiske Altavassdraget og sikre samenes rett til å bruke sine egne områder. Blant dem er Alfred Nilsen. Han skal bli arrestert, fengslet og dømt for oppvigleri etter det som ble norgeshistoriens største miljøkamp.

Miljøvennlig jul

03.12.2019

I julen øker forbruket, men med små grep kan du beholde glansen av høytiden, uten at det går ut over julegleden. Du kommer langt med gode forberedelser og litt omtanke for hva du kjøper (eller lar være å kjøpe). Klikk på lenken under for tips.

3K1A5390
Langlesning:

Oppskrift på en klimaavtale

02.12.2019

Mandag 2. desember startet det 25. klimatoppmøtet (COP25) i Madrid i Spania, ledet av chilenske myndigheter. Det forventes at verden skal bli enige om regelboka for hvordan Parisavtalen fra 2015 skal forstås, etterleves og gjennomføres. Veien hit har vært lang og tornefull, fra forståelsen om alvorligheten av menneskeskapte klimaendringer på 1970- og 80-tallet, via Rio-konvensjonene i 1992, utallige klimatoppmøter med høye topper og dype daler og frem til dagens avtaleverk. Les kortversjonen av historien om 27 år med klimaforhandlinger her!