• Ta vare på hverandre og nyt naturen

Husk at naturen alltid holder åpent

• Naturvernforbundet og koronaviruset

Her finner du all informasjon om utsatte og avlyste arrangementer, årsmøter og landsmøtet.

Aktuelt og nyheter

Holen

Ny transportplan må sikre natur og kutte klimagassutslipp

02.07.2020 | Sist oppdatert: 02.07.2020

Regjeringen legger neste år fram Nasjonal transportplan for perioden 2022–2033 (NTP). De statlige transportvirksomhetene har bidratt i arbeidet gjennom å svare ut spørsmål fra Samferdselsdepartementet, og virksomhetenes svar har nå vært ute på høring. Naturvernforbundet har avgitt uttalelse.

Lekeplass med plastdekke foto PAVEL IARUNICHEV Istockphoto 2(1)

Falldekke for barn inneholder miljøgifter

26.06.2020 | Sist oppdatert: 26.06.2020

Gress, grus og jord er byttet ut med gummi og plast på tusenvis av lekeplasser og barnehager. Plasten inneholder miljøgifter som kan skade miljø og helse. En screeningundersøkelse Naturvernforbundet står bak viser at plastdekke i barnehager inneholder like mye miljøgifter som farlig avfall.

Troll Øyvind Knoph Askeland NOG
Nye oljeblokker lyses ut

- Regjeringens oljekjør vil ingen enda ta

24.06.2020 | Sist oppdatert: 24.06.2020

Olje- og energiminister Tina Bru har i dag sendt forslag til 25. konsesjonsrunde med oljeutlysninger på høring. Blekket har ikke blitt tørt på Stortingets avtale om iskanten før regjeringen foreslår massiv ny oljevirksomhet, også helt nord i Barentshavet hvor forskerne har advart mot det på grunn av det sårbare artsmangfoldet i iskantsonen.

IStock-152158829  smøle foto mmsstt Istockphoto(2)
Stortingsmeldingen for vindkraft på land

Frykter fortsatt naturødeleggelser

19.06.2020 | Sist oppdatert: 19.06.2020

– Det er bra at Regjeringen strammer inn på reglene for vindkraftutbygging, men vi frykter fortsatt at viktige natur, friluftsområder og områder for samisk reindrift vil bli ødelagt av vindkraftutbygginger, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Troll A, Nordsjøen

Helt feil med nok en oljeutlysning

19.06.2020 | Sist oppdatert: 19.06.2020

Naturvernforbundet reagerer på at det lyses ut 36 nye oljeblokker. Det er på tide at Norge bremser oljepolitikken, avvikler TFO og heller satser på bærekraftige næringer.